|
| Kommentar Fra : e.c |
Dato : 13-12-06 14:24 |
|
Brun blå gul/grøn sort sort(evt. sort med hvid stribe)
Fase / nul / jord / fase / fase
eller
L1 / N / J / L2 / L3
L1 / .........L 2 / L3 en 400 volt motor kører den ene vej
L1 / .........L 3 / L2 en 400 volt motor kører den anden vej
| |
| Kommentar Fra : e.c |
Dato : 13-12-06 14:38 |
|
FEJL FEJL FEJL
Slet mit foregående indlæg.
Sådan skal det være:
Blå brun gul/grøn sort sort(evt. sort med hvid stribe)
nul / fase / jord / fase / fase
eller
N / L1 / J / L2 / L3
...L1 / .........L 2 / L3 en 400 volt motor kører den ene vej
...L1 / .........L 3 / L2 en 400 volt motor kører den anden vej
| |
| Kommentar Fra : PrivateDK |
Dato : 13-12-06 14:47 |
|
Hvis jeg forstår korrekt sidder brun altid i fase L1, men den sidste kan man ikke vide om der sidder korrekt før man har forbundet det apparat der skal bruge stikket?
Hvad nu hvis det er en vaskemaskine der skal sidde i stikke, kan man så se om man har forbundet den korrekt?
| |
| Kommentar Fra : e.c |
Dato : 13-12-06 15:02 |
|
Vaskemaskinens motor er til 230v (med mindre det er en stor industrimaskine)
Gul/grøn er der ikke tvivl om.
Blå som bør være nul ...............skal sidde rigtigt.
Faserne kan du faktisk sætte som du vil..................men ingen af den må sidde på nul's plads
Sætter du flere maskiner op så bør du fordele forbruget på faserne hvis det er muligt.
| |
| Kommentar Fra : Caam2 |
Dato : 13-12-06 16:37 |
|
Den rigtige rækkefølge er følgende nu om dage...
Brun, sort, gulgrøn, grå, blå. ( L1,L2,Jord,L3,Nul.)
Ps: Brug den farve fase der ikke bruges i forvejen,
så undgår du at, gruppen bliver "overbelastet"
| |
| Kommentar Fra : PrivateDK |
Dato : 13-12-06 20:15 |
|
Det med vaskemaskinen ved jeg godt.
Det jeg vil er, at sætte et kraftstik op, så jeg har et kratstik, men til daglig brug vil jeg bruge stikket til vaskemaskinen, og her ved jeg det er ligegyldigt hvilken fase jeg bruger, når jeg bare bruger den op mod den blå, og selvfølgelig gul/grøn til jord.
Jeg ville bare sikre mig at hvis jeg senere skulle bruge kraftstikket til 380v, at jeg så havde et korrekt monteret stik.
| |
| Accepteret svar Fra : e.c | Modtaget 100 point Dato : 13-12-06 20:20 |
|
Det har du.........................hvis ikke din 400v motor kræver en bestem retning.
Men det er jo nemt at bytte to faser evt i den tilledning til en motor.
Alt andet grej er ligeglad.
| |
| Godkendelse af svar Fra : PrivateDK |
Dato : 13-12-06 22:10 |
| | |
|
Glem alt om alle andre farver end blå og gørn/gul.
Som du ganske rigtigt skriver, er blå nul, og grøn/gul er jord
De øvrige kan have mange kombinationer, f.eks. 3 sorte - 2 sorte og 1 brun o.s.v.
Du ved alligevel ikke hvilken fase der er henholdsvis R - S - T uden du står ude ved vejen, og der er luftledninger, og der er da også komplet uden betydning.
Hvis det er en trefase motor der løber forkert, byttes der bare rundt på to af faserne, og det er ligegyldigt hvilke.
Melem hver fase og nul er der 220 volt, og skal du til at fordele 220 volt rundt, skal man jo ikke tage det hele fra den samme fase, men fordele forbruget
| |
| Kommentar Fra : e.c |
Dato : 01-03-07 11:04 |
|
per_jacobsen
Der er 230 volt mellem fase og nul
Der er 400 volt mellem fase og fase
| |
|
EU har besluttet, at der er 230v og 40 v, men EU bestemmelse og praksis er 2 forskellige ting.
Jeg måler i dette øjeblik 221,214 volt, så hvis det er en fejl, bør jeg vel underrette EU.
Når du måler melle 2 faser på en motor i drift, har du ca. 380 volt, men har dit svar overhovedet praktisk betydning?
| |
| Kommentar Fra : e.c |
Dato : 01-03-07 11:19 |
|
For det første ser spørgeren ikke svar efter at spørgsmålet er accepteret, da der ikke kommer flere mails til spørgeren.
Elrådet påstår også at der er 230/400 volt her i Danmark.
Og ja da - EU bør straks have besked, og du bør have penge tilbage for de manglende volt, da du med en lavere spænding har et større amp forbrug og derfor bliver snydt.
| |
|
Forhåbentlig "påstår" Elrådet da ikke det, da man jo udmærket er klar over de store svingninger der er på el-nettet, der jo kan variere fra 200 - 230 volt.
Da du jo sikkert gerne vil have fremtidige bemærkninger, ganske vist uden betydning, kan du jo også postulere, at flertallet af personbiler kører med 12 volt, hvilket jo er den spænding, der er påtrykt alt, og er iflg. CE normerne.
I praksis er der imidlertid 13,8 - 15 v på bilerne under drift,
men du svarede ikke på, hvad det dybere formål var med din bemærkning, der udover at ville korrigere for noget der er uden praktisk betydning, egentlig ikke kan bruges til noget.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|