Et par spørgsmål om maling og maler værktø~
Fra : Finn Jensen

Dato : 18-11-01 17:06

Hej alle Malermestre og Gør det selv folk

Er er gået i gang med at friske op på huset med lidt andre farver og i den
forbindelse har jeg et par spørgsmål.

Hvad skal jeg primær gå efter når jeg skal have maling ?. Dækevnen den
vigtigste for mig samt at malingen ikke " smitter af " når den er tør.
Primær drejer der sig om vægmaling glans 5 og glans 10 samt loftsmaling.
Malingen skal bruges på ny opsat tapet det vil sige ikke til farveskift.

Hidtil har jeg prøvet maling fra Flügger men den var jeg meget utilfreds med
og den blev købt i Flüggers egen forretning og anbefalet af en ekspident i
forretningen. Så prøvede jeg Hygæra men skiftede over til Sadolin som jeg er
yderst tilfreds med men Sadolin koster en " Herregård " pr. liter.

Hvilken mærker af maling kan jeg gå efter som alternativer til den langt
dyre maling dog uden at tabe al for meget kvalitet af den grund.?

Et andet spørgsmål er om maler værktøj såsom pensler og malerruller. Hvem
laver den gode kvalitet inden for malergrej ?. Ligesom Ridgid eller Bacho
indenfor VVS ??

Selvfølgelig hænger pris og kvalitet sammen og det rigtige værktøj er jo det
halve arbejde men der er jo ingen fidus ved at have det rigtige værktøj hvis
materialerne er dårlige.

Et sidste spørgsmål er ang. maler spande, den som man bruger til maling når
man maler med rulle. Er det normalt ikke at gøre sin malerspand ren efter
brug og bare lade malingen tørre ind ??. Det påstod min ex. kone som havde
været indenfor malerfaget et stykke tid. Jeg syntes det lød lidt mærkeligt
for havde jeg gammel olie eller i værste fald rust på mit værktøj så fik jeg
et lag tæsk af min gamle mester.

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : mm

Dato : 19-11-01 15:46

Dækkeevne afhænger af hvilken farve du vælger og hvilken kvalitet du køber.
Rød er f.eks. en af de farver der dækker utroligt dårligt ligeledes kan hvid
være svær at få til at dække. Billig maling er i bund og grund samme maling
som de langt dyrere mærker, eneste forskel er at de billige mærker fylder
mere kridt eller kalk i deres produkter som derfor dækker dårligere ! (i
sidste ende bliver det lige dyrt men med det gode maling skl man kun over
2 - 3 gange).

Underligt... Hvad er der i vejen med Flügger's maling. Jeg har kun god
erfaring med deres produkter (udover at der er hammer dyrt).

Det gode værktøj er ikke nødvendigvis mærkevare. Du kan som regel se på
prisen og det er ok værktøj eller noget bras... Hvis du køber en pensel til
75 - 100 kroner har du en pensel for livet ( forudsat at du rentgør den
grundigt efter brug) Det samme gælder ruller spartler og andet maleværktøj.
Sidst - ja det er ganske rigtigt, de fleste malere gør ikke deres
rullespande rene efter brug !Ligeledes gør de heller ikke deres spartler
rene... Spørg mig ikke hvorfor - det er bare en erfaring jeg har gjort med
årene.

Hilsen Morten

Fra : Finn Jensen

Dato : 19-11-01 16:20

"mm" <m_matzen@danfoss.dk> skrev i en meddelelse

Jeg takker for det fyldestgående svar

> [...]
> sidste ende bliver det lige dyrt men med det gode maling skl man kun over

Den Sadolin jeg hidtil har benyttet har en enkelt gang været fin. Men der
hænger måske sammen med bunden var i orden fra starten ?

> Underligt... Hvad er der i vejen med Flügger's maling. Jeg har kun god
> erfaring med deres produkter (udover at der er hammer dyrt).

De sidste 3 produkter jeg har købt af Flüggers maling har skulle males 3-4
gange før det dækkede. Jeg fortalte ellers utrykkeligt ekspidenten hvad jeg
skulle bruge det til. (vægge og lofter)

Specielt Flüggers Intriøre maling dækker som en skrædder i helvede, så skal
skabe, døre eller låger have 6-7 gange så bliver det færdige resultat ikke
så kønt . (blev rullet på med en mohair rulle)

--
Venligst
Finn Jensen

Fra : Jørgen Brix

Dato : 20-11-01 20:54

Hej Finn

Jeg skulle købe maling til 3 hele etager i et gammelt hus - og valget faldt
også på Sadolin.
Det var i virkeligheden lidt tilfældigt, at det blev dem, men deres
rabatordning er ihvertfald en af årsagerne. Derudover skulle jeg kun snakke
i ca. 20 sekunder for at få halveret prisen på glasfilt, men jeg startede
også med at købe alt hun havde i butikken

Og jeg må indrømme, at jeg er meget tilfreds.
(Man skulle næsten tro, jeg får penge for al den reklame, men det gør jeg
desværre ikke)

Angående rulle-spande, så fik jeg det tip i forretningen, at man sætter en
pose ned i spanden, før malingen hældes i. Den skal sættes fast på
ydersiden, med en stribe maler-tape (egen erfaring). Den generer overhovedet
ikke 'maler-gerningen', og bagefter tager det ca. 3 sekunder at få en
fuldstændig ren spand, der ikke skal renses yderligere. Og posen - ja den
koster jo ca 10 øre

Vh
Jørgen Brix