Problem med to ISA-kort i en IBM maskine
Fra : Christian Andersen

Dato : 17-11-01 14:49

Hejsa.

Jeg har installeret et ekstra ISA-netkort i min maskine (IBM
ValuePoint 6472). Der er kun ISA-slots i maskinen, så et PCI-kort er
ikke en mulighed.

Den finder også eet kort fint nok. Det nye. Jeg kan se på MAC-adressen
at det er det nye.

Men hvordan får jeg så fundet det andet (det gamle)?

Der er sket det at det nye kort har overtaget io-port og irq-setting
fra det gamle kort. Og jeg kender ikke indstillingerne på det gamle
kort (det vil sige, det gør jeg, men jeg kan jo ikke bruge dem), og
jeg kender ikke en måde at ændre dem på.

Min /etc/modules.conf:

alias parport [snip]
alias eth0 ne
options ne io=0x300 irq=!5

og det virker/ede.

Har I nogen konfigurationsprogrammer der kan bruges til at sætte io og
irq på det gamle kort? Gerne DOS-baserede, jeg har en masse bootdiske.

Jeg har prøvet MSD (Microsoft Diagnostics), men det er en værre gang
hat.

I BIOS'en kan jeg sætte IRQ 5, 10 og 11 til enten at være tildelt et
ISA-kort eller være fri. De er p.t. alle sat til at være fri. BIOS er
flashet til den nyeste, tilgængelige version.

På forhånd tak.

Christian Andersen

Fra : Thomas Alexander Fre~

Dato : 17-11-01 15:17

Christian Andersen wrote:

<snip>
> Har I nogen konfigurationsprogrammer der kan bruges til at sætte io og
> irq på det gamle kort? Gerne DOS-baserede, jeg har en masse bootdiske.
<snip>

Her ville det jo hjælpe meget, hvis vi vidste hvad det var for nogle
netkort, da det program du skal bruge er producentens setup-prog. Det burde
i øvrigt ligge på driver-floppyen, hvis der er en.

MVH

Thomas A. Frederiksen
--
<Geekcode> Version: 3.12
GED/H d++ s: a-- c++ UL++ P+ L++ E---- W++ N++ o? K? w--- O M+ V? PS++

Fra : Christian Andersen

Dato : 17-11-01 17:27

"Thomas Alexander Frederiksen" <thomasaf@mail.tele.dk> wrote:

> Her ville det jo hjælpe meget, hvis vi vidste hvad det var for nogle
> netkort, da det program du skal bruge er producentens setup-prog. Det
> burde i øvrigt ligge på driver-floppyen, hvis der er en.

Der er ikke en driverfloppy.

Det ene (det gamle) er et AT/LANTIC DP83905AVQB ISA-kort.
Det andet (det "nye") er et Davicom DM9008F

Det gamle sad deri i forvejen og har virket fint.

Jeg har drivere til dem begge to, det er ikke problemet. RedHat 7.1 vil
bare ikke finde dem.

Jeg fandt et AUTOSET.EXE til AT/LANTIC-kortet på www.windrivers.com og
satte IO og IRQ om til noget andet. Men der findes stadig kun eet kort i
systemet.

Og som tidligere sagt, det er ikke fordi det nye kort (Davicom) er i
stykker, fordi det er en anderledes MAC-adresse der bliver vist via
ifconfig nu, end det var før jeg satte det nye kort i, så noget er der
sket...

--
"...personality goes a long way."

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 17-11-01 22:08

Christian Andersen wrote:

> Der er ikke en driverfloppy.

Hvis du skal ændre IRQ og/eller IO skal det enten gøres med jumpere
eller med et konfigurationsprogram - medmindre naturligvis at driveren
inkluderer noget plugnplay-agtigt noget.

> Det ene (det gamle) er et AT/LANTIC DP83905AVQB ISA-kort.
> Det andet (det "nye") er et Davicom DM9008F

Jeg kender ikke de pågældende kort - bruger de begge NE2000-driveren?

> Jeg fandt et AUTOSET.EXE til AT/LANTIC-kortet på www.windrivers.com og
> satte IO og IRQ om til noget andet. Men der findes stadig kun eet kort
> i systemet.

Som sagt skal de konfigureres til at køre på forskellige indstillinger
- har du kigget på producenternes hjemmesider?

> [...]
> stykker, fordi det er en anderledes MAC-adresse der bliver vist via
> ifconfig nu, end det var før jeg satte det nye kort i, så noget er der

Ok, så det nye kort benytter med andre ord ne.o ligesom det gamle...

Når du har sat begge kort i maskinen og kender irq og io for begge
kort, sætter du svjh:

options ne io=0xXXX,0xYYY irq=X,Y

ind i din /etc/modules.conf.

Rasmus

--
-- [ Rasmus 'Møffe' Bøg Hansen ] ---------------------------------------
--------------------------------- [ moffe at amagerkollegiet dot dk ] --

Fra : Christian Andersen

Dato : 17-11-01 23:57

"Rasmus Bøg Hansen" <moffespam@amagerkollegiet.dk> wrote:

> Jeg kender ikke de pågældende kort - bruger de begge NE2000-driveren?

Ja, det gør de. Det gamle (AT/LANTIC) kørte fint med NE2000. Ifølge det
nyes (DAVICOM) hjemmeside-FAQ skulle det også køre med NE2000

<http://www.davicom8.com/faq.asp>

Jeg fandt dette program og compilede det. Det fandt kun et netkort i
systemet.

http://www.scyld.com/diag/atlantic.html

Da jeg kørte MAC-adressen ( 00 80 29 E5 57 09) igennem

http://www.coffer.com/mac_find/

Kom den ud med "Eagle Technology"? Da jeg søgte på hhv. AT/LANTIC og
Davicom inde på siden, kom den ud med MAC-adresser jeg aldrig har haft.

Jeg postede engang, i forbindelse med en anden tråd, output fra min
ifconfig. Den MAC-adresse (00:50:FC:08:90:2C) gav mig "edimax
technology".

Den har altså tilsyneladende fundet det andet kort, men hvor er det
"første" så?

Som tidligere skrevet har jeg en IBM Valuepoint 6472, men

<http://www-1.ibm.com/servlet/support/manager?rs=0&rt=3&nid=8330>

har ikke noget om at der kan være problemer med at have to ISA-kort i.
Ingen jumpere på motherboardet der skal sættes eller noget.

Ok, det vil jeg gøre.

Takker for hjælpen så langt.

"...personality goes a long way."

Fra : Christian Andersen

Dato : 18-11-01 13:10

"Christian Andersen" <dkw8zwcll5mnf001@sneakemail.com> wrote:

> Ja, det gør de. Det gamle (AT/LANTIC) kørte fint med NE2000. Ifølge det
> nyes (DAVICOM) hjemmeside-FAQ skulle det også køre med NE2000

Update: Det viste sig at det nye netkort sad løst i soklen, så hver gang
jeg vippede med det, kom der henholdsvis lys/ikke lys i lampen.

Det undrer mig bare at computeren ikke sagde POUF og lukkede den magiske
hvide røg ud, men jeg har nok bare været heldig.

Jeg køber et nyt netkort snarest.

Takker for hjælpen til alle.

--
"...personality goes a long way."

http://chran.dyndns.dk - Nu med misbrug!

Fra : Rasmus Bøg Hansen

Dato : 18-11-01 18:29

Christian Andersen wrote:

> [...]
>
> Det undrer mig bare at computeren ikke sagde POUF og lukkede den
> magiske hvide røg ud, men jeg har nok bare været heldig.

Jeg har engang oplevet det samme med et ISA-grafikkort, der manglede
bagpladen og derfor ikke kunne fæstnes ordentligt. Maskine og
grafikkort fungerer den dag i dag fint. Normalt plejer indstikskort
ikke at gå i stykker af den slags - de virker bare ikke...

Rasmus

--
"Aren't you ashamed of yourself?"