|
| hvad er opdragelse Fra : nesren | Vist : 3694 gange 60 point Dato : 14-09-06 08:37 |
|
Hej
Jeg har fået en opgave omkring opdragelse - og så blev jeg lidt i tvivl om hvad opdragelse egentlig er? Kan I hjælpe??
mvh
nesren
| |
| Kommentar Fra : Nordsted1 |
Dato : 14-09-06 09:20 |
|
Opdragelse er "dannelsen" gode manerer.
Tal ordentligt, spis pænt, vær mod andre som du vil have andre skal være mod dig osv
| |
| Kommentar Fra : Dumbo2 |
Dato : 14-09-06 09:34 |
|
Hej.
Jeg mener det samme som Nordsted1.
Hilsen Dumbo2
| |
| Kommentar Fra : ampere |
Dato : 14-09-06 10:07 |
|
Opdragelse skal danne grundlaget for voksenlivet, dvs "undervise" barnet i socialadfærd, værdigrundlaget, økonomi, kost, ansvar mv så barnet kan begå sig som barn, så ung og til sidst som voksen.
Mvh. Ampere
| |
| Kommentar Fra : nesren |
Dato : 14-09-06 10:27 |
|
tak for det - det forstår jeg godt - men så hvis barnet ikke er motiveret/interesseret iden undrevisning -hvad går opdragelse så ud på??
nesren
| |
| Kommentar Fra : ampere |
Dato : 14-09-06 10:36 |
|
Så må forældrene finde ud af hvordan de kan få barnet på rette spor, fx. hvis der er tale om at barnet får alt serveret, så skal barnet lære at "arbejde"/gøre sig fortjent til tingene istedet.
Fx. hvis barnet går til diverse fritidsaktiviteter eller SFO og "skal" have penge med, så kan barnet få et fast beløb i lommepenge fx på ugebasis som barnet selv skal lære at administrere - herved lærer barnet pengenes værdi at kende samt at prioritere sine ønsker og måske ovenikøbet spare op til en lidt større/dyrere ting.
Ved opdragelse er det vigtigt at huske på, at et NEJ også er kærlighed....
Mvh. Ampere
| |
| Kommentar Fra : vaxen |
Dato : 14-09-06 10:44 |
|
Nesren, som pædagogstuderende må du have adgang til Pædagogisk/psykologisk ordbog - der står ganske gode definitioner...
Vaxen
| |
| Kommentar Fra : Dumbo2 |
Dato : 14-09-06 10:52 |
|
Hej.
På dette link kan du hente en bog om børneopdragelse gratis.
http://onlibri.dk/e-books/familie/11.aspx
Blev selv færdig som Pædagog for 2 år siden. Der have vi en bog som hed børneopdragelse i Danmark, den kunne du prøve at læse. Der er helt sikert noget du kan bruge.
Hilsen Dumbo2
| |
| Kommentar Fra : Nordsted1 |
Dato : 14-09-06 10:56 |
|
nesren... du spørger om hvis barnet ikke er interesseret i undervisning.... nu er det jo sådan, at allerede når barnet er helt lille, starter "uddannelsen" i at blive ordentlig opdraget. Vi har utrolig
mange regler omkring det at sidde ved bordet og spise maden, jeg personligt bryder mig bestemt
ikke om at sidde til bords med nogle der bare propper munden, snakker højlydt imens, så man kan
se hvordan maden "vælter" rundt eller flyver ud af munden, smasker mm.
Så lige meget om barnet vil eller ikke vil, så har jeg altså mine principper og de skal dælme overholdes, andre kan der så måske slækkes på, men opdragelse er en meget nødvendig ting for at kunne fungerer i samfundet, ellers kan vi få en flok egoister, hvor alle vil være i centrum.
Så nu får jeg nok på puklen??
| |
| Kommentar Fra : Dumbo2 |
Dato : 14-09-06 11:15 |
|
De findes allerede i børnehaverne i dag.
Men det er jo ikke deres skyld, men forældrenes skyld, de giver jo børnene lov til at sætte dagsorden. Så er de også fri for at tage en konflikt med barnet, når de kommer trætte hjem fra arbejde.
Hilsen Dumbo2
| |
| Kommentar Fra : vaxen |
Dato : 14-09-06 11:17 |
|
Ingenting på puklen Nordsted - for du har jo ret..
Formålet med opdragelsen er jo, at barnet lærer at indgå i det samfund, det skal leve i. Derfor er opdragelse jo også så forskellige fra kultur til kultur.
Opdragelsen starter i øvrigt i det sekund, man ser barnet for første gang. Der startes en socialisering, som barnet i øvrigt altid - med mindre det er stærkt hjerneskadet - er motiveret for. Det er ganske enkelt instinktivt. Og sådan bliver det i øvrigt ved med at være. Mennesket er skabt til til at lære - og vil altid være motiveret herfor. Så er det spørgsmålet, hvordan omgivelserne benytter sig af denne motivation. - Om den bliver stimuleret eller undertrykt... Det interessante er så, hvordan man stimulere et barn til at lade sig påvirke af læring og socialisering. Her er der så næsten lige så mange teorier, som der er pædagogisk interesserede - og forældre
Derfor er formålet med pædagoguddannelsen, at man ikke tilegner sig andres mening - ej eller dygtige forskeres, men at man læser, reflekterer over det læste, lytter, reflekterer over dette - og derigennem skaber sin egen pædagogiske identitet....
Vaxen - som også er pædagog
| |
| Kommentar Fra : Dumbo2 |
Dato : 14-09-06 11:20 |
|
Til Nordsted1
Alle de ting du beskriver, lære vi pædagoger børnene, når de starter i børnehaven. Der er desværre ikke mange børn som kan de ting.
Men jeg har samme holdning som dig, Jeg har også mine regler som de skal overholde.
Hilsen Dumbo2
| |
| Kommentar Fra : vaxen |
Dato : 14-09-06 11:43 |
|
Nordsted, jeg tror det er fordi mange misforstår den frie opdragelse - Jeg kan se noget meget fornuftigt i, at opdrage børn til at reflektere over deres verden og de regler, de bliver sat for. Og også at de lærer at forhandle sig frem til regler, der kan tilfredstille både barn/forældre - eller andre relevante personer. Det er i mine øjne netop at forberede dem til voksenlivet.
Men voksne skal være deres vejvisere. Vi skal guide dem igennen og anvise dem acceptabel og uacceptabel adfærd. Og de skal lære at genkende signaler for, når andre menneskers grænser er overskredet. Vi skal jo huske, at lærer vi børn firkantede regler, så gør vi dem også en bjørnetjeneste, for vi har alle forskellige grænser - jeg kan ikke holde støj ud, så jeg beder ofte børn om at tale lidt mindre højt. Andre har det slet ikke som jeg, og vil derfor ikke korrigere denne adfærd - og det er ok. Derfor skal børnene lære, at respektere andre mennesker og deres individuelle og personlige grænsesætning. Kun på den måde kan barnet lære at begå sig blandt alle typer mennesker.
Vaxen
| |
| Kommentar Fra : fjendsbo |
Dato : 14-09-06 13:43 |
|
Jeg synes at der er meget rigtig i det i alle sammen skriver, men opdragelse er jo ikke kun de regler vi som forældre/pædagoger/samfund sætter. Opdragelse er også det at forestå som et godt eksempel.
Min storebror er uddannet sergent og råber tit, ofte og meget af sine børn, og det er da så tydeligt at børnene bruger lige præcis det samme tonefald som ham, selv om der er en "regel" om at børnene ikke må råbe. så et afsmittende adfærdsmønster er i mine øjne også en meget vigtig del af opdragelsen.
Vh en kommende mor, der indtil april kan gøre sig klog på andres børn, der som bekendt er de letteste at opdrage
| |
| Accepteret svar Fra : Nordsted1 | Modtaget 60 point Dato : 14-09-06 13:54 |
|
fjensbo... hvor har du ret, vi skal fremstå som et godt eksempel for vore unger, de kopierer jo vores opførsel.
Din storebros børn er vel blevet arbejdsskadede Det kan jeg så godt forstå, meen jeg syntes nu det er værrer at opleve børn der råber og skriger bare for at blive hørt, fordi det lige præcis er det barn der har det vigtigste at skulle have sagt, når jeg oplever sådan nogle børn, farer der en djævel i mig, og så bliver det barn altså hørt til sidst.
Hvis/når dit barn bliver umuligt, så tænk på hvad du ville have sagt/gjort HVIS det var naboens barn, for som du selv siger, så er man så fandens klog... Stort tillykke med den kommende baby, der starter et helt nyt kapitel i dit liv
| |
|
Hvis du skal skrive om opdragelse findes der 3 former...
Den autoritære, lazifere (kan ikke huske hvordan det staves) og demokratiske... Ved ikke om du kender til dem!
| |
| Kommentar Fra : vaxen |
Dato : 09-11-06 13:35 |
|
Det er godt nok gammel teori, tarp-pigen... Men skal man nævne dem, så er det vigtigt ikke at glemme den autoritative, som nok er den, der kulturelt set er mest fremme i dagens danmark - ihvertfald værdimæssigt set.
Vaxen
| |
| Godkendelse af svar Fra : nesren |
Dato : 08-01-07 21:38 |
|
Tak for dit inspirerende svar Nordsted1.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|