|
| Skinnevogn: Hvordan virker den Fra : hatchi | Vist : 4741 gange 10 point Dato : 07-01-06 23:08 |
|
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvordan kraften fra "vippen" oven på skinnevognen, får hjulene til at dreje rundt.
Evt tegninger/byggeplan af en.
Billeder og links med information om skinnevogne ville også være dejligt.
Mvh. Søren.
| |
| Kommentar Fra : emesen. |
Dato : 07-01-06 23:47 |
| | |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 07-01-06 23:51 |
|
Vippen oven på skinnevognen, er forbundet til den mekanisme der får hjulene til at dreje,
Hjulene er forbundet med en stang, som når den af vippestangen tvinges frem og tilbage samtidig med at den tvinges op og ned, får hjulene til at dreje rudt, fordi stangen mellem hjulene også er fórbundet til selve hjulene, med nogen led ude på "fælgkanten"
Samme princip som på et gammelt lokomotiv.
Måske lyder det for indviklet
mvh dova
| |
|
Det er en dræsine du taler om...
Det er da samme princip som medaler på en cykel elller en krumtapaksel på en bil.
En Vertikal bevægelse omsætes til en derjning af en aksel...
mvh Benjamin
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 08-01-06 00:03 |
| | |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 08-01-06 00:06 |
|
Nej, en dræsine er med pedaler, en skinnecykel, det er ikke sådan en.
mvh dova
| |
|
Dem med pedaler er skinnecykler...
De findes i mange udgaver...
mvh Benjamin
| |
|
Cykeldræsines anvendes også om dem med pedaler
mvh Benjamin
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 08-01-06 00:34 |
|
Ja, jeg kende godt forskellen Benjamin, fik bare et "er" for meget med i kommentaren.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 08-01-06 00:34 |
|
Ja, jeg kende godt forskellen Benjamin, fik bare et "er" for meget med i kommentaren.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 08-01-06 00:35 |
|
Ja, jeg kende godt forskellen Benjamin, fik bare et "er" for meget med i kommentaren.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : jakjoe |
Dato : 08-01-06 00:39 |
| | |
|
Benjamin.Hansen har giver det rigtige svar:
Jeg retter bare lige et par stavefejl:
Citat Det er en dræsine du taler om...
Det er samme princip som pedaler på en cykel elller en krumtapaksel på en bil.
En vertikal bevægelse omsættes til drejning af en aksel... |
Kodeordet er KRUMTAP. En Krumtap er mekanismen der overfører op/ned-gående bevægelser til de trækkende hjul.
| |
| Kommentar Fra : Klumme |
Dato : 08-01-06 08:25 |
|
Flot overdommer Arne, at du lige kunne vise hvem der har ret. Du kan bare det gylle. Men hvordan du får tid til at rette andres stavefejl fatter jeg ikke. Du har jo ikke tid til at rette alle dine egne LOOOOL
| |
| Kommentar Fra : hatchi |
Dato : 08-01-06 15:10 |
|
Dova, jeg tror jeg har fået nogenlunde fat i princippet, men du skriver at,
"når den af vippestangen tvinges frem og tilbage", og jeg kan ikke forstå hvad der tvinger den frem og tilbage. Vippen går jo kun op og ned?
Der skal vel ikke særlig meget frem/tilbage kraft til, for stangen der sidder på begge hjul er skal kun lige nå ud hvor der ikke er balance på hjulet?
Men hvordan bliver stangen mellem hjulene rykket det stykke frem og tilbage?
Sig til hvis jeg har misforstået noget!
Tak for alle de flotte billeder fra jer alle, og de gode links.
Mvh. Søren.
| |
|
Søren da du lærte at cykle på en 3 hjulet cykel var da ikke det store problem....
Hvis man slipper "vippen" / "pumpen" på en dræseine forsætter op / ned bevægelsen....
Af samme årsag som pedalerne forsætter med at dreje rund på en 3 hjulet cykel, nemlig ved at det er en fast forbindelse. Når du slukker tændingen på en bil der køre forsætter stemplerne også op og ned fordi krumtapakslen stadig drejer rundt.
mvh Benjamin
| |
| Accepteret svar Fra : Benjamin.Hansen | Modtaget 10 point Dato : 08-01-06 17:58 |
|
Her er tegninger til en hel skinnevogn dræsine Handcar som den hedder på engelsk
http://www.handcar.net/build/plans/
Og her er tegningen til krumtapakslen..:
http://www.handcar.net/build/plans/crank_shaft.jpg
PÅ helt gamle arbejdsdræsiner var der ikek nonteret pumpe elelr vippeamr. Der var kun en stok med et hul i og så var der sat en stump rundjern i det ene eller fler skinne hjul. Så kunne man sætte stokken på tappen og me stokken trykke og trække hjulet rundt....
Jeg vil da foreslå at du besøger. Jeg vil foreslå at du besøger
http://www.jernbanemuseum.dk/ ikke kun hjemme siden men tager et kig over og ser hvor stort og flodt musset er blevet.
Jeg har selv i perioder haft arbejde på musset, det er mange sjove gamle ting.
mvh Benjamin
| |
| Godkendelse af svar Fra : hatchi |
Dato : 12-01-06 22:10 |
|
Tak for svaret Benjamin.Hansen.
Jeg kunne ikke helt forstå hvordan den virker udfra beskrivelserne og billederne, så jeg tager på museum i stedet for :)
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|