|  | 		    
					
    
        
            
                
                | |  | Hvor ofte skal aircondition serviceres ? Fra :
  KASO | Vist : 6180 gange 2  point
 Dato :  25-07-01 11:44
 | 
 |  | Jeg synes min Aircondition køler lidt mindre end den gjorde i starten. Hvor ofte skal den serviceres/genopfyldes ?
 
 
 |  |  | 
 | |  | Accepteret svar Fra :
  gibson  |  Modtaget 12  point
 Dato :  25-07-01 11:51
 | 
 |  |  |  |  | 
 |  |  | 
 > Jeg synes min Aircondition køler lidt mindre end den gjorde i starten.
 > Hvor ofte skal den serviceres/genopfyldes ?der og
 I princippet ALDRIG. Det er nøjagtig lige som med et køleskab, det passer
 sig selv.
 Jeg synes også min AC køler mindre lige for tiden, men hvis jeg tænker over
 det så er det jo også afskyelig varmt når solen står lige på og derfor skal
 der også noget energi til at holde kabinen kold.
 Nogle biler har et skueglas hvor man kan se om der er nok kølemiddel på så
 måske kan du lige kontrollere det. I min Mondeo er det dog ikke så Ford
 regner vel med at det aldrig bliver utæt.
 --
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK |  |  | 
 |  |  | 
 "KASO" <mailto:KASO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse 
 "Hvor ofte skal aircondition serviceres ?"
 > Jeg synes min Aircondition køler lidt mindre end den gjorde i starten.
 > Hvor ofte skal den serviceres/genopfyldes ?der og
 > 
 > 
 > -- 
 > Leveret af:
 > http://www.kandu.dk/ > "Vejen til en hurtig løsning"
 > 
 > Min svigerfar, plejer at få¨service på hans klima-anlæg hvert år, inden de kører 
 til udlandet, så det vil jeg råde dig til. Jeg ved dog ikke om der er Service 
 forskel på henholdsvis Klima-anlæg og Aircondition.
 Mvh Morten
 -- Sendt via http://www.autoatlas.dk  - din bilguide
                
                
                 |  |  | 
 |  |  | 
 
                "KASO" <KASO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
 news:8vw77.6018$oH6.565867@news010.worldonline.dk...
 > Jeg synes min Aircondition køler lidt mindre end den gjorde i starten.
 > Hvor ofte skal den serviceres/genopfyldes ?der og
 > --
 > Leveret af:
 Jeg vil også sige hvert til hvert andet år. Det er således at dit kølemiddel
 stille og roligt forsvinder ud "gennem" slanger og samlinger. Foretager du
 dig intet vil sit system være næsten tømt for kølemiddel hvert tredie år.
 Men, det er en god idé at få checket for lækager og lign. oftere. Find én
 som ikke er for dyr med et serviceeftersyn - typisk 800-1000 kr.
 M.v.h.
                
                
                 |  |  | 
 |  |  | 
 
                Det passer altså ikke at anlægget står og taber energi, medmindre der er
 tale om en egentlig defekt i en samling. Første svarer som sammenligner med
 et køleskab har ret, en kompressor driver et kølemiddel rundt, bl.a. gennem
 en kondensator for at blive nedkølet, og det kan ikke bare sådan slippe ud
 derfra.
 Man kan selv gøre noget for at vedligeholde anlægget, for kompressoren skal
 helst aktiveres mindst en gang om måneden, OGSÅ om vinteren, og da kan man
 bruge sin airc. til afdugning af ruder f.eks.
 Mit anlæg i volvoen fungerer fortrinligt, og det bliver nu så koldt at jeg
 må skrue ned for det, også selvom der er 27 grader udenfor og solen står på.
 Så en defekt kan man godt mistænke dit anlæg for at have.
 Alle lastbilværksteder ligger sikkert inde med en form for fyldestation til
 R134, og det vil nok være den billigste løsning. Ikke mindst fordi
 lastbilerne har haft klimaanlæg noget længere tid end personbilerne, men
 også fordi almindelige automekanikere også på de autoriserede værksteder
 nærmest er analfabeter når det gælder servicering af klimaanlæg og
 aircondition.
 En længere smøre, men jeg vil ikke undlade at nævne jeg er autodidakt hvad
 dette angår, og bruger kun mekanikere til mit klimaanlæg når det skal
 fyldes. Tør ikke bruge dem til andet, kun en mand har overfor mig vist han
 var et unikum til køleanlæg, og han bor i Holstebro.
 Nicolai
 VIKINGMAN <saab@mobilixnet._nospam_dk> skrev i en
 nyhedsmeddelelse:9bC77.130$lh7.9866@news010.worldonline.dk...
 > "KASO" <KASO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
 > news:8vw77.6018$oH6.565867@news010.worldonline.dk...
 > > Jeg synes min Aircondition køler lidt mindre end den gjorde i starten.
 > > Hvor ofte skal den serviceres/genopfyldes ?der og
 > > --
 > > Leveret af:
 >
 > Jeg vil også sige hvert til hvert andet år. Det er således at dit
 kølemiddel
 > stille og roligt forsvinder ud "gennem" slanger og samlinger. Foretager du
 > dig intet vil sit system være næsten tømt for kølemiddel hvert tredie år.
 > Men, det er en god idé at få checket for lækager og lign. oftere. Find én
 > som ikke er for dyr med et serviceeftersyn - typisk 800-1000 kr.
 >
 > M.v.h.
 >
 >
                
                
                 |  |  | 
 |  |  | 
 
                "Nicolai" <sutmin@igen.com> skrev i en meddelelse
 news:3b5efcc7$0$703$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > Det passer altså ikke at anlægget står og taber energi, medmindre der er
 > tale om en egentlig defekt i en samling. Første svarer som sammenligner
 med
 > et køleskab har ret, en kompressor driver et kølemiddel rundt, bl.a.
 gennem
 > en kondensator for at blive nedkølet, og det kan ikke bare sådan slippe ud
 > derfra.
 Man kan ikke sammenligne et køleskab og AC - jo, funktionen er ens. Men et
 køleskab har kobberrør, hvor et AC-anlæg på en bil har alu-rør OG
 gummislanger. Problemet er gummislangerne og diverse samlinger, som
 uvilkårligt vil "sive". Det er bl.a. også derfor amn på et køleskab lodder
 rørene sammen, istedet for at bruge samlinger. Det er et kendt faktum, at
 kølemidlet "fordamper", eller hvordan du nu vil udtrykke det. Spørg blot
 folk der har med klima-anlæg at gøre!
 > Man kan selv gøre noget for at vedligeholde anlægget, for kompressoren
 skal
 > helst aktiveres mindst en gang om måneden, OGSÅ om vinteren, og da kan man
 > bruge sin airc. til afdugning af ruder f.eks.
 Det er korrekt, står også i alle instruktionsbøger - men hvor mange er det
 nu lige der læser dem? En anden ting er, at på mange biler er AC-anlægget
 temp.-styret, således at det slet ikke fungerer under f.eks. 5 grader. Ved
 dem ved jeg ikke, hvordan de får dem til at "køre" om vinteren.
 > Mit anlæg i volvoen fungerer fortrinligt, og det bliver nu så koldt at jeg
 > må skrue ned for det, også selvom der er 27 grader udenfor og solen står
 på.
 > Så en defekt kan man godt mistænke dit anlæg for at have.
 Hmmm...hvorfor skulle mit anlæg være defekt? Det køler ganske udemærket -
 også ved 27-30 grader. Det er også checket for utætheder, så det ved jeg at
 der ikke er.
 > Alle lastbilværksteder ligger sikkert inde med en form for fyldestation
 til
 > R134, og det vil nok være den billigste løsning. Ikke mindst fordi
 > lastbilerne har haft klimaanlæg noget længere tid end personbilerne, men
 > også fordi almindelige automekanikere også på de autoriserede værksteder
 > nærmest er analfabeter når det gælder servicering af klimaanlæg og
 > aircondition.
 Enig! Kør til AC-folk, som ved hvad de har med at gøre....
 M.v.h.
                
                
                 |  |  | 
 |  |  | 
 Morten <moebius25@hotmail.com> skrev i en
 news:000201c1151f$53e7e380$0301a8c0@autoatlas.local...
 > > Min svigerfar, plejer at få¨service på hans klima-anlæg hvert år, inden
 de kører
 > til udlandet, så det vil jeg råde dig til. Jeg ved dog ikke om der er
 Service
 > forskel på henholdsvis Klima-anlæg og Aircondition.
 >
 > Mvh Morten
 >
 Der er pr. definition ingen forskel på et klimaanlæg og et
 Airconditionanlæg - to forskellige ord for samme system!
 Mvh
 Søren
                
                
                 |  |  | 
 |  |  | 
 
                "SGF" <sgfrede@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:3b5f27d7$0$333$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > Der er pr. definition ingen forskel på et klimaanlæg og et
 > Airconditionanlæg - to forskellige ord for samme system!
 >
 > Mvh
 > Søren
 Yep! Det ene automatisk, det andet manuelt (+ en hel del andre forskelle!).
 M.v.h.
                
                
                 |  |  | 
 |  |  | 
 > Man kan ikke sammenligne et køleskab og AC - jo, funktionen er ens. Men et
 > køleskab har kobberrør, hvor et AC-anlæg på en bil har alu-rør OG
 > gummislanger. Problemet er gummislangerne og diverse samlinger, som
 > uvilkårligt vil "sive". Det er bl.a. også derfor amn på et køleskab lodder
 > rørene sammen, istedet for at bruge samlinger. Det er et kendt faktum, at
 > kølemidlet "fordamper", eller hvordan du nu vil udtrykke det. Spørg blot
 > folk der har med klima-anlæg at gøre!
 Det du skriver med at det "siver" R134a er nu ikke reglen mere end
 undtagelsen. Og jeg har skam spurgt de "lærde" om det fordi firmaet jeg
 arbejder i, er en af verdens største inden for branchen    Når værkstedet laver service på AC så kontrollerer de at det virker, at
 ribberne i kondensatoren ikke er tilstoppet af skidt, og at afløbsrøret til
 kondensvandet ikke er tilstoppet.
 Det med at fylde systemet efter eller trykprøve det, er ikke med i
 serviceprogrammet men bliver kun gjort hvis det ikke virker. Der sker ikke
 nogen skade fordi der skulle mangle noget så køler det bare ikke
 tilstrækkeligt mere.
 Ham kølemontøren som render fast rundt i vores firma, lusker kun rundt men
 en lille blå gasflaske på en 5 Kg og fylder alt muligt og umuligt efter. Så
 det kræver ikke ret meget udstyr osv for at fylde et anlæg. Han har sagt jeg
 bare skal ringe til ham, hvis bilen en dag skulle mangle lidt R134a.
 > > Man kan selv gøre noget for at vedligeholde anlægget, for kompressoren
 > skal
 > > helst aktiveres mindst en gang om måneden, OGSÅ om vinteren, og da kan
 man
 > > bruge sin airc. til afdugning af ruder f.eks.
 >
 > Det er korrekt, står også i alle instruktionsbøger - men hvor mange er det
 > nu lige der læser dem? En anden ting er, at på mange biler er AC-anlægget
 > temp.-styret, således at det slet ikke fungerer under f.eks. 5 grader. Ved
 > dem ved jeg ikke, hvordan de får dem til at "køre" om vinteren.
 Ja i min Mondeo virker det ikke om vinteren. Men så tager jeg bilen ind i en
 opvarmet garage så jeg kan holde gang i anlæget, der har de squ ikke tænkt
 sig om fra fabrikkens side.
 --
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK |  |  | 
 |  |  | 
 
                "Tom" <tkc_dk@iname.com> skrev i en meddelelse
 news:3b5f531b$0$351$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 >
 > Det med at fylde systemet efter eller trykprøve det, er ikke med i
 > serviceprogrammet men bliver kun gjort hvis det ikke virker. Der sker ikke
 > nogen skade fordi der skulle mangle noget så køler det bare ikke
 > tilstrækkeligt mere.
 Øøøh ups! Hvad med smøring af kompressoren!? Mangler der kølemiddel, er det
 "skutte" sundt for systemet...
 > Ham kølemontøren som render fast rundt i vores firma, lusker kun rundt men
 > en lille blå gasflaske på en 5 Kg og fylder alt muligt og umuligt efter.
 Så
 > det kræver ikke ret meget udstyr osv for at fylde et anlæg. Han har sagt
 jeg
 > bare skal ringe til ham, hvis bilen en dag skulle mangle lidt R134a.
 Jeg ved at det ikke kræver det helt store, men jeg ved også at man skal
 passe på, med hvor meget man fylder på systemerne - ikke for lidt og heller
 ikke for meget. Og har man ikke haft tømt systemet, ved man jo ikke en snus
 om, hvor meget der så er på efter slat-fyldning.
 > Ja i min Mondeo virker det ikke om vinteren. Men så tager jeg bilen ind i
 en
 > opvarmet garage så jeg kan holde gang i anlæget, der har de squ ikke tænkt
 > sig om fra fabrikkens side.
 Godt min virker om vinteren! Jeg har ingen garage!!!    M.v.h.
                
                
                 |  |  | 
 |  |  | 
 > > Det med at fylde systemet efter eller trykprøve det, er ikke med i
 > > serviceprogrammet men bliver kun gjort hvis det ikke virker. Der sker
 ikke
 > > nogen skade fordi der skulle mangle noget så køler det bare ikke
 > > tilstrækkeligt mere.
 >
 > Øøøh ups! Hvad med smøring af kompressoren!? Mangler der kølemiddel, er
 det
 > "skutte" sundt for systemet...
 Nej men kølingen holder op længe før kompressoren bliver tørlagt.
 --
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK |  |  | 
 |  |  | 
 VIKINGMAN <saab@mobilixnet._nospam_dk> skrev i en
 news:0OV77.572$lh7.53924@news010.worldonline.dk...
 > "Tom" <tkc_dk@iname.com> skrev i en meddelelse
 > news:3b5f531b$0$351$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
  > Øøøh ups! Hvad med smøring af kompressoren!? Mangler der kølemiddel, er
 det
 > "skutte" sundt for systemet...
 Der er også olie i anlægget, som "ryger" med rundt i systemet, og det
 fordamper ikke.
 Dette olie smører kompressoren.
 Desuden Holder kompressoren op med at virke når der ikke er tryk nok på
 systemet.
 MVH
 Holten
 PS ellers må vi vente til Nansen melder sig, han ved "alt" om dette.
                
                
                 |  |  | 
 |  |  | 
 
                Er der nogen der kender en god AC mand i storkøbenhavn. Min snart 5 år gamle
 Volvo køler i hvertfald ikke lige så meget som i starten. Og Bilia skal IKKE
 ha' glæde af mine penge.
 Christian
 "KASO" <KASO.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
 news:8vw77.6018$oH6.565867@news010.worldonline.dk...
 > Jeg synes min Aircondition køler lidt mindre end den gjorde i starten.
 > Hvor ofte skal den serviceres/genopfyldes ?der og
 >
 >
 > --
 > Leveret af:
 > http://www.kandu.dk/ > "Vejen til en hurtig løsning"
 >
                
                
                 |  |  | 
 |  |  | 
 > Er der nogen der kender en god AC mand i storkøbenhavn. Min snart 5 år
 gamle
 > Volvo køler i hvertfald ikke lige så meget som i starten. Og Bilia skal
 IKKE
 > ha' glæde af mine penge.
 Hvorfor får du ikke oplyst ved Volvo, hvem de vil anbefale at du bruger?
 --
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK |  |  | 
 |  |  | 
 
                Hvis et A/C-system skal virke optimalt, skal det serviceres en gang i
 året...
 Fabrikker påfylder med vilje eks. 700 gr. kølemiddel, selv om systemet
 fungere fint, med
 måske 300 gr. De tager højde for svind af kølemidlet, som hovedsagligt sker
 gennem påfyldningsstudser. De skal derfor spændes efter( evt. skiftes). Det
 er meget tydligt, man kan
 bare prøve at løsne hætterne ved studserne og man vil høre at der står tryk
 derinde. Man siger at fra
 importørene at tørfilteret skal udsk. hver andet år, hvilket er en dyr
 affære - Et tørfilter koster til en VW omkring 2500 + påfyldning af
 kølemiddel ca 500.
 Martin Søndergård
 "Tom" <tkc_dk@iname.com> skrev i en meddelelse
 news:3b60acd7$0$3251$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 >
 >
 > > Er der nogen der kender en god AC mand i storkøbenhavn. Min snart 5 år
 > gamle
 > > Volvo køler i hvertfald ikke lige så meget som i starten. Og Bilia skal
 > IKKE
 > > ha' glæde af mine penge.
 >
 > Hvorfor får du ikke oplyst ved Volvo, hvem de vil anbefale at du bruger?
 >
 > --
 > Tom
 >
 > Unofficial FORD site Denmark
 > http://members.tripod.com/FORD_DK >
 >
 >
 >
                
                
                 |  |  | 
 |  |  | 
 
                "Martin Søndergård" <mgs@mail.dk> skrev i en meddelelse
 news:3b62ae36$0$51765$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > Hvis et A/C-system skal virke optimalt, skal det serviceres en gang i
 > året...
 > Fabrikker påfylder med vilje eks. 700 gr. kølemiddel, selv om systemet
 > fungere fint, med
 > måske 300 gr. De tager højde for svind af kølemidlet, som hovedsagligt
 sker
 > gennem påfyldningsstudser. De skal derfor spændes efter( evt. skiftes).
 Det
 > er meget tydligt, man kan
 > bare prøve at løsne hætterne ved studserne og man vil høre at der står
 tryk
 > derinde. Man siger at fra
 > importørene at tørfilteret skal udsk. hver andet år, hvilket er en dyr
 > affære - Et tørfilter koster til en VW omkring 2500 + påfyldning af
 > kølemiddel ca 500.
 >
 > Martin Søndergård
 Enig, enig og enig.....
 M.v.h.
                
                
                 |  |  | 
 |  |  | 
 > Hvis et A/C-system skal virke optimalt, skal det serviceres en gang i
 > året...
 > Fabrikker påfylder med vilje eks. 700 gr. kølemiddel, selv om systemet
 > fungere fint, med
 > måske 300 gr. De tager højde for svind af kølemidlet, som hovedsagligt
 sker
 > gennem påfyldningsstudser. De skal derfor spændes efter( evt. skiftes).
 Det
 > er meget tydligt, man kan
 > bare prøve at løsne hætterne ved studserne og man vil høre at der står
 tryk
 > derinde. Man siger at fra
 > importørene at tørfilteret skal udsk. hver andet år, hvilket er en dyr
 > affære - Et tørfilter koster til en VW omkring 2500 + påfyldning af
 > kølemiddel ca 500.
 Så det du siger er at alle med AC skal ofre 3000,- hvert andet år alene til
 service af AC?
 --
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK |  |  | 
 |  |  | 
 
                2500 kr for et tørfilter til så lille et anlæg er simpelt landevejs røveri,
 til fx r 134a kølemiddel koster et Danfoss tørfilter max en hund til mindre
 anlæg. Enig i at det er godt at servicere anlægget hvert år, men det er da
 noget elendigt skidt hvis der skal efterfyldes - overfyldes ved hver service
 for at køre i et år, hvor ofte fylder man kølemiddel på sin fryser?
 --
 Mvh
 Lars
www.larsfunder.dk Martin Søndergård <mgs@mail.dk> skrev i en
 nyhedsmeddelelse:3b62ae36$0$51765$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 >Et tørfilter koster til en VW omkring 2500 + påfyldning af
 > kølemiddel ca 500.
 >
 > Martin Søndergård
 >
 > "Tom" <tkc_dk@iname.com> skrev i en meddelelse
 > news:3b60acd7$0$3251$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > >
 > >
 > > > Er der nogen der kender en god AC mand i storkøbenhavn. Min snart 5 år
 > > gamle
 > > > Volvo køler i hvertfald ikke lige så meget som i starten. Og Bilia
 skal
 > > IKKE
 > > > ha' glæde af mine penge.
 > >
 > > Hvorfor får du ikke oplyst ved Volvo, hvem de vil anbefale at du bruger?
 > >
 > > --
 > > Tom
 > >
 > > Unofficial FORD site Denmark
 > > http://members.tripod.com/FORD_DK |  |  | 
 |  |  | 
 
                "Lars Funder" <lars@larsfunder.dk> skrev i en meddelelse
 news:rRC87.1143$V53.159041@news000.worldonline.dk...
 > noget elendigt skidt hvis der skal efterfyldes - overfyldes ved hver
 service
 > for at køre i et år, hvor ofte fylder man kølemiddel på sin fryser?
 > --
 > Mvh Lars
 Nu er køleskabet også et forseglet og lukket kredsløb med kobberrør, hvor AC
 på biler har samlinger, nipler og gummislanger...
 M.v.h.
                
                
                 |  |  | 
 |  |  | 
 
                "Tom" <tkc_dk@iname.com> skrev i en meddelelse
 news:3b62f8a4$0$6004$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > Så det du siger er at alle med AC skal ofre 3000,- hvert andet år alene
 til
 > service af AC?
 > --
 > Tom
 Ikke 3000,-, da jeg ikke mener at det er nødvendig at skifte tørfilteret,
 men hvis VW kan bilde deres kunder det ind...    M.v.h.
                
                
                 |  |  | 
 |  |  | 
 > Hvis et A/C-system skal virke optimalt, skal det serviceres en gang i
 > året...
 > Fabrikker påfylder med vilje eks. 700 gr. kølemiddel, selv om systemet
 > fungere fint, med
 > måske 300 gr. De tager højde for svind af kølemidlet, som hovedsagligt
 sker
 > gennem påfyldningsstudser. De skal derfor spændes efter( evt. skiftes).
 Det
 > er meget tydligt, man kan
 > bare prøve at løsne hætterne ved studserne og man vil høre at der står
 tryk
 > derinde. Man siger at fra
 Nu læste jeg lige i Haynes fordi jeg synes det lød lidt forkert hvad du
 foreslog.
 Haynes advarer på det kraftigste imod at man begynder at løsne eller skrue
 noget løs for at høre om der er tryk på systemet og der står endda flere
 steder at der skal bruge beskyttelsesbriller hvis systemet skal tappes for
 R134a. Så jeg vil IKKE anbefale at man bare løsner nogle hætter.
 De skriver heller ikke en finte om at systemet skal reglmæssigt efterfyldes.
 Men for hver 10.000 miles skal funktionen og det jeg har beskrevet før,
 kontrolleres. Det er kun ved feldiagnoser og reparationer at man skal til en
 AC specialist. Men bevares Haynes kan da tage fejl.
 --
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK |  |  | 
 |  |  | 
 > > noget elendigt skidt hvis der skal efterfyldes - overfyldes ved hver
 > service
 > > for at køre i et år, hvor ofte fylder man kølemiddel på sin fryser?
 > > --
 > > Mvh Lars
 >
 > Nu er køleskabet også et forseglet og lukket kredsløb med kobberrør, hvor
 AC
 > på biler har samlinger, nipler og gummislanger...
 Æv nu kan jeg ikke se hvor det indlæg fra ham Lars kommer fra (bruger TDC).
 Jeg blev lidt nysgerrig efter hvor ofte det var blevet serviceret på min
 Mondeo da jeg har ALLE de tidligere regninger, servicelister osv. Ud over en
 kontrol af AC kan jeg alstå ikke se at der er blevet lavet noget og nu er
 bilen da 4 år gammel og har kørt 197.000 Km så måske kan Ford finde ud af at
 lukke deres systemer bedre end VW?.
 --
 Tom
 Unofficial FORD site Denmark
http://members.tripod.com/FORD_DK |  |  | 
 | |  | Kommentar Fra :
  KASO | 
 Dato :  28-07-01 20:51
 | 
 |  | 
 
                Mht. sammenligning med køleskab/fryser: Hvor mange km kører jeres køleskabe/frysere på hullede veje, over stillevejsbump etc. om året ?
 Med andre ord: driftsbetingelserne er ikke helt ens!
                
                
                 |  |  | 
 |  |  | 
 
                "Tom" <tkc_dk@iname.com> skrev i en meddelelse
 news:3b63010c$0$6082$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > Æv nu kan jeg ikke se hvor det indlæg fra ham Lars kommer fra (bruger
 TDC).
 > Jeg blev lidt nysgerrig efter hvor ofte det var blevet serviceret på min
 > Mondeo da jeg har ALLE de tidligere regninger, servicelister osv. Ud over
 en
 > kontrol af AC kan jeg alstå ikke se at der er blevet lavet noget og nu er
 > bilen da 4 år gammel og har kørt 197.000 Km så måske kan Ford finde ud af
 at
 > lukke deres systemer bedre end VW?.
 > --
 > Tom
 Højst sandsynligt!    Det jeg siger er bare at det har BEDST af at blive "serviceret" én gang om
 året, hvor systemet bliver tømt (sammen med evt. skidt) og så genfyldt...
 M.v.h.
                
                
                 |  |  | 
 |  |  | 
 "Tom" <tkc_dk@iname.com> skrev i en meddelelse
 news:3b62fea1$0$6013$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 >
 >
 > > Hvis et A/C-system skal virke optimalt, skal det serviceres en gang i
 > > året...
 > > Fabrikker påfylder med vilje eks. 700 gr. kølemiddel, selv om systemet
 > > fungere fint, med
 > > måske 300 gr. De tager højde for svind af kølemidlet, som hovedsagligt
 > sker
 > > gennem påfyldningsstudser. De skal derfor spændes efter( evt. skiftes).
 > Det
 > > er meget tydligt, man kan
 > > bare prøve at løsne hætterne ved studserne og man vil høre at der står
 > tryk
 > > derinde. Man siger at fra
 >
 > Nu læste jeg lige i Haynes fordi jeg synes det lød lidt forkert hvad du
 > foreslog.
 >
 > Haynes advarer på det kraftigste imod at man begynder at løsne eller skrue
 > noget løs for at høre om der er tryk på systemet og der står endda flere
 > steder at der skal bruge beskyttelsesbriller hvis systemet skal tappes for
 > R134a. Så jeg vil IKKE anbefale at man bare løsner nogle hætter.
 > De skriver heller ikke en finte om at systemet skal reglmæssigt
 efterfyldes.
 > Men for hver 10.000 miles skal funktionen og det jeg har beskrevet før,
 > kontrolleres. Det er kun ved feldiagnoser og reparationer at man skal til
 en
 > AC specialist. Men bevares Haynes kan da tage fejl.
 >
 >
 > --
 > Tom
 >
 > Unofficial FORD site Denmark
 > http://members.tripod.com/FORD_DK >
 >
 >
 Okey.... Jeg siger heller ikke at det er livsnødvendigt at skifte
 tørfilteret, men det er hvad fabrikken foreskriver. Og jeg tror ikke at det
 er helt dumt - Tørfilteret udskiller vand, dvs at du kan afdugge dine ruder
 + nedsat temp. Jeg har selv været ude for et anlæg der ikke ville køle mere
 end til 8 grader. Tørfilter udsk. og anlægget kølte ned til 5 grader igen.
 Dit AC kan også sagtens fungere uden at få lavet noget service, MEN, jeg vil
 æde min gamle hat på at hvis du havde prøvet at proppe et termometer i
 luftkanalen og måle den gang bilen var ny, og så 4 år efter. Så vil du se at
 det ikke køler nær så godt som det har gjort.
 Martin Søndergård
                
                
                 |  |  | 
 |  |  | 
 "Tom" <tkc_dk@iname.com> skrev i en meddelelse
 news:3b62fea1$0$6013$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 >
 >
 > > Hvis et A/C-system skal virke optimalt, skal det serviceres en gang i
 > > året...
 > > Fabrikker påfylder med vilje eks. 700 gr. kølemiddel, selv om systemet
 > > fungere fint, med
 > > måske 300 gr. De tager højde for svind af kølemidlet, som hovedsagligt
 > sker
 > > gennem påfyldningsstudser. De skal derfor spændes efter( evt. skiftes).
 > Det
 > > er meget tydligt, man kan
 > > bare prøve at løsne hætterne ved studserne og man vil høre at der står
 > tryk
 > > derinde. Man siger at fra
 >
 > Nu læste jeg lige i Haynes fordi jeg synes det lød lidt forkert hvad du
 > foreslog.
 >
 > Haynes advarer på det kraftigste imod at man begynder at løsne eller skrue
 > noget løs for at høre om der er tryk på systemet og der står endda flere
 > steder at der skal bruge beskyttelsesbriller hvis systemet skal tappes for
 > R134a. Så jeg vil IKKE anbefale at man bare løsner nogle hætter.
 > De skriver heller ikke en finte om at systemet skal reglmæssigt
 efterfyldes.
 > Men for hver 10.000 miles skal funktionen og det jeg har beskrevet før,
 > kontrolleres. Det er kun ved feldiagnoser og reparationer at man skal til
 en
 > AC specialist. Men bevares Haynes kan da tage fejl.
 Jeg glemte lige en ting    De hætter jeg snakker om, er jo heller ikke selve ventilerne , "hætterne"
 kan man sagtens løsne uden der sker noget ved det. det er bare for at holde
 skidt ude ( ligesom ved hjulene)
 man lukker altså ikke noget kølemiddel ud ved at løsne dem, udover det som
 er løbet forbi ventilerne :)
 Martin Søndergård
                
                
                 |  |  | 
 |  |  | 
 
                >
 > Hvorfor får du ikke oplyst ved Volvo, hvem de vil anbefale at du bruger?
 >
 Hmmm, tror du ikke Volvo vil sige en autoriseret Volvo-forhandler. Og da
 Bilia har monopol på Volvo i Storkøbenhavn og Roskilde skal jeg enten til
 Hillerød, Ringsted eller Holbæk. Desuden er det et uoriginalt anlæg, som den
 er blevet eftermonteret af Volvo / Autohuset Vestergaard. Og da jeg bor i
 Kbh. nu, har jeg ikke lyst til at krydse bæltet bare for at få AC'en
 efterset. Så vil jeg hellere lade en AC-ekspert kigge på den. Så, igen, hvis
 nogle skulle kende et værksted i Storkøbenhavn der er eksperter i AC, så
 skriv endelig. Og er der nogle der ved, hvilke Volvo-ikke-Bilia værksteder
 på Sjælland jeg trygt kan sende min bil til service hos, så vil jeg også
 gerne høre om det.
 Mvh. Christian
                
                
                 |  |  | 
 |  |  | 
 
                "Jane Doe" <ccc26138@vip.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
 news:9k3tj5$1drs$1@news.cybercity.dk...
 > nogle skulle kende et værksted i Storkøbenhavn der er eksperter i AC, så
 > skriv endelig. Og er der nogle der ved, hvilke Volvo-ikke-Bilia værksteder
 Prøv evt. Bosch.
 M.v.h.
                
                
                 |  |  | 
 |  |  | 
 
                Hejsa,
 > Hmmm, tror du ikke Volvo vil sige en autoriseret Volvo-forhandler. Og da
 > Bilia har monopol på Volvo i Storkøbenhavn og Roskilde skal jeg enten til
 > Hillerød, Ringsted eller Holbæk. Desuden er det et uoriginalt anlæg, som
 den
 > er blevet eftermonteret af Volvo / Autohuset Vestergaard. Og da jeg bor i
 > Kbh. nu, har jeg ikke lyst til at krydse bæltet bare for at få AC'en
 > efterset. Så vil jeg hellere lade en AC-ekspert kigge på den. Så, igen,
 hvis
 > nogle skulle kende et værksted i Storkøbenhavn der er eksperter i AC, så
 > skriv endelig. Og er der nogle der ved, hvilke Volvo-ikke-Bilia værksteder
 > på Sjælland jeg trygt kan sende min bil til service hos, så vil jeg også
 > gerne høre om det.
 >
 Hvad med her: http://www.amagermoller.dk/ Hilsen
                
                
                 |  |  | 
 |  |  | 
 VIKINGMAN <saab@mobilixnet._nospam_dk> skrev i en
 news:3XF77.207$V53.15628@news000.worldonline.dk...
 > "SGF" <sgfrede@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
 > news:3b5f27d7$0$333$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 >
 > > Der er pr. definition ingen forskel på et klimaanlæg og et
 > > Airconditionanlæg - to forskellige ord for samme system!
 > >
 > > Mvh
 > > Søren
 >
 > Yep! Det ene automatisk, det andet manuelt (+ en hel del andre
 forskelle!).
 >
 > M.v.h.
 ÆVL, kære VIKINGMAN - der er nogen producenter, der kalder det sådan, men i
 fagsprog er et aircon-anlæg og et klimaanlæg det samme!!
 Mvh
 Søren
                
                
                 |  |  | 
 |  |  | 
 VIKINGMAN <saab@mobilixnet._nospam_dk> skrev i en
 news:0OV77.572$lh7.53924@news010.worldonline.dk...
 > "Tom" <tkc_dk@iname.com> skrev i en meddelelse
 > news:3b5f531b$0$351$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > >
 > Jeg ved at det ikke kræver det helt store, men jeg ved også at man skal
 > passe på, med hvor meget man fylder på systemerne - ikke for lidt og
 heller
 > ikke for meget. Og har man ikke haft tømt systemet, ved man jo ikke en
 snus
 > om, hvor meget der så er på efter slat-fyldning.
 >
 ÆVL igen, kammerat - man fylder på ved at måle trykket løbende undervejs, og
 så ved man PRÆCIS, hvor meget kølemiddel, der kommer på systemet!
 Mvh
 Søren
                
                
                 |  |  | 
 |  |  | 
 
                "SGF" <sgfrede@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
 news:3b6da02f$0$52793$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
 > ÆVL, kære VIKINGMAN - der er nogen producenter, der kalder det sådan, men
 i
 > fagsprog er et aircon-anlæg og et klimaanlæg det samme!!
 Begge dele er et "aircon-anlæg" - enig! MEN, klimaanlægget er elektronisk
 reguleret via forskellige kontakter, sensorer, motorer m.m.
 Et regulært aircon anlæg, som det fås til de fleste biler for 6-15000,- er
 jo "bare" et kølesystem bygget på de eksisterende reguleringer, med deraf
 følgende bagdele!
 M.v.h.
                
                
                 |  |  | 
 | |  | Kommentar Fra :
  KASO | 
 Dato :  07-08-01 16:42
 | 
 |  | 
 
                Jeg har nu konsulteret en fagmand, der efterfyldte systemet (manglede ca. 2/3). Hans budskab var: principielt bør der ikke forsvinde kølemiddel, men hvis anlægget ikke bruges i perioder (f.eks. om vinteren), vil pakninger omkring aksen i kompressoren tørre ud og der vil forsvinde kølemiddel. Når anlægget tages i brug igen, vil den olie, der bringes rundt med kølemidlet smøre pakningerne og systemet vil blive tæt igen - men mangle kølemiddel. Selvfølgelig kan der også opstå utætheder andre steder - men dette er hyppigste årsag til manglende kølemiddel.
 Mht. generel servicering anbefalede han at man ca. hvert 3. år udskiftede tørfilteret. Her ville man samtidig få påfyldt ny kølemiddel + olie til smørring af kompressor. Undlod man servicering kunne man risikere, at den manglende smørring (den gamle olie havde en tendens til at bundfælde i "hjørnerne" og til sidst være utilstrækkelig) ville reducere kompressorens levetid. I yderste konsekvens kunne et for gammelt tørfilter begynde at smuldre med det resultat at hele anlægget skulle udskiftes. Han havde oplevet det - men aldrig med tørfiltre under 10 år (så der er en vis margen).
                
                
                 |  |  | 
 | |  | Du har følgende muligheder |  | 
 |  | 
            
               
                    Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
 Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
 |  |  | 
 |  |