PostgreSQL igen...
Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 15-11-01 22:08

Har PostgreSQL ikke en kommandolinjehistorie? Når jeg trykker pil op i
psql på Linux, får jeg ikke den sidst indtastede kommando - kun "^[OA".
Der stod vist noget i INSTALL-filen om, at PostgreSQL automatisk slår
kommandolinjehistorien til, hvis readline findes. Problemet er, at
readline-bibliotekerne rent faktisk findes på min maskine (i
/usr/lib), så configure-programmet burde ikke have nogen problemer med
at finde dem. Jeg prøvede også, om man manuelt kunne angive stien til
readline ("./configure --with-readline=/usr/lib"), men det kan man
ikke. Så spørgsmålet er: Hvad skal jeg gøre for at få den sidst
indtastede kommando vist, når jeg trykker pil op? Jeg bruger bash
gennem KDEs Konsol, men jeg har også prøvet med en almindelig xterm, og
det virker det heller ikke.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Jesper Harder

Dato : 15-11-01 22:20

Jonas Koch Bentzen <ingen.emailadresse@eksempel.dk> writes:

> [...]
> indtastede kommando vist, når jeg trykker pil op? Jeg bruger bash
> gennem KDEs Konsol, men jeg har også prøvet med en almindelig xterm, og

Jeg plejer at bruge M-x shell i Emacs, når jeg skal bruge programmer
uden readline-understøttelse. (pil op og ned er M-p og M-n).

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 15-11-01 22:34

Jesper Harder skrev:

> Jeg plejer at bruge M-x shell i Emacs, når jeg skal bruge programmer
> uden readline-understøttelse. (pil op og ned er M-p og M-n).

Jeg hader emacs! : ) Skal jeg virkelig berede mig på, at jeg ikke i den
almindelige konsol kan bruge kommandolinjehistorien i PostgreSQL?

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 15-11-01 22:54

On Thu, 15 Nov 2001 22:33:44 +0100, Jonas Koch Bentzen
<ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote:

>Jeg hader emacs! : ) Skal jeg virkelig berede mig på, at jeg ikke i den
>almindelige konsol kan bruge kommandolinjehistorien i PostgreSQL?

Nej.
Det kører skam fint på min SuSE 7.3

...og et klip fra PostgreSQL 7.1.3 Administrator's Guide - 1.5
Installation Procedure

--with-includes=DIRECTORIES
DIRECTORIES is a colon-separated list of directories that will be
added to the list the compiler searches for header files. If you have
optional packages (such as GNU Readline) installed in a non-standard
location you have to use this option and probably the corresponding
--with-libraries option.

Example: --with-includes=/opt/gnu/include:/usr/sup/include.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 15-11-01 23:41

Mads Lie Jensen skrev:

> Det kører skam fint på min SuSE 7.3

Og nu har jeg også fået det til at virke på min SuSE Linux 7.3:

../configure --with-includes=/usr/include/readline

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Jesper Harder

Dato : 16-11-01 02:31

Jonas Koch Bentzen <ingen.emailadresse@eksempel.dk> writes:

> Jeg hader emacs! : )

Hedning! Det er lidt sjovt at du hader Emacs, men godt kan lide
readline. Næsten alle keybindings i readline er taget direkte fra
Emacs.

(Nå, men det er off-topic her i gruppen så sæt evt. fut et eller andet
sted hen.)