X forwarding med ssh
Fra : Michael Kristensen

Dato : 15-11-01 12:18

På min maskine har jeg Mandrake 8.1, den er på internettet via en router og
TDC Netexpress. Jeg har lavet en nat entry i routeren på port 6000,
hvorefter X-forwarding fungerer fint når jeg ssh'er til en remote maskine
og sætter DISPLAY variablen.

Hvad bruges port 6000 egentlig til, dvs. hvad bliver der sendt på den? Jeg
kan se der kun er modtaget 7 pakker på denne port (i løbet af de 5 timer
den har været åben og i brug).
Hvad med xhost programmet; inden jeg ssh'er til en remote maskine kører jeg
xhost +maskine.et.eller.andet. Kan alle som er logget ind på denne maskine
lege med mit skærm?

- Michael

Fra : Thomas Rasmussen

Dato : 15-11-01 12:28

Michael> På min maskine har jeg Mandrake 8.1, den er på internettet
Michael> via en router og TDC Netexpress. Jeg har lavet en nat entry
Michael> i routeren på port 6000, hvorefter X-forwarding fungerer
Michael> fint når jeg ssh'er til en remote maskine og sætter DISPLAY
Michael> variablen.

Michael> Hvad bruges port 6000 egentlig til, dvs. hvad bliver der
Michael> sendt på den? Jeg kan se der kun er modtaget 7 pakker på
Michael> denne port (i løbet af de 5 timer den har været åben og i
Michael> brug). Hvad med xhost programmet; inden jeg ssh'er til en
Michael> remote maskine kører jeg xhost +maskine.et.eller.andet. Kan
Michael> alle som er logget ind på denne maskine lege med mit skærm?

Hmm... hvorfor skal du køre xhost? Du burde direkte kunne bruge ssh's
X forwarding direkte uden problemer. Det eneste problem kan måske være
at din router skal have at vide at den skal behandle visse bestemte X
porte (jeg ved ikke hvilke) men derefter skulle alt kunne sættes.

Og ja, hvis du bruger xhost på den måde, så skulle alle kunne starte
programmer på din skærm. Det kan ikke ske hvis du bruger ssh's
forwarding.

/Thomas

--
/"\ | Human Knowledge Belongs To The World
\ / | -- Milo Hoffman in "AntiTrust"

Fra : Jakob Færch

Dato : 15-11-01 15:30

In article <28pvggc46k1.fsf@pc236-b.stud.ies.auc.dk>,
Thomas Rasmussen <simpsons@kom.auc.dk> wrote:

> [...]
> at din router skal have at vide at den skal behandle visse bestemte X
> porte (jeg ved ikke hvilke) men derefter skulle alt kunne sættes.

Hvis man bruger ssh's X forwarding (ved at bruge ssh -X som nævnt i en
tidligere post) skulle det ikke være nødvendigt at sætte noget som helst
(såsom statiske NAT's) op i routeren: Alt kører over den forbindelse,
ssh har lavet i forvejen. Det er smart, fordi det er sikkert - og på
relativt langsomme forbindelser kan man ovenikøbet med fordel bruge
ssh's kompression til at sætte hastigheden op til det lidt mindre
utålelige.

/Jakob

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 16-11-01 23:25

Jakob Færch <tq1en8p001@sneakemail.com> writes:

> [...]
> relativt langsomme forbindelser kan man ovenikøbet med fordel bruge
> ssh's kompression til at sætte hastigheden op til det lidt mindre

Det er før lykkedes mig at få startet "lbxproxy" i xtermen i den anden
ende, og det - kombineret med komprimering - gør det helt hæderligt.

--
Thorbjørn Ravn Andersen "...plus...Tubular Bells!"
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Kent Friis

Dato : 17-11-01 10:35

Den 16 Nov 2001 23:24:59 +0100 skrev Thorbjørn Ravn Andersen:

>Det er før lykkedes mig at få startet "lbxproxy" i xtermen i den anden
>ende, og det - kombineret med komprimering - gør det helt hæderligt.

SVJH bruger både ssh og lbproxy zlib til at komprimere X-protokollen,
så jeg kan ikke se det skulle gøre den store forskel at bruge begge
programmer.

Mvh
Kent
--
Det skete i de dage i november engang
at de første kataloger satte hyggen igang

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-11-01 13:43

> [...]

> TDC Netexpress. Jeg har lavet en nat entry i routeren på port 6000,
> hvorefter X-forwarding fungerer fint når jeg ssh'er til en remote maskine

Lad være med det. Brug "ssh -X maskine" i stedet, og kør din X-ting
direkte gennem ssh.

Fra : Andreas Plesner Jaco~

Dato : 15-11-01 13:44

In article <m2vggccihr.fsf@thunderbear.dyndns.dk>, Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Lad være med det. Brug "ssh -X maskine" i stedet, og kør din X-ting
> direkte gennem ssh.

Ellers er det vel ikke decideret X forwarding, men blot almindelig X.

--
Andreas Plesner Jacobsen | Aliquid melius quam pessimum optimum non est.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 15-11-01 13:48

Andreas Plesner Jacobsen <apj@daarligstil.dk> writes:

> Ellers er det vel ikke decideret X forwarding, men blot almindelig X.

Hvis du sætter displayvariablen, benytter du ikke X-forwarding.

Fra : Michael Kristensen

Dato : 15-11-01 19:03

Thorbjørn Ravn Andersen wrote:

> Hvis du sætter displayvariablen, benytter du ikke X-forwarding.

Tak til alle for svarerne.

Nu har jeg arbejdet lidt videre med det, og er kommet frem til, at præcis
den server som jeg gerne vil logge ind på, ikke kan håndtere X-forwarding
men blot almindelig X.

Er der noget jeg som alm. bruger kan gøre ved det?
Når jeg ssh'er til til maskinen, og starter et X-program brokker den sig
med følgende besked

/usr/bin/X11/xterm Xt error: Can't open display: min_ip:0.0

- Michael

Fra : Kent Friis

Dato : 15-11-01 19:12

Den Thu, 15 Nov 2001 19:02:47 +0100 skrev Michael Kristensen:

> [...]
>med følgende besked
>
> /usr/bin/X11/xterm Xt error: Can't open display: min_ip:0.0

Der er noget galt der. Den skal ikke connecte direkte til din ip, men
derimod til sig selv, så ssh kan forwarde forbindelsen.

Du skal _ikke_ sætte DISPLAY manuelt når du er ssh'et ind på maskinen.

Mvh
Kent

Fra : Jakob Færch

Dato : 19-11-01 12:58

In article <9t10gn$n48$2@sunsite.dk>, kfr@fleggaard.dk (Kent Friis)
wrote:

> Der er noget galt der. Den skal ikke connecte direkte til din ip, men
> derimod til sig selv, så ssh kan forwarde forbindelsen.

Du har glemt at læse resten af tråden. I
<3bf40347$0$774$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> står der, at serveren
ikke kan forwarde X.

/Jakob

Fra : Jakob Møbjerg Nielse~

Dato : 15-11-01 23:42

> /usr/bin/X11/xterm Xt error: Can't open display: min_ip:0.0

Har du husket "xhost +min_ip"?

--
Jakob Møbjerg Nielsen
jakob@dataloger.dk

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 16-11-01 23:26

Jakob Møbjerg Nielsen wrote:

> Har du husket "xhost +min_ip"?

Lad være med det. xhost skal _ikke_ sættes når X køres gennem ssh.

-- Ole

Fra : Jakob Færch

Dato : 19-11-01 12:57

In article <slrn9vb4jb.2n9.omic+usenet3@goddard.intra.orange.dk>,
Ole Michaelsen <omic+usenet3@fys.ku.dk> wrote:

> Lad være med det. xhost skal _ikke_ sættes når X køres gennem ssh.

Du har glemt at læse resten af tråden, Ole; I
<3bf40347$0$774$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> påpeges det jo netop, at
serveren (af uransalige årsager) ikke kan forwarde X.

/Jakob

Fra : Ole Michaelsen

Dato : 19-11-01 19:59

Jakob Færch wrote:

> Du har glemt at læse resten af tråden, Ole; I
><3bf40347$0$774$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk> påpeges det jo netop, at
> serveren (af uransalige årsager) ikke kan forwarde X.

Åh.

-- Ole.