/ Forside / Interesser / Andre interesser / Religion / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Religion
#NavnPoint
mblm 1770
summer 1170
ans 1142
JanneP 1010
e.p. 880
Rellom 850
Teil 728
refi 645
o.v.n. 630
10  molokyle 587
Humor
Fra : Live4Him


Dato : 14-11-01 01:17

Jeg sad lige og så Monty Python og kom til at tænke på om Gud mon har en
humoristisk sans, eller om det alene er en menneskelig egenskab ?

jørgen.



 
 
Andreas Falck (14-11-2001)
Kommentar
Fra : Andreas Falck


Dato : 14-11-01 01:20

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3bf1b831$0$385$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Jeg sad lige og så Monty Python og kom til at tænke på
> om Gud mon har en humoristisk sans, eller om det alene
> er en menneskelig egenskab ?

Jeg er da ikke det mindste i tvivl om at Gud har humoristisk sans!

--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det evige Evangelium" - http://www.sdanet.dk


Lars Erik Bryld (14-11-2001)
Kommentar
Fra : Lars Erik Bryld


Dato : 14-11-01 10:47

On Wed, 14 Nov 2001 01:19:41 +0100, "Andreas Falck"
<Andreas.Falck@sda-net.dk> wrote:

>Jeg er da ikke det mindste i tvivl om at Gud har humoristisk sans!

“Hey.. what’s he like?”
”God? Lonely.. but funny. He’s got a great sense of humor…
Take sex for example. There’s nothing funnier than the ridiculus
faces you people make mid-coitus…”
”Wait, sex is a joke in heaven?”
”From what I understand, it’s mostly a joke down here too…”

Dialog mellem Bethany og Metatron i filmen "Dogma"

Med venlig hilsen

Lars Erik Bryld ( larserik @ dadlnet.dk )

- bemærk overskydende tegn i mailadressen

Live4Him (14-11-2001)
Kommentar
Fra : Live4Him


Dato : 14-11-01 17:54

"Andreas Falck" <Andreas.Falck@sda-net.dk> wrote in message
news:9ssdb4$2qi$1@egon.worldonline.dk...
>
> Jeg er da ikke det mindste i tvivl om at Gud har humoristisk sans!
~~~~~~~~~~~~
Og hvorfor er du ikke i tvivl om det ?
Kom med en begrundelse.

jørgen.



Erik Larsen (14-11-2001)
Kommentar
Fra : Erik Larsen


Dato : 14-11-01 22:20


"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> wrote in message
news:3bf2a212$0$25364$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@sda-net.dk> wrote in message
> news:9ssdb4$2qi$1@egon.worldonline.dk...
> >
> > Jeg er da ikke det mindste i tvivl om at Gud har humoristisk sans!
> ~~~~~~~~~~~~
> Og hvorfor er du ikke i tvivl om det ?
> Kom med en begrundelse.

Joh 9, (18 ---) ApG 11v 1-17 f.eks.

Erik L


>
> jørgen.
>
>



Rengøringsassistente~ (14-11-2001)
Kommentar
Fra : Rengøringsassistente~


Dato : 14-11-01 21:50

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3bf2a212$0$25364$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Andreas Falck" <Andreas.Falck@sda-net.dk> wrote in message
> news:9ssdb4$2qi$1@egon.worldonline.dk...
> >
> > Jeg er da ikke det mindste i tvivl om at Gud har humoristisk sans!
> ~~~~~~~~~~~~
> Og hvorfor er du ikke i tvivl om det ?
> Kom med en begrundelse.

Han skabte mig!

Spøg til side, jeg tror ikke vi skal forveksle Guds overstrømmende glæde
ved os og Hans kærlighed til os, Hans skabninger, med humor..

Men jeg tror ofte at Gud bruger vores Humor til at glæde os og vores
samvær med Ham, men også til at undervise os.

Lad mig komme med et lille eksempel..

Da Gud gav mig nådegaven til at tale i tunger gav Han mig et sprog som
jeg genkendte med det samme, ikke fordi jeg forstod det, men fordi jeg
har sejlet i de egne hvor det taltes.. Humoren komme ind her, for det
var et folk jeg havde lært at foragte.. og da jeg genkendte det sprog,
måtte jeg bede Gud om tilgivelse for denne foragt .. Næste gang jeg
åbnede munden i bøn, var det et andet sprog.

Om det er Gud der har humor, eller han brugte min humor til at få sin
vej med mig, vil jeg lade være med at bedømme, men jeg fik et dejligt
grin over det )


--
mvh. Niels
http://steg.dk - http://www.musefaelde.dk
http://home.tanke.dk/~steg/hus



Peter B. Juul (14-11-2001)
Kommentar
Fra : Peter B. Juul


Dato : 14-11-01 01:42

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> writes:

> Jeg sad lige og så Monty Python og kom til at tænke på om Gud mon har en
> humoristisk sans, eller om det alene er en menneskelig egenskab ?

Han skabte næbdyret....
--
Peter B. Juul, o.-.o Kermit: Bear left!
The RockBear. ((^))
I speak only 0}._.{0 Fozzie: Right, Frog!
for myself. O/ \O

Børge Højlund Jensen~ (14-11-2001)
Kommentar
Fra : Børge Højlund Jensen~


Dato : 14-11-01 06:23


"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3bf1b831$0$385$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg sad lige og så Monty Python og kom til at tænke på om Gud mon har en
> humoristisk sans, eller om det alene er en menneskelig egenskab ?
>
> jørgen.
>
> Ja han skabte dig og mig og alle os dejlige mennesker.

--
Med kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen der er fra Viborg
www.nydheder.subnet.dk www.oplevjesus.dk
ICQ 107634963



Erik Larsen (14-11-2001)
Kommentar
Fra : Erik Larsen


Dato : 14-11-01 14:48


"Børge Højlund Jensen der bor i Viborg." <bhj@tdcadsl.dk> wrote in message
news:3bf1ffa8$0$748$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:3bf1b831$0$385$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > Jeg sad lige og så Monty Python og kom til at tænke på om Gud mon har en
> > humoristisk sans, eller om det alene er en menneskelig egenskab ?
> >
> > jørgen.
> >
> > Ja han skabte dig og mig og alle os dejlige mennesker.

Rigtigt Børge; det må have krævet en stor humoristisk sans

Erik L

>
> --
> Med kærlig hilsen fra Børge Højlund Jensen der er fra Viborg
> www.nydheder.subnet.dk www.oplevjesus.dk
> ICQ 107634963
>
>



Anders Peter Johnsen (14-11-2001)
Kommentar
Fra : Anders Peter Johnsen


Dato : 14-11-01 15:32

"Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:3bf1b831$0$385$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Jeg sad lige og så Monty Python og kom til at tænke på om Gud mon har en
> humoristisk sans, eller om det alene er en menneskelig egenskab ?

Well, jeg mindes jo selvfølgelig filmen "I Rosens Navn", hvor den blinde
gamle munk helt bestemt ikke var af dèn opfattelse at humor var noget, som
Gud havde skabt, men at det snarere var Djævelens værk, og at det blev brugt
til at lede os i synd. Munken som spilles af Sean Connery, har den stik
modsatte mening. Han ser humoren som en Guds gave.

Det er egentlig lidt påfaldende, at der mig bekendt overhovedet ikke
optræder humor i Bibelen. Er der nogen af jer der kender til noget humor i
Bibelen?

Men jeg kan ikke opfatte humor som ondt.
"Der er en tid til alle ting", som prædikeren siger, og jeg mener da helt
klart at humor har sin udmærkede berettigelse, men problemet er så bare
netop at humor og religion sjældent blandes, fordi religion pr. definition
jo skal være så forbandet seriøs og tungsindig.

Det er også højst sandsynligt derfor at vittigheder med religiøst indhold er
så morsomme. Vi kender f.eks. alle sammen et par af de verserende Skt.
Peter-vittigheder.

Jeg tror personligt at Gud (og Jesus) ville have skreget af grin over "Life
of Brian", der jo ikke er en parodi på Jesus - hvad de fleste højtidelige og
"religiøse" kristne desværre tror. Jesus optræder faktisk ganske seriøst i
et par scener i filmen (De Tre Vise Mænd, Bjergprædikenen og _muligvis_ er
Han også med i Korsfæstelsesscenen - eller også er det bare een der ligner
Ham).
Filmen er snarere er en parodi på den tids svært apokalyptiske jøder og
skøre romere...

Men man kan ikke være seriøs og "hellig" hele tiden, engang imellem må man
nok lige rense hjernen med lidt humor, også af den type, der også kan sætte
nogle meget dybe tanker lidt i relief.

Jeg kan nu ikke forstå denne frelste dæmonisering af humoren på linje med
rockmusik, dans, kortspil, kontrolleret alkoholindtagelse og tobaksrygning,
men det kan være at nogen her i Gruppen vil gi' mig en forklaring?

--
KH
Anders



Marina Norling Jørge~ (14-11-2001)
Kommentar
Fra : Marina Norling Jørge~


Dato : 14-11-01 16:15


Anders Peter Johnsen <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bf28015$0$25406$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:3bf1b831$0$385$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Det er egentlig lidt påfaldende, at der mig bekendt overhovedet ikke
> optræder humor i Bibelen. Er der nogen af jer der kender til noget humor i
> Bibelen

Prøv at læse Jonas Bog - tænk at Gud sådan kunne finde på at drille en lille
vredladen profet med en vissen olieplante!

Marina



Anders Peter Johnsen (14-11-2001)
Kommentar
Fra : Anders Peter Johnsen


Dato : 14-11-01 16:26

"Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3bf28a88$0$25387$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Anders Peter Johnsen <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:3bf28015$0$25406$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > "Live4Him" <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> > news:3bf1b831$0$385$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> > Det er egentlig lidt påfaldende, at der mig bekendt overhovedet ikke
> > optræder humor i Bibelen. Er der nogen af jer der kender til noget humor
i
> > Bibelen
>
> Prøv at læse Jonas Bog - tænk at Gud sådan kunne finde på at drille en
lille
> vredladen profet med en vissen olieplante!

Nåja, han ter sig vist som et skuffet barn, da Gud alligevel ikke ødelægger
Nineve!

Det er rigtigt. Det er i og for sig en ironi over hele profettemaet, at Gud
skifter mening undervejs...

--
Mvh
Anders Peter Johnsen



Andreas Falck (14-11-2001)
Kommentar
Fra : Andreas Falck


Dato : 14-11-01 16:53

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3bf28ccd$0$25392$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

[ ... ]
> Det er rigtigt. Det er i og for sig en ironi over hele
> profettemaet, at Gud skifter mening undervejs...

Gud skrifter da ikke mening, men undlader at straffe fordi de omvendte
sig, - og det var jo vel det der var meningen med at sende Jonas!

--
Med venlig hilsen Andreas Falck - ICQ 108 480 093
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det evige Evangelium" - http://www.sdanet.dk


Live4Him (14-11-2001)
Kommentar
Fra : Live4Him


Dato : 14-11-01 17:38

"Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> wrote in message
news:3bf28a88$0$25387$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Prøv at læse Jonas Bog - tænk at Gud sådan kunne finde på at drille en
lille
> vredladen profet med en vissen olieplante!
~~~~~~~~~~~~
Joh, men er det ikke snarere en illustration Gud bruger for at lære Jonas
noget, fremfor humor ? Jeg finder ikke selv noget i bibelen der kunne tolkes
som om at Gud har humor. I teologi findes begreber som eks. Guds almagt
,Guds kærlighed, Guds alvidenhed osv, men man finder ikke et begreb i
teologien som hedder Guds humor.

Jeg hælder til den opfattelse at Gud ikke har humoristisk sans, fordi Han
ikke har brug for den og derfor er humor irrelevant for Ham. Måske gælder
det samme for musikalsk sans; det er noget mennesket har glæde og gavn af,
men for Gud er den egenskab irrelevant.

jørgen.





Marina Norling Jørge~ (14-11-2001)
Kommentar
Fra : Marina Norling Jørge~


Dato : 14-11-01 19:54


Live4Him <brothers_bisp@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bf29e1c$0$738$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> wrote in message
> news:3bf28a88$0$25387$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> >
> > Prøv at læse Jonas Bog - tænk at Gud sådan kunne finde på at drille en
> lille
> > vredladen profet med en vissen olieplante!
> ~~~~~~~~~~~~
> Joh, men er det ikke snarere en illustration Gud bruger for at lære Jonas
> noget, fremfor humor ?

Jeg tror du opfatter humor alene som en nytteløs ting. Ser du lidt mere
bredt på humoren, er det at grine af sig selv netop en måde at ændre på
noget. Gud kunne sagtens give Jonas og os andre en lærestreg, som vi husker
netop fordi den var så grotesk!

Jeg finder ikke selv noget i bibelen der kunne tolkes
> som om at Gud har humor. I teologi findes begreber som f.eks.. Guds almagt
> ,Guds kærlighed, Guds alvidenhed osv., men man finder ikke et begreb i
> teologien som hedder Guds humor.
>
> Jeg hælder til den opfattelse at Gud ikke har humoristisk sans, fordi Han
> ikke har brug for den og derfor er humor irrelevant for Ham. Måske gælder
> det samme for musikalsk sans; det er noget mennesket har glæde og gavn af,
> men for Gud er den egenskab irrelevant.

Med hensyn til musikken forstår jeg dig slet ikke. Musik har haft en
fremtrædende rolle i al Gudsdyrkelse: Hvordan kan du mene, at Gud ikke har
musikalsk sans?

At Gud ikke skulle have humoristisk sans. Det forstår jeg heller ikke. Synes
du ikke, at nogle af Jesu lignelser er en lille smule sjove. Hvis nu din
kæreste betroede dig, at hendes kærlighed var ligesom bagegær, der løfter
hele dejen. Ville du så ikke smile?
Hvad når Gud fortæller dig at hans rige er ligesom surdej i rugbrød? Er det
ikke bare en lille smule sjovt?


Jeg har søgt lidt på latter i bibelen - og der er ingen grund til at vi som
kristne skal holde en højtidelig mine. Læs selv!

Salige er I, som sulter nu,
for I skal mættes.
Salige er I, som græder nu,
for I skal le.


Marina



Peter B. Juul (14-11-2001)
Kommentar
Fra : Peter B. Juul


Dato : 14-11-01 16:33

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> writes:

> Det er egentlig lidt påfaldende, at der mig bekendt overhovedet ikke
> optræder humor i Bibelen. Er der nogen af jer der kender til noget humor i
> Bibelen?

Hvad _gør_ der ikke???

En af mine favoritter er Elias i 1. kong 18,27. Oversat til moderne
dansk spørger han om de andres gud mon ikke svarer, fordi han er på
toilettet.

Eller passagen i Joh. 9,18-27 med den tidligere blinde og de stakkels
jøder, der render fra Herodes til Pilatus for at få et ordentligt svar
de kan bruge til at dømme Jesus på.

I 1. kong 19,6 er humoren lidt mindre udtalt end i
1933-oversættelsen. I dag står der "nybagt brød", i 1933 var det
"ristet brød". Jeg mener, Elias er sur og træt og har gemt sig ude i
ørkenen og Gud disker op med - ikke bare brød, men - _ristet_ brød.

> "Der er en tid til alle ting", som prædikeren siger, og jeg mener da helt
> klart at humor har sin udmærkede berettigelse, men problemet er så bare
> netop at humor og religion sjældent blandes, fordi religion pr. definition
> jo skal være så forbandet seriøs og tungsindig.

Det kommer an på.... Problemet er nok mest, at nogle folk mener, at
man gør grin med religionen, når man laver humor omkring den. Jeg har
været med til (og set) nogle særdeles sære krybbespil, som jeg _ved_
ville blive opfattet som blasfemiske af mange, men som - fordi de blev
opført for et publikum, som vidste, at det blot var simpel humor -
blev modtaget pænt.

> Filmen er snarere er en parodi på den tids svært apokalyptiske jøder og
> skøre romere...

I virkeligheden er den mest af alt en parodi på det studenterpolitiske
miljø i England i 1960'erne/1970'erne, men det skal man vist nok være
engelsk akademiker fra den tid for at se.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Praeterea censeo Moulin Rouge omnibus videndum esse"
The RockBear. ((^))
I speak only 0}._.{0
for myself. O/ \O

Anders Peter Johnsen (15-11-2001)
Kommentar
Fra : Anders Peter Johnsen


Dato : 15-11-01 12:39

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev i en meddelelse
news:m3adxp1i71.fsf@enzym.rnd.uni-c.dk...
> "Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> writes:
>
> > Det er egentlig lidt påfaldende, at der mig bekendt overhovedet ikke
> > optræder humor i Bibelen. Er der nogen af jer der kender til noget humor
i
> > Bibelen?
>
> Hvad _gør_ der ikke???
>
> En af mine favoritter er Elias i 1. kong 18,27. Oversat til moderne
> dansk spørger han om de andres gud mon ikke svarer, fordi han er på
> toilettet.

;-D

> Eller passagen i Joh. 9,18-27 med den tidligere blinde og de stakkels
> jøder, der render fra Herodes til Pilatus for at få et ordentligt svar
> de kan bruge til at dømme Jesus på.

Pythonsk?

> I 1. kong 19,6 er humoren lidt mindre udtalt end i
> 1933-oversættelsen. I dag står der "nybagt brød", i 1933 var det
> "ristet brød". Jeg mener, Elias er sur og træt og har gemt sig ude i
> ørkenen og Gud disker op med - ikke bare brød, men - _ristet_ brød.

Fandtes der overhovedet "ristet brød" dengang?

Tak for de fine eksempler!

> > "Der er en tid til alle ting", som prædikeren siger, og jeg mener da
helt
> > klart at humor har sin udmærkede berettigelse, men problemet er så bare
> > netop at humor og religion sjældent blandes, fordi religion pr.
definition
> > jo skal være så forbandet seriøs og tungsindig.
>
> Det kommer an på.... Problemet er nok mest, at nogle folk mener, at
> man gør grin med religionen, når man laver humor omkring den. Jeg har
> været med til (og set) nogle særdeles sære krybbespil, som jeg _ved_
> ville blive opfattet som blasfemiske af mange, men som - fordi de blev
> opført for et publikum, som vidste, at det blot var simpel humor -
> blev modtaget pænt.

Hele grunden til at man kan grine af kristenrelateret humor er jo netop nok
at mansamtidig kender de seriøse sider...

> > Filmen er snarere er en parodi på den tids svært apokalyptiske jøder og
> > skøre romere...
>
> I virkeligheden er den mest af alt en parodi på det studenterpolitiske
> miljø i England i 1960'erne/1970'erne, men det skal man vist nok være
> engelsk akademiker fra den tid for at se.

"Follow the shoe?"

eller

"Apart from the aqueducts, wine, sanitation, law and order...WHAT HAVE THE
ROMANS EVER GIVEN US?"

altså er det de gale "disciple" eller de forskellige "modstandsgrupper", du
mener er en parodi på det akademiske england? Kan du være mere specifik?

--
Anders Peter Johnsen



Peter B. Juul (15-11-2001)
Kommentar
Fra : Peter B. Juul


Dato : 15-11-01 13:58

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> writes:

> "Follow the shoe?"
>
> eller
>
> "Apart from the aqueducts, wine, sanitation, law and order...WHAT HAVE THE
> ROMANS EVER GIVEN US?"
>
> altså er det de gale "disciple" eller de forskellige "modstandsgrupper", du
> mener er en parodi på det akademiske england? Kan du være mere specifik?

Det er bestemt ikke noget jeg "mener". Det er hvad Pythonerne selv har
fortalt i programmet om filmen. Jeg mener det er på min special
edition Laserdisc jeg har set det. Der var i 60/70'erne, hvor mange af
pythonerne selv gik på universitet ufatteligt mange
"marxistisk-leninistisk folkefront", "Folkets leninistisk-marxistiske
front" o.lign. grupperinger i studentermiljøerne, som allesammen havde
en eller anden lidt anderledes forståelse af et eller andet, som de
mente var altafgørende.

Det sagt, så har den slags nok altid eksisteret, og der har sikkert
været masser af den slags huttelihut omkring år 30 også.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I'm so glad to see you, Son of Homo Habilis, and
The RockBear. ((^)) Daughter of Australopithecus Afarensis!" cried Bill.
I speak only 0}._.{0 "The Queen has been meddling with the environment,
for myself. O/ \O and now it's always winter and never Christmas,
Hannukkah, Ramadan, Diwali, Solstice or Tashfest."

Christina Puhakka Eg~ (17-11-2001)
Kommentar
Fra : Christina Puhakka Eg~


Dato : 17-11-01 16:30

"Peter B. Juul" <pbj1@enzym.rnd.uni-c.dk> skrev...

> Det er bestemt ikke noget jeg "mener". Det er hvad Pythonerne selv har
> fortalt i programmet om filmen.

....som de viste på Tv2 Zulu i går...
Men så vidt jeg så, sagde de, at den var at se som en hentydning til
nutidens (70'ernes) stridende grupper i Mellemøsten (som Anders også
skriver det). Men senere i programmet drager Cleese småfnisende en
parallel til venstrefløjsgrupperinger, der hader hinanden endnu mere,
end de hader deres fjender.

Christina


Marina Norling Jørge~ (14-11-2001)
Kommentar
Fra : Marina Norling Jørge~


Dato : 14-11-01 18:35

Generelt kan man sige at noget er først morsomt, når det har visse
berøringer med ens liv uden at det støder ind i direkte tabu. Jeg griner
ikke meget af Knold og Tot i familiejournalen, men engang kom de til at
oversprøjte tante Ofelia med mudder og hun udbrød "Jeg havde endda lige
vasket mig til nedringet!" Den synes jeg var sjov - måske fordi jeg selv gør
alt for at skjule en lille topmave, når jeg skal være pæn til en fest.

Det kan være svært at opfatte humoren i bibelen fordi dens verden ligger så
langt fra vores egen. F.eks er beretningen om den barmhjertigee samaritaner
faktisk meget morsom. Erstatter man samaritaner med mujaffa eller abdullah
træder der nogle sjove forestillingsbilleder frem.

Marina



Anders Peter Johnsen (15-11-2001)
Kommentar
Fra : Anders Peter Johnsen


Dato : 15-11-01 12:51

"Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3bf2aadb$0$333$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Generelt kan man sige at noget er først morsomt, når det har visse
> berøringer med ens liv uden at det støder ind i direkte tabu. Jeg griner
> ikke meget af Knold og Tot i familiejournalen, men engang kom de til at
> oversprøjte tante Ofelia med mudder og hun udbrød "Jeg havde endda lige
> vasket mig til nedringet!" Den synes jeg var sjov - måske fordi jeg selv
gør
> alt for at skjule en lille topmave, når jeg skal være pæn til en fest.
>
> Det kan være svært at opfatte humoren i bibelen fordi dens verden ligger

> langt fra vores egen. F.eks er beretningen om den barmhjertigee
samaritaner
> faktisk meget morsom. Erstatter man samaritaner med mujaffa eller abdullah
> træder der nogle sjove forestillingsbilleder frem.

Ja!
"Hr. Olsen(tm) er blevet overfaldet af en gruppe skinheads inde på
Strøget(tm) og ligger og bløder.
Først går et par almindelige kristne medborgere, senere et par Jehovas
Vidner(tm) og til sidst en biskop fra den Katolske Kirke(tm) forbi. De
tænker alle sammen "Jeg skal fa'me ikke blandes ind i noget her!" og går
videre.
Så kommer Mujaffah(tm) forbi og udbryder: "Wollah!(c)
Min halvfætter(c)!" desinficerer hans sår, samler manden op, og lader ham
overnatte en uge på SAS Radisson(tm) på sin bekostning..."

("tm" står for "trademark"(c) og "c" for "copyright"(tm), man skal jo passe
på med disse tiders copyright(tm)-lovgivninger!)

Jo, ja, den ER ironisk! ;-D

--
Mvh
Anders Peter Johnsen
..



Marina Norling Jørge~ (15-11-2001)
Kommentar
Fra : Marina Norling Jørge~


Dato : 15-11-01 15:17


Anders Peter Johnsen <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bf3ab9c$0$256$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> "Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> news:3bf2aadb$0$333$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...


> Så kommer Mujaffah(tm) forbi og udbryder: "Wollah!(c)
> Min halvfætter(c)!" desinficerer hans sår, samler manden op, og lader ham
> overnatte en uge på SAS Radisson(tm) på sin bekostning..."
>
> ("tm" står for "trademark"(c) og "c" for "copyright"(tm), man skal jo
passe
> på med disse tiders copyright(tm)-lovgivninger!)
>
> Jo, ja, den ER ironisk! ;-D


Wollah Andres Achmed!

Ja og faktisk tættere på den bibelske virkelighed end man forestiller sig:
Samaritanerne var nemlig et folk som troede på Gud ligesom jøderne, men
havde bygget deres eget tempel på bjerget Garizim. Det er let at
sammenligne jødernes forhold til disse kættere med vores eget forhold til
religioner, der ligger tæt op ad kristendommen, uden at være det. (Mujaffa
er selvfølgelig muslim - det er derfor han ikke tager i byen og drikker men
cruiser i sin BMW)

Wollah Wollah!
Marinja Sulejma





Anders Peter Johnsen (15-11-2001)
Kommentar
Fra : Anders Peter Johnsen


Dato : 15-11-01 16:19

"Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3bf3d14c$0$756$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Anders Peter Johnsen <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:3bf3ab9c$0$256$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> > "Marina Norling Jørgensen" <marina-n@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> > news:3bf2aadb$0$333$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Klip!

Egentlig et skægt udtryk: "Wollah!"

Det udtales med en gutteral "wh"-lyd kendt fra engelsk. Trykket er især på
første stavelse og man strække "ll"-lyden til op imod et helt sekund. "ah"
udtales snarere "ar".

Det skulle vist angiveligt betyde "Jeg sværger!" angiveligt på arabisk, og
bruges derfor enormt meget i andendgenerationsindvandreres gadesprog, når
noget skal understreges som bestemt meningsfuldt eller følelsesmæssigt
underbygget.
Formen er i givet fald oftest:"Wollah! (efterfølgende udsagn)"
Som det kendes i udtrykket "Wollah! Min fætter!"

Lidt på samme måde som danskere ved forbløffelse udtrykker en forudgående
negerende påstand om det, de i virkeligheden bekræfter, måske på grund af
tvivl eler undren.
Det kendes fra faste danske udtryk som "Det er da løgn!"

Det er ofte i denne sammenhæng et specielt bekræftende udtryk, enten, som i
ovennævnte eksempel eller _forudgående_ for udsagn vedrærende egen ære
eller egne følelser.

Det kan nemlig også anvendes _efterfølgende_ for at understrege ærligheden
og sandheden i en ellers tvivlsom historie eller udtalelser om enten egne
bedrifter i den ene eller anden sammenhæng eller udsagn om andre, der mødes
med skepsis af samtalepartneren.
Resultatet er således eksempelvis:
"Jeg (tvivlsomt udsagn) i går!"
Herefter følger en pause på ca. 1 sekund, måske med registrerar speksis fra
tilhøreren.
Og SÅ falder det notoriske "Wollah! Jeg sværger!" i bekræftende tonefald...

Jeg burde skrive en doktorafhandling om dette ord...

--
Mvh
Anders Peter Johnsen

Og P.S: Jeg VED godt at det er stinkende off-topic, det her...



Rasmus Underbjerg Pi~ (15-11-2001)
Kommentar
Fra : Rasmus Underbjerg Pi~


Dato : 15-11-01 19:55

"Anders Peter Johnsen" <anderspj@post8.tele.dk> mælte sligt:

>Egentlig et skægt udtryk: "Wollah!"

Ja, det er et rimeligt interessant ord.

>Det udtales med en gutteral "wh"-lyd kendt fra engelsk.

Du opfatter /w/ som en guttural lyd?

>man strække "ll"-lyden til op imod et helt sekund.

På dansk har vi ikke rigtigt dobbelte konsonanter. Når vi f.eks. skriver
to l'er i "alle" betegner det ikke to l-lyde, men alene at den
forudgående vokal er kort. Arabisk har dobbelte vokaler og /ll/ i
"wollah" er et eksempel på dette, hvorfor det synes os særdeles langt.
Lange konsonanter findes på norsk og dialektalt i dansk, således f.eks.
på jysk, hvor "at kalde" udtales /å kæl:/. Dertil kommer, at det
arabiske l i "wollah" er en såkaldte emfatisk l-lyd, der betyder at den
artikuleres noget længere tilbage i munden end et dansk l og at den
dermed får en særdeles fyldig karakter.

>Det skulle vist angiveligt betyde "Jeg sværger!" angiveligt på arabisk,

Det betyder egentlig "(jeg sværger) ved Allah" og er sammensat af ordet
"wa" og "Allaha" til "wallaha", hvor det sidste "a" (der angiver
akkusativ) er faldet bort. Oftest høres også "Wolla! Jeg sværger!" for i
særlig grad at understrege, at man taler sandt.

Et interessant kuriosum er, at det faktisk er dette ord, der ligger til
grund for det spanske ord "olé", der idelig fremmanes af
national-ekstatiske fodboldfans. "Wallaha" mistede som nævnt det finale
/a/ og blev gennem maltesisk indlånt i spansk, under hvilket forløb /wa/
overgik til /o/ og /a/ til /e/ - sidste ændring findes også generelt
belagt i arabiske sprog (ergo "Muhammed" og ikke "Muhammad"). Af en
eller anden grund synes billedet af ansigtsmalede roligans med øl og
klaphat, der begejstret råber "ved Allah! ved Allah!", en smule komisk
:)

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"Jeg morede mig kongeligt over at se Simon trække i vand, efter at du
havde været der."

Marina Norling Jørge~ (15-11-2001)
Kommentar
Fra : Marina Norling Jørge~


Dato : 15-11-01 20:20


Anders Peter Johnsen <anderspj@post8.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3bf3dca5$0$236$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
>
> Og P.S: Jeg VED godt at det er stinkende off-topic, det her...
>


Helt ærligt!
Jeg er her mest for hyggens skyld - så mig gør det ingenting (så længe ingen
indleder en længere debat om vintersmøring af kadetten)

Wollah!



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177502
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408534
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste