|
| Sprogtanker Fra : creamygirl | Vist : 366 gange 34 point Dato : 20-08-05 20:12 |
|
Så sidder jeg endnu en gang og blever forvirret over det danske sprog!..
Siger man til sønnike: " Gå ind på dit værelse", eller "gå ind i dit værelse"
Det er da forvirrende og træls ikke at have styr på dette*L*
Jeg siger eksempelvis ikke, at min seng står inde PÅ soveværelset, men omvendt siger jeg, at min søn er inde PÅ sit værelse..
Og hvad med badeværelset?! siger man inde på badeværelset, eller ude på badeværelset?!
Kort sagt, findes der en logisk forklaring?!
| |
|
"Ude på badeværelset" stammer fra, da man havde das i gården, på bagtrappen eller ude bagved huset.
Man siger "Gå ind på dit værelse", hvorfor, ved jeg ikke...
Jeg vil tro, at det har noget at gøre med, at hvis man er inde "I" sit værelse, så er man en del af værelset.
Men så er den jo gal, når man er PÅ badeværelset, hmmmm
DR P4 har nogle indslag om det danske sprog - Sproghjørnet - Prøv at kikke på www.dr.dk og send en mail eller ring på det nummer, de har til det.
Hanne
| |
| Accepteret svar Fra : Teil | Modtaget 44 point Dato : 20-08-05 20:56 |
|
Sprogets udvikling har nok ingen logisk forklaring.
Udviklingen sker ofte i strid med al logik men helt
i tråd med følelser og sans for nyancer i udtryk.
Det med i og på er i nogle tilfælde lige modsat
i det svenske sprog. Der siger man - Jag går
på banken, mens vi går i banken.
| |
|
Jamen, de er jo også svenskere
| |
|
Og på engelsk: "He is in the toilet" ..
lyder jo som om, at han flyder rundt nede i toilettet..
Nå men, jeg må bare lære at leve med disse nuancerede udtryk så..ærgeligt, det irriterer mig virkelig grænseløst
| |
| Kommentar Fra : grethes |
Dato : 20-08-05 21:03 |
|
Ja, hvad siger man? Nu er mit hus i to etager, så alt efter på hvilken etage jeg befinder mig.
På 1. sal går jeg ned i gangen, stuen og køkkenet, men ned på badeværelset og værelset.
I stueplan går jeg ud på badeværelset, ind på værelset, ud i køkkenet, ind i stuen, ud i gangen, op i soveværelset.
Tror ikke der findes en logisk forklaring.
| |
|
*GG* Grethes, godt jeg ikke bor i dit hus ..sikke da en redelighed!
| |
|
Ja, man skulle tro, du boede i en elevator - den går også op og ned
| |
|
Det emne har været oppe her tidligere. Pas på, Arne var meget ivrig i den tråd, så...
Man sidder I en lænestol - hvis man sidder PÅ lænestolen, er det på armlænet eller ryggen.
Man bliver omsluttet af stolen.
| |
|
Nå nå, miritdk - jeg tror, du er meget streng
I seng = under dynen - På seng = ovenpå dynen.
| |
| Kommentar Fra : calista |
Dato : 20-08-05 21:22 |
|
Man sidder I en lænestol. På sædet. Hvis du sidder PÅ lænestolen har du placeret dig på fex armlæn eller ryglæn...
Den danske sprog er en svær en!!
| |
|
grethes - stalden og fyrrummet ligger åbenbart i forbindelse med huset.
Laden ligger på den anden side af gårdspladsen og drivhuset længere væk.
Mon ikke, det er grunden?
| |
| Kommentar Fra : Teil |
Dato : 20-08-05 21:26 |
|
Det meste for ikke at sige alt i sproget bygger på
underforståelser. Og netop underforståelserne
er forskellige fra kultor til kultur.
Ikke underligt at vi ikke forstår hinandens vittigheder.
| |
|
Sofaen på samme måde som lænestolen.
grethes - nu kører du den vist lidt langt uj, æ ou?
En spisebordsstol sidder man på, da den ikke er så dyb som en lænestol.
| |
|
Du har et, Teil.
Det danske sprog er en godt én...
| |
|
Du har ret, Teil.
Det danske sprog er en godt én...
| |
|
I biblen kan man komme: "Ind i himlen"
Her på jorden kan man kun komme : "op i himlen"
| |
| Kommentar Fra : trol413 |
Dato : 20-08-05 22:02 |
|
I gamle dage lå man på landet, når vi holdt ferie, hvormeget kan vi tillade at fylde.
trol413
| |
|
ans. Det burde være fordi hun bor nærmere bytorvet/centrum end du gør.
Oppe/Nede har vel noget med højdeforskel at gøre, der så er blevet til en form for vanetale. I Vejle er der f.eks. ingen der siger OPPE i byen, den ligger jo i bunden af en dal og er helt klart NEDE. De der bor et stykke fra Vejle kan sige INDE i Vejle men KUN som kontrast til at de jo bor UDE på landet eller I oplandet. Hilsen Arne
| |
|
Hvis jeg var forvirret da jeg stillede dette spørgsmål, så er denne forvirring da ikke blevet mindre..
Desuden tror jeg, at Nordmændene taler og skriver som de gør - kun for at drille os..
Arne, du er blacklistet fra min side. Du er ikke ønsket - og kan ligeså godt spare dig at kommentere i min tråd.
Nul point til dig! ...nul at måle dig selv med..
Bye Bye - Adios - Aufwiedersehen..
Find et andet sted at mænge dig!!
| |
| Kommentar Fra : ans |
Dato : 21-08-05 00:19 |
|
arne.jakobsen
Ja, det har noget med det at gøre. Det har jeg også sagt til min søster. Men vi fandt nu en løsning. Nu siger vi, at vi tager "hjem" til hinanden.
Citat Vi har diskuteret det meget, men ikke fundet en løsning |
Det var så ikke heelt rigtigt.
Min søster bor i København. Min søn bor på Amager.
Når jeg skal besøge min søster så tager jeg ind til hende. Når jeg skal besøge min søn, så tager jeg ud til ham.
| |
| Kommentar Fra : Klumme |
Dato : 21-08-05 04:59 |
|
AJ - jeg synes du skulle smutte over i denne tråd http://www.kandu.dk/dk/spg/72711 og forsvare din lede adfærd, i stedet for at møve dig ind andre steder lade som ingenting?? Men det har du vel ikke nosser nok til, dit sølle skvat
| |
| Kommentar Fra : Klumme |
Dato : 21-08-05 05:05 |
|
Hej Creamygirl.
Bare lige en kort... Jeg vil gå op i min seng (den er jo over gulvhøjde) og under min dyne, så jeg kan komme ind i en drøm. Jeg regner dog ikke med at sove ind, selv om jeg skal sove ud...... LOOOL
| |
| Godkendelse af svar Fra : creamygirl |
Dato : 21-08-05 13:07 |
|
Jeg har problemer med det hele Klumme..
Op/ned - ud/ind - i/på ..You name it!..
Kan dog se, at jeg ikke er den eneste,
men måske er jeg den eneste der irriteres over det
Op i rø... med det! jeg finder ud af det - og tilslutter mig Teils kommentar, at der sikkert ikke findes en logisk forklaring på sprogets udvikling..
Man behøver jo heller ikke være præcis, når ikke man ønsker et andet menneskes nærvær. Skrub af er så rigeligt, til at de fleste forstår meningen *LOL*
| |
| Kommentar Fra : Klumme |
Dato : 21-08-05 15:02 |
|
Du skal ikke ha' problemer, så længe jeg har vand på øjnene..... Giv mig et praj, så finder vi ind af det....altså sån' generelt *GG*
Din sidste linje..... ja normalt, med een kendt undtagelse
| |
|
Finder ind af det?! ...Ja, hvorfor ikke
| |
|
Her troede jeg, at jeg var den eneste der irriteres og undres over sprogets finurligheder - og så er dette spørgsmål sq allerede købt de maksimale fem gange..
Tankevækkende..
Teil burde jo egentlige have haft flere point, idet det ser ud til at svaret har interesse.. Det bliver en anden gang Teil *SS*
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|