Hej
>Det med at male af to omgange er noget skidt.
>Det skal helst være så du kan komme omkring hele bilen i samme arbejdsgang, for ellers kan du >se overgangene.
Det med at kunne se overgangene er jeg godt klar over, men selv om vi maler af to omgange, så bliver der ikke nogen overgange.
Det er en gammel VW Transporter fra 1991, når man piller kølerhjelmen af, så er der en naturlig "kant" at stoppe ved og ligesådan i bagenden, når dørene er pillet af, så bliver den eneste overgang sådan set hvor tagrenderne går på taget. Dette kan man ikke se medmindre man er et stykke over 2 meter høj, plus der jo er en naturlig kant.
>Men du kan ikke skabe den nødvendige ventilation og temperatur. Så et godt råd er at lade være. >Nogle malerværksteder gør det billigt for "selvslibere" . Den rigtige maling er dyr og du kan >næsten være sikker på et dårligt resultat med uøvede under forhold hvor en trænet, heller ikke >kan gøre det ordentligt.
Den rigtige maling koster ca. 1200,- inklusiv hærder (for 2 liter maling + 1 liter hærder), som jeg har fået at vide skulle være nok til hele bilen.
Det kan godt være nogle malerværksteder gør det billigt, men nok ikke så billigt at det kan svare sig i mit tilfælde. Bilen kostede 14.000, så jeg gider ikke at give yderligere 10.000 eller mere for at få den malet. Desuden kunne det være sjovt at prøve selv.
>Uden en kragtig nedadgående lufrstrøm , vil der uvægerligt lande havvtør sprøjetåge på afstand >fra sprøjtestedet. Det alene giver et nubret resultat.
Jeg har en polermaskine og vi har købt noget godt polermiddel, tror du ikke at det kan klare det værste?
>Du skriver at du har brugt zinkmaling. Det skal man passe på med fordi der ikke er mange >malerprodukter, som i længden kan holde i kontakt med zink. Det skal være forseglet med et >produkt, som fabrikanten skriver kan bruges på zink. Zink virker katalytisk nedbrydende på de >almindeligt anvendte bindere i mange grundere og malinger
Jeg har fået noget primer, som jeg fik at vide skulle bruges oven på zink malingen inden vi lakerer den, dette fik jeg at vide samme sted som vi købte malingen, så jeg går ud fra at det skulle være i orden.
>Nu skal du ikke helt tabe modet.
>Hvis du bruger sanding og sliber er det nok bedre. Man kan se alle ujævnheder gennem lakken.
>Jeg har malet nogle biler, den sidste var med metallic, det gik nu meget godt.
>Pas på med løbere. Overgangen skal du nok være lidt omhyggelig med.
>Hvorfor bruger du ikke en almindelig sprøjtepistol?
>Det er meget vigtigt med viskositeten, hvis det ikke står på emballagen må du spørge hvor du har >købt lakken.
>Jes
Vi har slebet alle ujævnheder og sandspartlet alle steder hvor der var noget. Resten af lakken har vi slebet så det ikke er helt glat. det hele skulle gerne være rene overflader uden ridser eller hakker, så jeg håber det er ok.
Hvad mener du med almindelig sprøjtepistol? Vi har en sprøjtepistol vi kan sætte på kompressoren, den kostede vist kun 400, så jeg ved ikke hvor god den er. Men det er jo kun en alm. kompressor og jeg har hørt noget om at de ikke kan følge med.
Den wagner sprøjtepistol jeg har nævnt troede jeg var bedre, men jeg ved heller ikke så meget om malerpistoler, jeg har bare hørt at Wagner skulle være gode.
Hvad skal jeg bruge viskositeten til? Det er noget med hvor flydende det er eller hvad? Og hvad kan jeg gøre ved dette, skal det indstilles på sprøjtepistolen og hvordan?
Jeg regner med at vi giver det meget hurtige og tynde lag, og så i stedet for giver det en del gange (4-6 gange eller sådan noget), så går jeg ud fra at resultatet bliver bedre og forhåbentlig uden løbere, hvad synes i om den ide?
Med venlig hilsen
Jacob