Newbie spørgsmål
Fra : Jesper

Dato : 15-11-01 12:24

Hejsa - jeg har installeret og kørt RH 7.2 et stykke tid. Jeg bruger SSH til
at "snakke" med maskinen der står i mit klædeskab.

Det forekomer mig at jeg engang har hørt noget om at man kan få en grafisk
remote styring af linux boksen? Kan man f.eks. køre det grafiske interface
på en remote maskine?

Hvad bruger man til det - hvis det er muligt?

mvh
Jesper

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 15-11-01 13:37

> Det forekomer mig at jeg engang har hørt noget om at man kan få en
> grafisk remote styring af linux boksen? Kan man f.eks. køre det
> grafiske interface på en remote maskine?

Jeps. Du skal bruge en X-server.

Hvis klienten kører Linux:

1. ssh til skabet.
2. skriv "export DISPLAY=<klientens ip>:0.0" (hvis du bruger bash).
3. Kør dit favorit x-program.

Windows:

1. Download en X-server (fx www.xmanager.com).
2. Leg med indstillingerne.

--
Jakob Møbjerg Nielsen
jakob@dataloger.dk

Fra : Jakob Færch

Dato : 15-11-01 15:31

In article <9t0cs4$a9r$1@sunsite.dk>,
"Jakob Møbjerg Nielsen" <jakob@dataloger.dk> wrote:

> Jeps. Du skal bruge en X-server.
>
> Hvis klienten kører Linux:
>
> 1. ssh til skabet.
> 2. skriv "export DISPLAY=<klientens ip>:0.0" (hvis du bruger bash).
> 3. Kør dit favorit x-program.

Det er nemmere bare at bruge option -X til ssh
(altså 'ssh -X skabetsip'). Så sørger ssh selv for at sætte display
rigtigt og fumler X-forbindelsen igennem ssh-tunnelen.

/Jakob

Fra : Claus Rasmussen

Dato : 15-11-01 15:38

Jakob Møbjerg Nielsen wrote:

> 2. skriv "export DISPLAY=<klientens ip>:0.0" (hvis du bruger bash).

Sker automatisk med den nye SSH som følger med RedHat.

Der er også andre muligheder: Xnest eller VNC (som virker som Windows
Terminal Server) plus en masse web-interfaces til at administrere
maskinen med.

-Claus

Fra : Jesper

Dato : 15-11-01 17:26

"Claus Rasmussen" <clr@cc-consult.dk> wrote in message

> [...]
>
> Der er også andre muligheder: Xnest eller VNC (som virker som Windows
> Terminal Server) plus en masse web-interfaces til at administrere

Tak alle - jeg vil forsøge at fumle med en X-forbindelse

mvh
Jesper

Fra : frank damgaard

Dato : 15-11-01 14:38

> Jeps. Du skal bruge en X-server.
> Hvis klienten kører Linux:
> 1. ssh til skabet.
> 2. skriv "export DISPLAY=<klientens ip>:0.0" (hvis du bruger bash).
> 3. Kør dit favorit x-program.

"ssh/openssh" kan lave X11 tunneling, så tilføj til ~/.ssh/config :

ForwardX11 yes

et kald af "ssh" til en maskine vil så sætte DISPLAY passende,
så X applikationer bruger din X terminal/server.

--
Frank Damgaard |

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 15-11-01 18:14

> "ssh/openssh" kan lave X11 tunneling, så tilføj til ~/.ssh/config :
>
> ForwardX11 yes

Hmmm... så lærte jeg også noget i dag