BIND
Fra : Daniel Nielsen

Dato : 14-11-01 20:23

Hej,

Dette output finder jeg i min /var/log/messages

Nov 14 20:18:47 SERVER named[1830]: starting BIND 9.1.0 -u named
Nov 14 20:18:47 SERVER named[1830]: using 1 CPU
Nov 14 20:18:47 SERVER named: named startup succeeded
Nov 14 20:18:47 SERVER named[1834]: loading configuration from
'/etc/named.conf'
Nov 14 20:18:48 SERVER named[1834]: the default for the 'auth-nxdomain'
option is now 'no'
Nov 14 20:18:48 SERVER named[1834]: no IPv6 interfaces found
Nov 14 20:18:48 SERVER named[1834]: listening on IPv4 interface lo,
127.0.0.1#10123
Nov 14 20:18:48 SERVER named[1834]: listening on IPv4 interface eth0,
192.168.0.10#10123
<--- Nov 14 20:18:48 SERVER named[1834]: dns_master_load:
linux-eksperten.dk:9: using RFC 1035 TTL semantics --->
Nov 14 20:18:48 SERVER named[1834]: running

Her bekymrer jeg mig lidt om linien jeg har markeret med <--- --->....

Her er min "linux-eksperten.dk" fil.

$ORIGIN linux-eksperten.dk.
@ 1D IN SOA ns.linux-eksperten.dk.
hostmaster.linux-eksperten.dk. (
2001110802 ;serial (version)
10800 ;refresh period (3 days)
3600 ;retry interval 1 hour)
604800 ;expire time (168 hours??? Skulle
det ikke være 12 timer !)
1D ;default TTL(1 day)
)
IN NS ns.linux-experten.dk.
IN NS mail.eilertsen.com.
www IN A 123.124.126.126
IN A 123.124.126.126
IN MX 10 mail.linux-eksperten.dk.

Kan nogen sige mig hvad der er galt ???

Mvh.

#Daniel

Fra : Troels Arvin

Dato : 14-11-01 21:17

On Wed, 14 Nov 2001 20:23:04 +0100, "Daniel Nielsen"
<d@d-net.dk_remove_for_no_spam> wrote:

> Kan nogen sige mig hvad der er galt ???
Jeg antager, at du benytter BIND 9.

En hurtig google-søgning afslører, at det er udtryk for en BIND-bug i
den BIND 9, som du kører.

Ikke desto mindre:

Mon ikke du mangler noget i stil med det følgende i første linje af relevante
zonefil:

$TTL 12h

Sæt til gengæld SOA'ens TTL ned til fx. 15m, da det i BIND 9 er at
opfatte som default _negative_ TTL, altså TTL for "findes-ikke" agtige
svar.

Se http://sunsite.dk/RFC/rfc/rfc2308.html afsnit 3+4.

Ang. expire: Den skal typisk være stor, fx. nogle dage. Den træder i
kraft, hvis en sekundær navneserver ikke kan få fat i masteren's zone:
Hvor længe skal den da blive ved med at svare for zonen?

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 14-11-01 21:36

"Troels Arvin" <troels@arvin.dk> wrote in message

> Jeg antager, at du benytter BIND 9.
Korrekt !

> Mon ikke du mangler noget i stil med det følgende i første linje af
relevante
> zonefil:
>
> $TTL 12h
Er nu sat...

> Sæt til gengæld SOA'ens TTL ned til fx. 15m, da det i BIND 9 er at
> opfatte som default _negative_ TTL, altså TTL for "findes-ikke" agtige
> svar.
Også gjort...
> Se http://sunsite.dk/RFC/rfc/rfc2308.html afsnit 3+4.
Læst... men fattede ikke så meget... :o/
> Ang. expire: Den skal typisk være stor, fx. nogle dage. Den træder i
> kraft, hvis en sekundær navneserver ikke kan få fat i masteren's zone:
> Hvor længe skal den da blive ved med at svare for zonen?
Mener du her, hvor længe den sekundære server skal svare for masteren ?

> --
> Greetings from Troels Arvin, Copenhagen, Denmark

Håber jeg har kommenteret rigtigt !

En anden fejl...
"the default for the "auth-mxdomain" option is now 'no'
Hvad skyldes dette ?

//#Daniel

Fra : Troels Arvin

Dato : 15-11-01 00:51

On Wed, 14 Nov 2001 21:36:18 +0100, "Daniel Nielsen"

> Mener du her, hvor længe den sekundære server skal svare for masteren ?
På en måde:

Hvis du er talsmand for en anden, hvor længe vil du så blive ved med at
svare på hans vegne? - Hvis han nu tager ud og rejser i et par uger eller
bliver syg (og du dermed ikke kan konferere med ham), så ville du nok
efter et par dage nægte at udtale dig på hans vegne længere. Man ser
ofte meget høje expire-tider (fx. måneder), men det er egentlig
problematisk: Nogle gange er ingen information bedre end potentielt
forkert information.

> En anden fejl...
> "the default for the "auth-mxdomain" option is now 'no' Hvad skyldes
> dette ?
Den har jeg også i min log hver gang BIND reload'es/restart'es. Jeg har
ikke gidet hitte ud af, hvorfor den siger det. Det virker som en note om
en feature (som jeg vist ikke benytter), der har ændret sig i nyere
BIND-versioner.

Fra : Daniel Nielsen

Dato : 15-11-01 10:38

Takker mange gange !