|
| larm i lejligheden Fra : 1975 | Vist : 2117 gange 100 point Dato : 01-04-05 14:25 |
|
Min veninde bor med sine to børn på 8 og 2 år, i en lejlighed, hun har netop modtaget en klage over larm fra hendes lejlighed.
Der er meget lydt i lejligheden, tit lyder det som om der går nogle rundt inde i lejligheden, når der folk ovenover går på gulvet.
Ofte bankes der mod lejligheden når de øvrige beboere synes det larmer for meget fra min venindes lejlighed, så tyser hun på sine børn.
Men der bankes også når de ligger og sover, og det er ikke til at høre hvor den banken kommer fra.
Min veninde hører sjældent musik og ser tv meget lavt, jeg har tit sgat om vi ikke kan skrue lidt op for lyden.
Der har aldrig været nogle og sige til hende direkte om hun ikke vil være mere stille.
Nu har hun så modtaget denne klage hvor der klages over støj fra lejligheden på alle tider i døgnet.
Mit spørsmål er nu, hvordan håndtere man denne sag bedst.
Jeg har foreslået at hun skriver et brev til boligforeningen, og forklare hendes side af sagen, at børnene er hos deres far 40 % af tiden og er i instution på hverdage fra 8-16, og er lagt i seng senest kl 20:30. samt at folk også banker selvom børene er lagt i seng og hun også kan høre andre børn der larmer og folk der skændes. Desuden synes jeg at det ville være en god idé at gå rundt til de lejligheder der støder op til hendes lejlighed for at snakke med dem om det.
Men hvad siger i her, hvad gør man og hvordan gør man det bedst, for det er træls med sure miner fra naboerne.
Nogle gode forslag?
| |
|
Jeg er enig med dig, men prøv at snakke med de nærmeste naboer før i sender et brev til boligforeningen.
Hun kan evt. give naboerne hendes tlf. nr. og bede dem ringe istedet for at banke, så kan hun nemlig invitere dem ind og selv se/høre at det IKKE er hende eller hendes børn der larmer. M.v.h. Arne
| |
|
Det kan nu sagtens vente én dags tid, til hun har fået afklaret tingene med sine nærmeste naboer. Så kan hun nemlig skrive i brevet til boligforeningen hvad hun har aftalt med naboerne, og det ville absolut være til hendes fordel hvis hun selv har gjort noget for at bringe ro over tingene.
| |
| Kommentar Fra : calista |
Dato : 01-04-05 14:57 |
|
Din veninde skal kontakte boligforeningen, ikke naboerne. Hun skal give sin version af sagen, og lade boligselskabet køre det.
Hun skal ikke snakke med naboerne, det er jo dem der har klaget over hende(!!) istedet for at snakke med hende om larmen!
Det må desuden være en kendt sag, at der er meget lydt i lejlighederne?
| |
| Kommentar Fra : Klumme |
Dato : 01-04-05 15:13 |
|
Afvis klagen i et brev til boligforeningen. Du skal IKKE bevise at der IKKE er støj. Og glem, som Calista skriver, den palaver med naboerne. Hvis de var interesseret i en dialog med dig for at afdække problemet, så var de ikke gået til boligforeningen, men til dig.
Klumme
| |
| Kommentar Fra : Klumme |
Dato : 01-04-05 15:20 |
|
Henvend dig til LLO og bekost det medlemsskab. De tager så en evt sag for dig
Reventlowsgade 14, 4.sal
1651 København V
Telefon: 33 86 09 10
Klumme
| |
| Kommentar Fra : 1975 |
Dato : 01-04-05 15:21 |
|
Det virker bare så umodet ikke selv at kontakte naboerne. Det kan godt være at de selv ikke har valgt den løsning, men derfor behøver man vel ikke benytte deres dårlig stil.
Desuden er min veninde næsten sikker på hvem klagen kommer fra. Derfor er det måske en idé at snakke med de andre så man ligesom gør noget ved det.
Hun tænker at skrive et brev tilbage til boligforeningen, og sætte en kopi af klagen og hendes svar op i opgangen.
Der bliver også banket når hun synger godnat sange for hendes børn. På en eller anden måde opfatter hun det lidt som en cikane, med den klage.
| |
| Kommentar Fra : calista |
Dato : 01-04-05 15:26 |
|
Det lyder vitterligt som chikane, så mit bedste bud er klart som Klummes: Indmeldelse i LLO. Og så ellers kontakt til boligselskabet!
Ser desværre, som bestyrelsesmedlem i en boligforening, den slags sager her. Og det værste man kan gøre er at "snakke med andre". Så laver man først rav!
Heller ikke en god ide at hænge kopi op i opgangen.
Det vil formentligt starte en lavine af mudderkastning... (- det er desværre set før)
| |
|
Lige præcis 1975. Jeg er som sagt enig med dig. Jeg mener at det altid er bedst at forsøge sig med det gode i stedet for bare at gribe til modangreb og sagsanlæg, det er nemlig den nemmeste måde at få en sag kørt op i et hjørne på. Men nu har du jo fået et par forskellige holdninger/råd.
| |
| Kommentar Fra : Klumme |
Dato : 01-04-05 15:28 |
|
Min mening er, at du skal forholde dig til det faktuelle. Boligforeningen har efter reglerne sendt en klage. Du besvarer efter reglerne denne klage med en afvisning. Samtidig melder du dig ind i LLO, og lader dem overtage sagen. De er dybt profesionelle, og har alt den viden om lejemålsjura til rådighed, der er nødvendig.
| |
|
Mit råd forhindrer jo på ingen måde at du senere kan benytte dig af Calista & Klummes metode. Jeg er heller ikke direkte uenig med dem. Synes blot at man bør anvende mit råd først. Har det så ikke den ønskede effekt? Ja så er det frem med kniven (LLO o.s.v.)
| |
| Kommentar Fra : 1975 |
Dato : 01-04-05 15:36 |
|
Hvad er det for nogle retningslinier?
Det virker bare så uselvstændingt og ansvarsløst at ty til bestyrelsen/foreningen og sige: "De andre driller"
Men det kan da godt være at det er vejen frem.
| |
| Kommentar Fra : miritdk |
Dato : 01-04-05 15:41 |
|
"Der har aldrig været nogle og sige til hende direkte om hun ikke vil være mere stille.
Nu har hun så modtaget denne klage hvor der klages over støj fra lejligheden på alle tider i døgnet."
skriver du - det kan jo så være både fra emsige naboer og fra boligforeningen ?????
Ret henvendelse til boligforeningen og LLO hvis det ikke er nok. (bestyrelsen i boligforeningen er tilmed tæt nok på til at kunne danne sig et overblik)
Det er altid surt når der opstår ubehageligheder med naboer - især hvis man bor i lejligheds kompleks - men det lader jo til at der ikke er meget støj fra din venindes side - så det ville være godt først at få tingene på det rene med "autoriteterne".
ubehagelig situation men desværre noget der opstår - især hvis der er klaget anonymt over hende.
| |
| Kommentar Fra : ans |
Dato : 01-04-05 15:45 |
|
1975
Det er boligforeningen, der skal kontaktes. Det er jo derfra klagen er kommet.
Om LLO kan du læse her
http://www.llo.dk/sw158.asp
Hilsen ans
| |
|
Forresten 1975. Når det nu IKKE er din veninde og hendes børn (eller dig) der larmer, må I da også have lagt mærke til larmen? Hvor kommer den fra?
| |
| Accepteret svar Fra : valde. | Modtaget 100 point Dato : 01-04-05 16:02 |
|
1. APRIL 2005
Råd hende til at flytte sammen med en rokkertype
Sådan en klage er da altid træls. Men den kan vel ikke følges op af en opsigelse? Medmindre det er en lejlighed, hvor det er forbudt at holde hund, kat og børm!
Holdes der ikke nogle møder i den boligforening? Her ville der så være lejlighed til at komme i dialog med klagerne: Forresten synes jeg det er utilbørlig støj at banke på naboernes vægge.
| |
| Kommentar Fra : geu |
Dato : 01-04-05 16:15 |
|
Lige meget hvad skal der gives til genmæle over for den klage du har fået..
Jeg bor selv ved siden af en der banker på min væg når jeg ser tv osv. De har nu klaget 2 gange skriftlig til boligforeningen.
Efter den sidste klage har jeg taget kontakt til LLO i Århus , og de siger at jeg har gjort det eneste rigtige... Og det er og tage til genmæle og forklare sagen fra ens eget synspunkt. Og det skal gøres skriftlig og hurtigst mulig til boligforeningen.
| |
| Kommentar Fra : calista |
Dato : 01-04-05 16:19 |
|
Hehe, Valde. Gu er det 1. april!!
Anyway, en anonym klage over en nabo må ikke tages alvorligt. Dvs at klager man over en nabo der støjer, så SKAL der navn på.
Tre klager plejer, at være standard. Og så skal der alligevel en retssag til, før man bliver hældt ud.
Bank på vægge og radiator- rør BURDE være noget der hørte til i historiebøgerne, men er desværre helt almindeligt.
| |
| Kommentar Fra : 1975 |
Dato : 01-04-05 16:27 |
|
Arne: Ja ja både jeg og min veninde har hørt meget andet støj, men det er svært at lokalisere hvor det kommer fra.
Valde: Totalt godt råd det vil helt sikkert hjælpe.
Ja hun siger også selv, jamen der står jo ikke i vedtægterne at der ikke må forekomme børn i lejligheden.
| |
|
OK 1975. Næste gang I hører larm så list rundt i bløde sokker og læg øret imod alle dørene, så finder I ud af hvorfra støjen kommer. Jeg bor selv i en privat boligforening. For et par år siden modtag jeg klager fra flere af mine naboer. De fik alle mit tlf.nr. men jeg fandt selv synderen ved at lytte mig frem. Det var min overbo. Han er nu hældt ud, da han efter adskillige anmodninger ikke formåede at holde sit TV og Stereoanlæg på et for vi andre acceptabelt lydniveau.
| |
| Kommentar Fra : 1975 |
Dato : 01-04-05 16:43 |
|
hmm okay det kan da være et forsøg værd.
Jeg synes nu bare det er for meget at folk opfører sig sådan.
| |
|
Ja 1975 - Men da du ikke kan afgøre hvor larmen kommer fra, er der heller ikke stor sandsynlighed for at dine naboer kan. Og da de åbenbart har ramt forkert, er det vel OK at du forsøger at finde synderen selv.
| |
|
Kære ans. Det er mig til stor og udelt glæde at jeg kan bringe lidt ind i din hverdag.
| |
|
Så kom balladen/skænderiet alias Klumme også ind i denne tråd. Det er jeg da ked af, men som sædvanligt UDEN at have en kommentar til det stillede spørgsmål.
Jeg fjerner fluebenet nu selv om det irriterer mig at denne helt igennem ubrugelige men MEGET ubehagelige person skal jage mig bort.
Håber at du får klaret jeres problemer 1975.
| |
| Kommentar Fra : Klumme |
Dato : 01-04-05 20:10 |
|
Synes du ikke mine indlæg kl. 15.13 & 15.28 kan kaldes et relevant svar til spørger... Tjaeee det afhænger vel af øjnene der ser LOOOL
Men lillearne, hvis du skal spille mopset efter selv at have givet anledning til een storgriner, så kan jeg blot sige goooooodbyyyyyeeeee - Du vil være vildt savnet - Kan du høre jeg vinker, eller støjer det for meget, mens du sniger dig rundt på strømpefødder og lytter . oD
| |
| Kommentar Fra : Klumme |
Dato : 01-04-05 20:13 |
|
PS
Det hedder ikke: "denne helt igennem ubrugelige men MEGET ubehagelige person" - men: "denne helt igennem ubrugelige OG MEGET ubehagelige person"
Du mener vel både og........ og ikke enten eller
| |
| Kommentar Fra : Klumme |
Dato : 01-04-05 21:25 |
|
Hi Hi Hi Tedd... du er godt indebrændt, efter du kvajede dig gang på gang i den tråd om udvisning. Nååå så du mener at lillearne prøver at forbedre sig - Hvad skulle vi dog gøre uden dit klarsyn til at lede alle på rette vej.
Nej jeg er vel ikke til at redde, nå du først har afsagt dommen, at du kun ser meget lidt håb for mig. Meeeennnn LOOOOL Helt ærligt - Jeg skal den ondehylemig ikke reddes og sleeeeeet ikke af dig og ligesindedes bolledejsagtige indstilling
Og så synes jeg at du, som arne plejer at sige, skal fise ud af denne tråd, eller komme med et bidrag til løsning til spørgers problem. Det blir vel noget med at sidde i rundkreds og drikke urtethe sammen, mens man snakker om det LOOOOL
| |
| Kommentar Fra : Klumme |
Dato : 01-04-05 21:44 |
|
LOOOOL - Vidensdeling... så kom med noget viden der kan deles, hvis du har noget, og lad mig slippe for dine synspunkter, og specielt din morsomme "chris og chokoladefabrikken" argumentationsteknik ...og til resten.... Gaaaab - Du keder mig Tedd
| |
| Godkendelse af svar Fra : 1975 |
Dato : 02-04-05 09:16 |
|
Tak for svaret valde, om ikke andet kan det da få en til at grine lidt af sagen.
I øvrigt trist at se at tråden skulle udvikle sig til endnu en form for skænderi. På en eller anden måde minder det lidt om problematikken i spørgsmålet, det er da så let at være nævenyttig når man er anonym.
Ha en lækker dag, solen skinner
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|