ram specifikationer
Fra : Desilva

Dato : 15-11-01 14:57

Lige et par spørgsmål ang typebenævnelserne på ram.

Hvad betyder "ECC" i "SDRAM PC 133 ECC"? Et kvalitetsstempel?
hvad er PC2100? Ram til grafikkort ol.?

I forbindelse med bundkort er der også en række benævnelser jeg ikke har set
tidligere. Jeg går ud fra at det har med bushastighed at gøre, men er ikke
sikker.
Betegnelsen bruges bla på www.edbpriser.dk
FSB spænder fra 66 MHz til 400Mhz men betyder hvad?
Fsb udtrykket bruges dog også for processorer...?

Fra : Michael Petersen

Dato : 15-11-01 15:15

"Desilva" <a@a.a> skrev i en meddelelse
> Lige et par spørgsmål ang typebenævnelserne på ram.
>
> Hvad betyder "ECC" i "SDRAM PC 133 ECC"? Et kvalitetsstempel?
ram der typis bliver brugt i servere Error Correction etellerandet.

> hvad er PC2100? Ram til grafikkort ol.?

Ram til nyere bundkort. Kan ikke lige komme på en model !

> [...]
> sikker.
> Betegnelsen bruges bla på www.edbpriser.dk
> FSB spænder fra 66 MHz til 400Mhz men betyder hvad?

Front Side Bus. Den er et udtryk for den datahastighed der er mellem ram og
bundkort

> Fsb udtrykket bruges dog også for processorer...?

Har jeg ikke hørt. FSB bruges typisk om RAM og bundkort

mvh

Michael

Fra : Michael Thomsen

Dato : 15-11-01 18:01

> Lige et par spørgsmål ang typebenævnelserne på ram.

Okay :)

> Hvad betyder "ECC" i "SDRAM PC 133 ECC"? Et kvalitetsstempel?
> hvad er PC2100? Ram til grafikkort ol.?

ECC Ram er nogen har som har nogle ekstra kredse.. Specielt til
fejlfinding.. Man bruger normalt kun dem i Servere, men det er blevet mere
og mere almindeligt at bruge dem i almindelige computere.

PC2100 er DDR-Ram (også PC1600 og PC2700)
Hvorfor de lige hedder henholdsvis PC2100 m.m. tør jeg ikke at svare på..
(Noget med hastigheden.)

RDRAM PC600, PC700 og PC800 er til P4 processorer.

> [...]
> Betegnelsen bruges bla på www.edbpriser.dk
> FSB spænder fra 66 MHz til 400Mhz men betyder hvad?
> Fsb udtrykket bruges dog også for processorer...?

Front Side Bus. Bruges til betegnelse af hvor hurtig "forbindelsen" er
mellem CPU og RAM. FSB er den man ganger med
F.eks. en P4 1.7GHz har en FSB på 100MHz
dvs 17 x 100 = 1700MHz.
Og en P3 800 EB, som er en version som har en FSB på 133MHz.
6 x 133 = 800MHz
På den måde instiller man sin CPU.. Nogen CPU'er er dog låst i
multiplieren.. dvs at f.eks. 17 x 100.. Er de 17x låst.. (Kan ikke ændres)

Idag er det lidt svært at finde rundt i.. F.eks. P4 cpuer
100MHz FSB. Ramene kører 133MHz, og hastigheden mellem ram og cpu er
400MHz..

Håber du kan bruge det til noget.. ellers må du skrive en mail

Mvh Michael

Fra : Desilva

Dato : 16-11-01 20:27

> ECC Ram er nogen har som har nogle ekstra kredse.. Specielt til
> fejlfinding.. Man bruger normalt kun dem i Servere, men det er blevet mere
> og mere almindeligt at bruge dem i almindelige computere.

Det er vel spildt ulejlighed medmindre bundkortet og bios understøtter
fejlfindingen?

> [...]
> 6 x 133 = 800MHz
> På den måde instiller man sin CPU.. Nogen CPU'er er dog låst i

Ok.. så er ramhastighederne alligevel ikek eksploderet siden sidst jeg
kiggede på dem.
PC133 ram er stadig standarden til nyere maskiner altså?

> Håber du kan bruge det til noget.. ellers må du skrive en mail

Jo, det hjalp lidt på forståelsen, så tak til dig og den anden michael for
jeres svar