Opstilling af Netværk med 10 klienter...
Fra : oz

Dato : 15-11-01 16:00

Hej NG

Jeg troede det var nemt, men nu er jeg faktisk ved at give op, jeg kan ikke
helt gennemskue hvad der går galt med min opstilling.

Her en forklaring på min opstilling og en beskrivelse af mit problem..

En TDC Bredbånds forbindelse 2048/512 uden router. sætte via kabel til -->
En Win2K server i WAN NIX 80.xx.xx.xx, Fra LAN NIC 192.168.1.1 går kablet
videre til -->
En switch som er forbundet til LAN med -->
10 klient maskiner med win 98SE.

WIN2K maskinen er sat op som DHCP server, (WAN NIC er samtidigt sat til at
dele internetforbindelsen via ICS).
WIN98SE maskinerne er sat op til at hente IP adresserne automatisk, men de
for hele tiden den samme IP adresse, selv om serveren er slukket tildeles de
igen og igen den samme ip adresse hvilket jeg ikke forstår. Der er ikke
nogle settings i LMHOSTS eller HOSTS andet end 127.0.0.1 (localhost) hvilket
vel er normalt med moderne netværk.

Mit dilemma er vel egentligt om denne opstilling er optimal?
Jeg er ikke sikker på om min DHCP server virker korrekt da den ikke ser ud
til at udele IP adresser til netværket, er der en der kan hjælpe mig her?
Samtidig er jeg i tvivl om hvilket NIC man skal dele sin internetforbindelse
på, skal det være LAN NIC eller skal det være WAN NIC, jeg har læst i en bog
at det skal være LAN NIC men så kan jeg ikke få det til at du.

Håber der er nogen der har overskud til at hjælpe mig videre, evt. med en
vejledning?

På forhånd tak

Oz

Fra : Christian Andersen

Dato : 15-11-01 16:31

oz wrote:

>WIN2K maskinen er sat op som DHCP server, (WAN NIC er samtidigt sat til at
>dele internetforbindelsen via ICS).

Har du sat en seperat DHCP-server op på WIN2K-maskinen?

Hvis du bruger ICS, skal du ikke selv konfigurere nogen DHCP-server. Det
klarer ICS selv.

>Samtidig er jeg i tvivl om hvilket NIC man skal dele sin internetforbindelse
>på, skal det være LAN NIC eller skal det være WAN NIC, jeg har læst i en bog
>at det skal være LAN NIC men så kan jeg ikke få det til at du.

Du skal aktivere ICS på det netkort der er forbundet til Internettet.
Altså dit WAN NIC.

--
"...personality goes a long way."

http://chran.dyndns.dk - Nu med misbrug!

Fra : oz

Dato : 15-11-01 16:56

"Christian Andersen" <igqgfq001@sneakemail.com> skrev:

> Har du sat en seperat DHCP-server op på WIN2K-maskinen?

Ja fordi jeg ville sætte en "lease range".

> Hvis du bruger ICS, skal du ikke selv konfigurere nogen DHCP-server. Det

> klarer ICS selv.

Det kan jeg godt se nu du siger det =)

> Du skal aktivere ICS på det netkort der er forbundet til Internettet.

> Altså dit WAN NIC.

Kan du se om nedenstående opstilling er korrekt? Evt. korrigere hvor der er
fejl??

WAN NIC:
Internet deling slået til
IP: 80.xx.xx.xx
Sub: 255.255.255.000
Gate: Ingen
DNS1: Den som TDC oplyser
DNS2: Den som TDC oplyser

LAN NIC:
IP: 192.168.1.1
Sub: 255.255.255.000
Gate: Ingen
DNS1: Ingen
DNS2: Ingen
Client opsætning:
IP: Hent automatisk
Sub: do
Gate: Ja hvad skal vi skrive her? 192.168.1.1 eller ???
DNS1: Ingen
DNS2: Ingen

Jeg kan da godt se at indkøbet af WIN2K server var lidt overkill på dette
lille netværk, det her kunne man vel lige så godt have lavet med WIN2K prof.

Ved du/i om man ville kunne styre client maskinerne fra serveren, jeg tænker
på se hvorlænge de har været på slukke deres maskine osv og evt tildele dem
båndbrede så de ikke suger alt kraften ud af internet forbindelsen?

På forhånd tak

Oz

Fra : Christian Andersen

Dato : 15-11-01 17:05

oz wrote:

>Kan du se om nedenstående opstilling er korrekt? Evt. korrigere hvor der er
>fejl??
>
>WAN NIC:
>Internet deling slået til
>IP: 80.xx.xx.xx
>Sub: 255.255.255.000
>Gate: Ingen
>DNS1: Den som TDC oplyser
>DNS2: Den som TDC oplyser

Korrekt. Dog, i dit første indlæg skrev du at du har Bredbånd. Jeg går
ud fra det er Bredbånd|ADSL fra TDC.

Derfor skal du sætte dit WAN NIC op til at få en adresse via DHCP. Sådan
er BB|ADSL-løsningen.

>LAN NIC:
>IP: 192.168.1.1
>Sub: 255.255.255.000
>Gate: Ingen
>DNS1: Ingen
>DNS2: Ingen

Korrekt. Bliver dog sat automagisk når du aktiverer ICS.

>Client opsætning:
>IP: Hent automatisk
>Sub: do
>Gate: Ja hvad skal vi skrive her? 192.168.1.1 eller ???

Den bliver sat vha DHCP.

>DNS1: Ingen
>DNS2: Ingen

Bliver også sat vha DHCP.

>Jeg kan da godt se at indkøbet af WIN2K server var lidt overkill på dette
>lille netværk, det her kunne man vel lige så godt have lavet med WIN2K prof.

Nå ja, så har du den at lege lidt med

> [...]
>på se hvorlænge de har været på slukke deres maskine osv og evt tildele dem
>båndbrede så de ikke suger alt kraften ud af internet forbindelsen?

Det skal jeg ikke kunne sige. Prøv at spørge i
dk.edb.system.ms-windows.* grupperne.

Fra : oz

Dato : 15-11-01 17:12

Tak for dine svar det har hjulpet mig meget, det er ikke så svært når man
lige ved det =)

Jeg har nok gjort det for indviklet for mig selv =)

Tak igen m8

oz

Fra : Christian Andersen

Dato : 15-11-01 17:12

oz wrote:

>Tak for dine svar det har hjulpet mig meget, det er ikke så svært når man
>lige ved det =)

Heh. Jeg lærte det først lige selv i sidste uge

Fra : Henrik Thomsen

Dato : 15-11-01 16:46

>En TDC Bredbånds forbindelse 2048/512 uden router. sætte via kabel til -->
>En Win2K server i WAN NIX 80.xx.xx.xx, Fra LAN NIC 192.168.1.1 går kablet
>videre til -->

Deling af internetforbindelse i win2k antager som standard at
DHCP-serveren hedder 192.168.0.1.

Det virker hos mig med en almindelig win2k workstation uden en
egentlig DHCP-server. Når man vælger deling af internetforbindelse,
begynder workstationen pr. automatik at fungere som DHCP-server med ip
adr. 192.168.0.1

Jeg har også sat klienterne op med samme standardgateway og DNS-server
som på win2k.

Henrik

Fra : oz

Dato : 15-11-01 17:00

"Henrik Thomsen" <henrik_thomsenRE-MOVE@writeme.com> skrev

Tak for dit svar Henrik, jeg er ved at finde ud af at det er rimeligt nemt
=)

Oz