|
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 28-02-05 22:01 |
|
Jamen det er jo et beløb der kan fradrages på selvangivelse, og så skal der jo ikke betales skat af dem.
Men 100 km om dagen, nu kommer det an på hvilken bil, men hvis den f.eks går 10 km/l, skal du bruge 10 liter benzin om dagen, og det er vel sådan ca 85 kroner.
Kan ikke rigtig se hvordan du mener, at de tjener på din bekostning.
De kan jo ikke fratrække noget når de ikke selv kører.
Og din bil skal jo køre strækningen alligevel, og du kan ikke påregne større slid for to passagerer.
Og vedligeholdelse skal du jo alligevel betale.
Så jeg vil også mene, at 50 kr. pr dag er for meget, medmindre du ligefrem vil tjene på det.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : ppk |
Dato : 28-02-05 22:50 |
|
Hej dova
Hvis jeg har forstået det hele rigtigt, bekymre skattevæsnet sig ikke om hvordan du kommer frem og tilbage til dit job ! så derfor har mine passagere også mulighed for at få det samme dagsfradrag.
Og så er det jo en fordel at være den som kører med.
Hilsen Preben
| |
| Kommentar Fra : ppk |
Dato : 28-02-05 22:54 |
|
Hej dova
Jeg fandt lige denne tekst på TAX.DK
Man kan få befordringsfradrag for transport mellem hjem og arbejde (Se Fri bil (firmabil) vedr. anden privat kørsel og Kørselsgodtgørelse (befordringsgodtgørelse) vedr. erhvervsmæssig transport). Størrelsen af dette befordringsfradrag afhænger alene af, hvor lang transportvejen er - beregnet som den normale transport ved kørsel i bil1) - når man befordrer sig mellem hjem og arbejdsplads. Måden hvorpå man transporterer sig har således ingen betydning for, hvor stort et befordringsfradrag, man er berettiget til2).
Hilsen Preben
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 28-02-05 23:42 |
|
Ja, okay da, så får de en skattefordel.
men så er det vel sådan set i teorien også en skattepligtig indtægt du har ved at de betaler dig for befordring
Det er da altid noget, at der ikke kræves regnskab over den slags. (Det var mest for sjov)
Men jeg kan da godt se det er lidt svært, og da især hvis du har følt dig lidt presset til kørselsaftalen.
Jeg ville i hvert fald ikke bryde mig om at skulle være afhængig af sådan noget.
Men du må jo prøve at forklare dem regnestykket, og se hvad de siger til det.
I sidste ende er det jo dig selv der beslutter hvad de skal betale hvis de ikke vil gå ;)
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : lally |
Dato : 28-02-05 23:55 |
|
hej preben.
jeg mener at 50 kr er iorden, de trækker jo også befordringsgodtgørelse på deres selvangivelse, ( 123 kr pr dag)
hilsen lally
| |
| Kommentar Fra : berpox |
Dato : 01-03-05 00:29 |
|
Hvis du under alle omstændigheder (kollegaer eller ej) havde tænkt dig at køre til/fra arbejde i DIN bil - så tror jeg du skal se sådan på det, at det er et pænt tilskud til brændstoffet.....nu er PPK eller lally eller andre jo ikke skattemyndigheden, og alle har retten til det samme fradrag uanset om man cykler, hopper på tungen, eller kører med enten Harry eller Bahnsen.
--------------------------------------------------
Kollegapris pr. dag = (1/3)·(A/K)·L , hvor A er afstanden rur/retur, K er kilometer/liter og L er brændstofprisen i kroner/liter
eksempel:
kollegapris: 1/3·123/12·8,4 = 28,47kr/dag (ved 12km/l og 8,4kr/l)
kollegapris/måned ved 20 arbejdsdage: 574kr
Så omkring 30kr/dag pr. kollega er rimeligt også i mine øjne, lidt afhængig af kilometer/liter og literprisen.
mvh berpox
| |
| Kommentar Fra : lally |
Dato : 01-03-05 17:56 |
|
hej preben.
Tag du 50 kr. pr. dag,der er jo andet end benzin der skal betales
hilsen lally
| |
| Kommentar Fra : ppk |
Dato : 01-03-05 18:01 |
|
Hej berpox
Jeg har kigget lidt på din udregnings formel, og tænker på hvorfra kommer brødken 1/3 ?
Og iøvrigt syntes jeg da stadigt at det er billigt for dem at blive hentet ved døren hver dag. Da de så samtidig har samme fradrag som mig tjener de i princippet, omkring 20 kr. om dagen for at sætte sig ind i min bil. Så hvis en af de andre ville køre til 30 kr. ville det selvfølgeligt være mig der havde overskudet.
Dette er skrevet ud fra at der er 100 km. frem og tilbage, hvoraf de første 24 km. ikke giver fradrag men de sidste 76 km. giver 1,68 kr./kilometer = 128 kr. om dagen heraf skal der måske så betales 60% i skat, det vil sige 76,80 kr. fra de 128 kr. rest ialt 51,20 kr.
Så ved at give 50 kr. om dagen har det stadig ikke kostet dem noget at komme på job !
Det letteste ville selvfølgelig være hvis vi alle 3 kunne skiftes til at køre en uge af gangen, men det er udelukket da den ene ikke har kørekort.
Nå det var lidt af mit syn på sagen ! jeg er så ikke helt klar over om jeg er galt på den ?
Venlig hilsen
Preben
| |
| Kommentar Fra : berpox |
Dato : 02-03-05 17:32 |
|
1/3 kommer fra, at I jo er 3 om at køre...dig og dine to kollegaer. Jeg antager, at du også selv skal betale brændstof.
Du har da så evigt ret - dine kollegaer vil tjene på det (eller rettere, de vil SPARE penge, for i modsat fald skulle de jo ud og købe transport andre steder, f.eks. hos DSB) - men du Preben er ikke skattefar, og du har ingen ret til at opkræve skat hos dine kollegaer!
Ja, hvis I bare alle 3 kunne bidrage ligeligt med bil til kørselsordningen så var der ingen afregning, og ingen problemer.
Hvis vi nu tager dine egne tal, så ville det jo betyde, at du på dine kollegaer ville indkassere 2x20 kr/daglig (differencen ml. 30 og 50) - og hvis det så modregnes i "din" del af brændstoffudgiften (som også er 30kr/dag) så vil du tjene en flad 10'er om dagen på dine kollegaer som samtidigt betaler dit brændstofbidrag. Er det rimeligt? Ville du køre i egen bil under alle omstændigheder? (det har jeg spurgt til)
Jeg synes stadigvæk, at du skal se det som et godt tilskud til benzinen som du selv kommer til at betale 100% hvis du rager uklar med kollegaerne....
mvh berpox
| |
| Kommentar Fra : ppk |
Dato : 03-03-05 16:41 |
|
Hej berpox
Ja, det har du da meget ret i !
Og ja, jeg vil vil under alle omstændigheder skulle køre i bil hver dag, da turen går fra midt på Lolland til Bogø. Så det bliver en længere rejse med det offentlige.
Men jeg må så se om ikke det kunne blive muligt at de betalte for benzinen og jeg så sørgede for at holde bilen, det er desværre jo ikke billigt at holde bil i vore dage.
Hilsen Preben
| |
| Accepteret svar Fra : berpox | Modtaget 200 point Dato : 10-03-05 00:30 |
|
Hej Preben.
Du kan jo også tage udgangspunkt i satserne for skattefri kørselsgodtgørelse, hvis der var tale om erhvervsmæssig kørsel i egen bil, og/eller kørselsgodtgørelse i forbindelse med møder/foredrag osv. uanset om der er med eller uden vederlag.
Sakset fra http://www.skat.dk/tal_statistik/satser_og_beloeb/ligningslov.html
Citat Skattefri kørselsgodtgørelse ved benyttelse af egen bil til erhvervsmæssig kørsel (§ 9 B) (jf. TSS cirkulære 2004 - 29) (åbner i nyt vindue)
- kørsel til og med 20.000 km årligt = 3,10 kr./km
- kørsel ud over 20.000 km årligt = 1,68 kr./km |
100km/dag ved 220arbejdsdage = 22.000km/år
1) 20.000 km á kr. 3,10 = 62.200kr
2) 2.000 km á 1,68 = 3.360kr
Ialt 65.560kr/år
Da du ejer bilen, og dermed den fleksibilitet den yder dig udover job-kørslen, og at du jo vil køre under alle omstændigheder, vil det nok ikke være rimeligt at kradse 2/3 af det beløb ind hos dine kollegaer (svarende til ca. 100kr/dag pr. kollega)
Men så halvdelen da, så havner vi på den magiske halvtredser som du selv var inde på fra starten.
Hmmmm.....måske et kompromis omkring 40kr/dag pr. kollega er det optimale? Så er ingen blevet snydt. Kollegaerne opnår billig transport, og du får et skattefrit bidrag på 17.600kr/år til brændstof og sliddele.
Ved 12km/l og 8,40kr/liter på 220 arbejdsdage vil brændstofudgiften være 15.400kr/år - så du får 2.200 i hånden til et sæt nye dæk, og brændstoffet dækket, og skal så selv holde bilen med øvrige reservedele, serviceudgifter, afskrivning osv.
Jeg ved godt dette på nogle punkter modsiger mine øvrige indlæg - men argumentationen holder vand hvis jeg selv skal sige det
mvh berpox
| |
| Godkendelse af svar Fra : ppk |
Dato : 10-03-05 17:04 |
|
Tak for svaret berpox.
Og din venlige deltagelse i mit spørgsmål.
Hilsen Preben
| |
| Kommentar Fra : berpox |
Dato : 10-03-05 18:56 |
|
Vellbekomme - jeg håber I finder/har fundet en god løsning - og i givet fald, så kunne det være interessant at vide hvad I er blevet enige om.
mvh berpox
| |
| Kommentar Fra : ppk |
Dato : 10-03-05 19:26 |
|
Hej berpox
Indtil videre er det blevet til at jeg køre alene, og den ene af de andre kører så også fra samme by som mig. Dog har han så taget den anden kollega med til 30 kr. hver dag, men hvad så er jeg ikke afhænig af nogen og kan med god samvittighed holde en feriedag eller andet når det passer mig og lillemor.
Jeg talte også med ham som kører, og vi kunne så godt blive enige om at skiftes til at køre 1 uge af gangen. Men han mente så ikke at den anden skulle give mere end de 30 kr. om dagen stadigvæk.
Og det sjove ved det er at ham som kommer med hver dag for de 30 kr. har hidtil kørt med mig på den tidligere arbejdsplads, og ham kommer vi samtidig privat sammen med. he he he
Nå, men det aller bedste ved det hele er altså at vi alle tre stadig kan snakke sammen på arbejdspladsen, så det ender nok med at gå alt sammen. Og iøvrigt er der så en helt fjerde person som vil give 30 kr. om dagen for at blive taget op på vejen, han bor endda 10 km. tættere på jobbet så det passer med den takst jeg mener det skal være nemlig 0,50 kr./kilometer.
Hilsen Preben
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|