Kan træet vente?
Fra : Jørgen Grandt

Dato : 18-11-01 18:33

Hej:

Vi har fået sat nyt vindue i sommerhuset, ud til den
overdækkede veranda.

Sker der noget grimt med det rå træ rundt om vinduet
(hedder det vinduespanelet?) hvis vi venter til foråret med
at male det? Er det ikke for koldt nu på denne årstid til at
malingen tørrer og binder bedst muligt?

--
"Ha! Det vidste du nok ikke. At humor på
visse mennesker virker dræbende keds....."

Fra : Peter Ole Kvint

Dato : 18-11-01 21:57

"Jørgen Grandt" skriver:

> [...]
> (hedder det vinduespanelet?) hvis vi venter til foråret med
> at male det? Er det ikke for koldt nu på denne årstid til at

Giv det noget tyndt olie nu

Fra : SEB

Dato : 20-11-01 20:51

Jørgen Grandt skrev:

> Sker der noget grimt med det rå træ rundt om vinduet
> (hedder det vinduespanelet?) hvis vi venter til foråret med
> at male det?

Den yderste del af et vindue - eller en dør - kaldes for karmen.
Hvis der også er en gående del, kaldes den for rammen. På den
indvendige side, får folk ofte monteret vinduespaneler. Dette
gør man for at skjule evt. skæve mure - eller blot fordi man
synes det ser kønt ud. Smag og behag

Der sker ikke nogen ulykke ved at vente med at overfladebehandle
vinduet. Men så skal vinduet også være vakuumimprægneret. Det er
gjort hvis det er et DVC-mærket vindue.

Når du kommer godt hen på foråret, og træet er tørt, skal du
starte med at give en grundingsolie. Du må ikke springe denne
proces over, fordi denne olie trænger lidt ind i træet og
beskytter mod træødelæggende svampe. Skal desuden sørge for god
vedhæftning for den maling, som du påsmører senere.

Hvis du en anden gang skal have et nyt vindue, så vil jeg anbefale
dig at få det leveret malet. Det er så lettere at vedligeholde
for eftertiden.

--
Venlig hilsen
SEB

Fra : IB STEENBØL

Dato : 23-11-01 20:33

Hej
Det er rart at høre de gode råd.
Det er jo nok unødvendigt at sige det, men
det er måske en god ide at fortsætte med
et oliebasseret produkt, uanset om du vil
male eller imprægnere dine vinduer senere.
Hilsen
Ib
Jørgen Grandt <Unstable@OnCable.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bf7f109$0$268$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...