/ Forside/ Interesser / Fritid / Biler / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Biler
#NavnPoint
dova 36582
alimak 21895
EA_HS 19179
refi 16217
transor 15483
Cortina01 14584
pallenoc 13678
3773 13117
geu 12469
10  Nordsted1 11856
permant firehjulstræk
Fra : jørgen-e
Vist : 1585 gange
20 point
Dato : 24-09-06 19:59

kan du sige mig hvad fordele og ulemper er ved permanent firehjulstræk sammenlignet med den traditionelle løsning hvor firehjulstrækket bliver slået eller fra afhængig af hvad man ahr brug for...?

vh, Jørgen

 
 
Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 20 point
Dato : 24-09-06 20:06

Permanent firehjulstræk er ideelt til kørsel på landevej hvor vejbanen ikke er tør.
Det er normalt forsynet med differering og automatisk tilkobling så slitage på dæk er minimeret, men det er ikke specilt effektivt ved rigtg terrænkørsel m3ed mindre man kan spærre automatikken.

Den gammeldags løsning med mekanisk tilkobling er det mest effektive i vanskeligt terræn, men ellers er der flere ulemper mht. til slitage og effektivitet på fedtede og glatte veje.

Hvad der er det ideelle er behovs og økonomi betinget.

Kommentar
Fra : g_h


Dato : 24-09-06 20:11

Den store fordel ved et permanent firehjulstræk er, at den er der, når der er brug for det!
Et moderne firehjulstræk, kan hjælpe dig ud af problemer, du ikke selv opdager eksisterer, hvorimod et "gammeldags" manuelt indkoblet 4X4 kun kan bruges i glat/fedtet eller ved kørsel på løst underlag!
Det manuelt indkoblede firehjulstræk, kan i de fleste tilfælde ikke holde til kørsel på fast underlag, hvis ikke der er differentialer, der tillader forskellig hastighed på de trækkende hjul!

Gert

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 24-09-06 20:18

Der skal da vist også være ESP for at leve op til alt det du skriver g_h
Firehjulstrækkere har gennemgående for mange glatføreuheld ved rigtig vinterkørsel fordi kørerne ikke har lært at køre med en firehjulstrækker og totalt overvurderer køreegenskaberne.
Man kan ikke køre hurtigere med firehjulstræk i vinterføre, men man kan komme længere fordi man ikk eså let sidder fast.
Når man ser rallykørsel med Subaru 4x4 og Audi 4x4 med videre så kan man forledes til at tro, at man kan det hele, men det kræver altså bare lige en god kører for at kunne både - og.

Kommentar
Fra : g_h


Dato : 24-09-06 20:21

Det har du ret i Bjarne!
Jeg skulle have beskrevet udtrykket "moderne firehjulstræk" bedre

Gert

Kommentar
Fra : dova


Dato : 24-09-06 20:26

Hvilken bil drejer det sig om.

Der er ikke mange biler der kører med et "rigtigt" firehjulstræk hele tiden.

Så er vi ovre i noget syncro et-eller-andet hvor en elektrisk anordning slår firehjulstrækket til og fra efter behov, og det mærker man faktisk ikke når man kører.

Men ulemper:

Større slitage, større brændstofforbrug.


mvh dova

Kommentar
Fra : Coliniiii


Dato : 24-09-06 20:33

Som Dova skriver. dækslitage, størrer brandstof forbrug.

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 24-09-06 20:35

Der findes skam ældre modeller med permanent firehjulstræk hvor der "bare" er indsat et differentiale mellem trækket til for og baghjul og hvor man så spærrer dette mellemdifferentiale ved kørsel i sne eller terræn.
Slitage på en moderne firehjulstrækker med automatisk styring er reelt mindre end på andre "gammeldags" firehjulstrækkere, hvor der bør være firhjulsnav der skal kobles til for at få træk på forreste hjul med hvad der ellers er af ulemper hvis man ikke husker at tilkoble jævnligt.

Til danske forhold er der sjældent brug for en gammeldags firehjultrækker med mindre man har specielle behov.

Kommentar
Fra : g_h


Dato : 24-09-06 20:40

Et permanent firehjulstræk, behøver vel ikke have mere dækslitage og højere brændstofforbrug, end en bil med manuelt indkoblet 4X4!
Den manuelle udgave skal da slæbe rundt på transmisionen alligevel, indkoblet eller ej!!

Gert

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 24-09-06 20:48

Citat
Den manuelle udgave skal da slæbe rundt på transmisionen alligevel, indkoblet eller ej!!

Ja og det er dødvægt i stedet for aktiv vægt og selv friløbsnav vil ikke løse problemet da denne type firehjulstrækker oftest er konstrueret til hårdere kørsel end vi normalt kan byde dem i DK.
Bortset fra militær mv. så skal man som regel lige frem opsøge dårligt terræn for at kunne få anvendelse af konventionelt 4x4.

Godkendelse af svar
Fra : jørgen-e


Dato : 24-09-06 21:45

Tak for svaret BjarneD.

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 24-09-06 21:55

Igen en underlig godkendelse.


Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408938
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste