|
| Genvex type H Fra : futze | Vist : 1674 gange 70 point Dato : 09-03-05 20:53 |
|
Genvex type H fra 1989.
Følgende spørgsmål :Evt. til 3773
Enheden kan ikke lave varmt vand , uden EL patron tilsluttet..
Kompressor køre hele tiden.
Kobberrør i bund af varmvandsbeholder er kun lunken.
Udblæsnings luft til opholdsrum er ca. 15 grader, stuetemp. Ca. 23 grader, og udetemp. Ca 0
----------:--------------------- ca. 10 grader , stuetemp. Ca. 20 grader, og udetemp. Ca. – 5
Kan dette være rigtigt.
Kan jeg koble kompressoren fra elektrisk.
Sker der noget ved at koble blæserne fra.
Er nød til at lave varmt vand med EL patronen, så jeg kan ikke slukke for forsygningen.
Hilsen
KH
| |
| Kommentar Fra : CLAN |
Dato : 10-03-05 07:25 |
|
Uha'
Ja du bør nok afvente 3773 da han er specialisten på det område, men siden du er på vej 'ud' fra listen over de 25, så vil jeg komme med et par små ting, du kan tjekke af.
Opret evt. et spørgsmål til 1 point med henvisning til denne streng, så kan du jo invitere 3773 til at 'kigge forbi' http://www.kandu.dk/dk/spg/62294
1. Har du tjekket at din varmepumpe ikke er tilfrosset totalt? Ikke har/kan afrime. OK så skulle den være stoppet.
2. Jeg hælder til den teori, at din kompressor har smidt sin freon, eller at du har luft i systemet (vandsiden), altså op og udluft på varmepumpen. Din automatiske udlufter er måske tilfrosset. Din varmepumpe cirkulere i hvert tilfælde ikke varmt vand til din varmtvandsbeholder.
3. Ja du kan sagtens slukke for strømmen (på lystavlen), afmontere strømforsyningen til varmepumpen, og så tilslutte strømmen igen... DOG vil jeg fraråde dig at pille ved strøm, hvis du ikke er 'teknisk' minded. Du må da for pokker ha' en kontakt oppe ved varmepumpen eller i dit bryggers, hvor du kan slukke for strømmen til din varmepumpe, så kig nu godt efter... ellers bør din installatør af varmepumpen ha' en røvfuld.
Held og lykke med 'pumpen'. Jeg kan desværre ikke rigtigt følge din streng, da jeg sidder ude på jobbet i Nordsøen. Jeg skulle bare lige ind og 'snuse' lidt.
Hygge
Søren
NB: Hilsen 3773 hvis han skulle dukke op
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 10-03-05 09:02 |
|
Nix Clan, det var kun din gamle System "25" der var lavet så "sindrigt" med brugsvand omkring varmefladen. Hvod'den går det ellers? Skal vi snart have designet et nyt system til dig?
Futze, det er da en Genvex Combi du mener?!?!?
Et 99% sikkert gæt er tabt fyldning, alternativt baldrede ventiler i kompressoren. Og med den alder er det la la om den bør laves.
Du skal have fat i en kølemand. Du kan godt frakoble ventilatorerne, men du må huske på at husets ventilation varetages af Genvex'en, dvs du får fugtproblemer, hvis der er noget du laver stå i længere tid.
Et kompressorskift skal du regne med ryger hen i omegnen af 2710,- for kompressor + 4 timer + kølemiddel + lidt stumper = 6170 + moms = 7712,50
En ny Combi XL koster 32 925,- + 5,5% prisstigning = 34735,88 + moms = 43 419,84
Der kan hekses lidt genafskaffelsesrabat. Hvis du vil have en ny, kan du fange mig på hvac(snabela)sol.dk
Du kan sagtens selv stille sådan en op. Det er sådan lidt "plug & play". Måske skal du bruge lidt hjælp til vand & strøm.
Dropper du varmepumpe-ideen, vil jeg anbefale at montere et nyt lille modstrømsaggregat til at varetage dit luftskifte. Genvex'es ser ok & fornuftig ud. Kanalsystemet genanvender du. Du kan også "trylle" din veksler over i en ny kasse med et par friske nye ventilatorer, men veksleren i kombi'en er ret lille, så løsningen er lidt halvringe, når man ikke har VP'en med.
Trist den ikke gider mere, men 16 års levetid er nu nok ok. Du skal også påregne at blæserne er slidt op, hvis ikke du har fået disse skiftet. Så vidt huskes, tror jeg Danfoss oplyste forventet kompressorlevetid i omegnen af 10 år på de der SC 15'ere.
| |
| Kommentar Fra : futze |
Dato : 10-03-05 19:34 |
|
Ok 3773
Vi har snakket om denne Combi i efteråret 2004, og jeg ved at den køre på sidste vers.
Men efter jeg havde slukket for enheden og skiftet filter, samt reduseret lysningen i indsugningsluften med
50 % er den begyndt at varme igen på kobberrøret fra kompressoren til varmespiralen til vandbeholderen.
Hvor varmt skal dette rør mon være sådan ca.
Hvad er din kommetar til temp. på udblæsningsluften til rummene.Er det normalt at man på denne årstid supplerer med en kanal varmeunit.
Hvis jeg skal ofre mere på denne unit foretrækker jeg en ny Genvex , som gør det ud for den gamle.
men har du et bedre forslag.
Køre nu med en udblæsnings temp. til rummene på 17,5 , og med en indendørs temp. på 23, og en ude temp. på 0 grader. Har ikke tilsluttet el-patronen.
Hilsen
kuha
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 11-03-05 14:22 |
|
Den lyder træt futze.
Trykrøret ud af kompressoren skal blive så varmt du brænder dig.
Når den ikke er kørt tom for varmt vand, burde den være meget varmere i indblæsningen. En SC15 burde aflevere i omegnen af 1,3 kW Det halve tilført luften skulle give en temperaturstigning på mindst 19° Hvis krydseren henten det halve burde indblæsningen blive omkring de 30°. Jeg tror den er færdig, eller hvis du er heldig, mangler freon.
http://www.genvex.dk/DK_page/brugsvand_bolig.html eller
http://www.genvex.dk/DK_page/modstrom_bolig.html
| |
| Kommentar Fra : futze |
Dato : 11-03-05 19:38 |
|
Hej
En indblæsnings temp. på 30 grader lyder da meget høj, så hvorfor er der så i kanalsystemet monteret en
el - patron. Selv i sommers var indblæsnings temp. ikke 30 grader.
Jeg har en temp. føler monteret i indblæsningsventilen og den er nu på 18,5 grader uden el patronen tændt.
Genvex dokumentionen beskriver da også at hvis indblæsningtemp. bliver for kold kan man indstille termostaten på el- patronen imellem 16-20 grader.
Hilsen
| |
| Kommentar Fra : 3773 |
Dato : 14-03-05 09:31 |
|
Jo jo, men Genvex Combi (de nye i hvertilfælde) har to kondensatorer. En i vandet og en i indblæsningsluften. Filosofien er så den, at når vandet er varmt nok, forsætter kompressoren med at køre og varmer istedet luften op.
Derfor: Hvis vandet er varmt, burde krydsveksleren OG vp'en i fællesskab kunne komme deropad.
Og hvorfor sidder elvarmefladen der? Jo, varmer du vand, har du ikke varmepumpens kapacitet til at hjælpe med luften. Derfor kan indblæsningen bliver for kold. Det fikser man ved at puste lidt elvarme på, medens man varmer vand. I de nye Combi'er aflevere kompressoren altid min 20% til indblæsningen, så elbatteriet kan udelukkes ved en ny VP.
Dette er nogenlunde styringsfilosofien (Idag, altså). Muligvis har den været noget simplere på den gamle en du har.
| |
|
3773 - CLAN's henvisning til "listen over de 25" har ikke noget at gøre med "kun din gamle System "25" der var lavet så "sindrigt" med brugsvand omkring varmefladen". Den drejede sig om "seneste 25 her på Kandu". Vågn nu op 3773 og vær en god Kandu'er igen. Du sakker sørgeligt bagud. Er du gået i frø eller på druk? Kom nu 3773 - du kan jo godt
| |
| Godkendelse af svar Fra : futze |
Dato : 29-11-05 16:56 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|