Nej den tager ikke skade af at løbe tør, og der kommer heller ikke skidt med, da den ikke tager benzinen helt nede i bunden, men lidt oppe.
Derimod tager knallerten skade af at løbe tør for olie, derfor er det en god vane at fylde det på, hvergang man tanker benzin, men det er en anden historie.
Ja, nu er det jo ikke en særlig stor viser, så den er svær at aflæse.
Ja, det sikreste er at have 1 l med i en flaske der ikke opløses af benzin.
Den alm. PGO hot 50 har en automatisk benzinhane, dvs. at hanen kun åbner når motoren aktiveres, da der så kommer vaccum op til benzinhanen.
Her ser du den:
http://www.thansen.dk/product.asp?c=689460583&n=1712458063&pn=1712460139
Den har 2 slangestudse.
Der er kun dåsen med de 2 studse du kan se, da det tynde rør er stukket op i tanken.
Den er placeret bagerst under en af sideskjoldene.
Den tykkeste slange øverst er den der giver benzin ned til karburatoren.
Slangen lidt længere nede er vaccumslangen.
Hvis du vil tømme, tager du begge slanger af.
Holder en dunk under den øverste, samtidig suger du i en stump slange som er tilkoblet den nederste, medens du suger, knækker du slangen, så vaccummet holdes, så løber alt benzin af.
Nu kan du jo så sætte tænding på, for at følge med på viseren, når du fylder feks. en liter på af gangen.
Her ser du tankmåleren som er monteret oven i tanken, det er dens sorte svømmer der, når den flyder oven på benzinen, ændrer elektrisk modstand, og derved får instrumentet til at ændre visning.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=689460583&n=1712458063&pn=1712460138
Og nogle bøjer lidt på stålarmen for at få mere præsis måling.
VH Palle Hansen
Men ellers kan du gøre sådan:
Hold en dunk hvor der kan være tankindholdet, under den automatiske benzinhane, som sidder lige under bagskjoldet godt tilbage:
Så tager du den tykkeste slange af