Hvilke sydamerikanske cichlider kan I anbe~
Fra : PS

Dato : 14-11-01 18:52

Hej!
Har I nogle forslag til nogle sydamerikanske cichlider (gerne mundrugende og
i størrelsen som Sommerfuglecichlider), hvis de findes, til mit nyetablerede
375 ltr. akvarium. Hvilke arter er der, som ikke er alt for vanskelige med
hensyn til vandkvalitet (Vi har MEGET hårdt vand her på Langeland ca. 27
gH)? Hvor mange kan jeg putte i sådan et akvarium, når der nu også skal være
flere andre fisk (Rød Neon, Glødelystetra og Ancistrus. Kan jeg sætte flere
forskellige sydamerikanske cichlider sammen?
Med venlig hilsen
Per Strandhauge

ICQ#:137691871

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 14-11-01 19:14

Hvad med nogle scalare eller diskus? Hvad er målene på dit akvarie?
150*50*50? Det er perfekt til scalare eller diskus.
Ellers så er der jo et hav af apistogramma X. Der er dog ikke mange
sydamerikanerer der er mundrugere. Der vist kun
geophagus arter nu jeg tænker over det. Altså arter man kan købe for penge,
og som kan være i et alm akvarie.

Du kan sagtens have mere end et par apistogramma i dit akvarie. Bare du
indretter det hensigtsmæssigt, og med
tydelige "revir delere".

Skal selv i gang med et tilsvarende akvarie der måler 150*50*50, men bare
med mellemamerikanere... hvis jeg ikke
skifter mening inden da. Har det været det meste igennem man kan i DK
pånær saltvand og malawi, så jeg tror
det bliver min barndomskærlighed - Zebra cichlider. Det er lige før de har
lagt æg i posen hjem fra dyrehandlen, og
så æder de alt, og er meget ukritiske hvad vandværdier angår, så længe det
ikke alt for blødt.

God fornøjelse!

På forhånd tak
Thomas Schreiber

-

stall.dk

Fra : Torben Mathiassen

Dato : 14-11-01 21:59

> Hvad med nogle scalare eller diskus? Hvad er målene på dit akvarie?
> 150*50*50? Det er perfekt til scalare eller diskus.

Jeg er nu ikke sikker på at discus er helt vilde med en hårdhedsgrad på 27
GH. Jeg ville personligt ikke sætte dem i vand der har en hårdhed over 18-20
GH.

Scalaren er lidt mere hårdfør, men også den kommer jo fra områder med ret
blød vand, så.....

Torben

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 14-11-01 22:36

Diskus er ligeglade, så længe vandet er rent og du ikke satser på at få
opdræt.

/Thomas

Fra : PS

Dato : 15-11-01 00:06

Thomas Schreiber <schreiber@c.dk> skrev i en
> Diskus er ligeglade, så længe vandet er rent og du ikke satser på at få
> [...]
Hej igen!
Måske var det forkert af mig at skrive, at vi har vand med en hårdhedsgrad
på 27 gH. Det var ikke meningen at fiskene skulle gå i det hårde vand. Jeg
er så heldig, at jeg kan hente blødt vand nede på havnen med en gH på 0.
Dette vand blander jeg med vandet fra vandhanen, således at jeg har en gH i
mit akvarium på omkring 10 (Jeg kan godt lave det endnu blødere). Nej, det
var mere pH værdi og såden jeg tænkte på. Undskyld, hvis jeg kom til at
udtrykke mig forkert.
Scalarer har jeg tidligere haft og også lavet adskillige kuld unger, så
denne gang skulle det ligesom være noget nyt og noget andet. Discus har jeg
ikke rigtigt mod på og så er de jo næsten ikke til at betale for penge
Hilsen Per Strandhauge.

Fra : SantAna Sørensen

Dato : 14-11-01 22:51

In article <9sub1u$2e28$1@news.cybercity.dk>, "PS"
> [...]

> flere andre fisk (Rød Neon, Glødelystetra og Ancistrus. Kan jeg sætte flere
> forskellige sydamerikanske cichlider sammen?

Hej Per;

Langt de fleste Sydamerikanske ciklider kommer jo fra blødt vand, men der
er da forskel på hvor fintfølende de er.

Vi har Nøglehulsciklider. De skulle være ret taknemmelige, de graver ikke
og er normalt fredelige over for deres medbeboere. Så vidt jeg husker
skulle de kune blive op til ca. 10cm, men det vil tage nogle år. Vi har 4
i et 325l akvarie, det går fint. Discus og sommerfugleciklider ville jeg
nok holde mig fra.

God fornøjelse!

martin

Fra : PS

Dato : 15-11-01 00:30

SantAna Sørensen <m_sorensennospam@email.com> skrev i en
> [...]
> i et 325l akvarie, det går fint. Discus og sommerfugleciklider ville jeg

Hvad er det latinske navn for Nøglehulscichlider?

Per.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 15-11-01 13:10

> Hvad er det latinske navn for Nøglehulscichlider?
>
> Per.

Aeqiudens Maronii

Martin

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 15-11-01 17:02

De hedder ikke aequidens mere... mener jeg... det er sku ikke til at holde
styr på.

Fra : Lars Lyngsø

Dato : 17-11-01 19:09

Den kaldes vistnok også Cleithracara maronii. Kært barn har mange navne.

Lars

--
Posted from 14.ppp1-15.worldonline.dk [212.54.77.14]