/ Forside/ Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
OMC/Volvo Penta
Fra : dksel
Vist : 1985 gange
40 point
Dato : 02-02-05 11:04

Har en Bayliner, der er født med en OMC 120HP. Motoren er færdig. Kan man købe ombytningsmotorer et sted? Hvis nej.
Hvilke andre motorer passer i. Passer Z-drevet fra OMC på andre motorer ?

 
 
Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 02-02-05 11:13

Der er mange typer af motorer på OMC afhængig af alderen.
Jeg har selv haft en oMC 8o med Ford Escort motor som basis (jo den er god nok) og jeg var på et tidspunkt ved at bytte til en 120 med en 6 cyl. GM motor.
Det jeg tænker på er at du sikkert kan finde en motorblok fra en bil og lade den renovere og marinisere med delene fra den anden, men så skal du jo finde ud af hvad din er for en.
Jeg er ret sikker på at en Volvo Penta ikke passer sammen med da Pentas hurtige motorer i den størrelse er baseret på motorblokken fra Volvo biler. Jeg har selv en AQ 110 der er en B20 motor.
Jeg er ret sikker på, at din er med en GM (Chevrolet) motor.

Kommentar
Fra : ds23


Dato : 02-02-05 11:31

Prøv hos Svend Engstrøm.
Har købt OMC motorer hos ham til favørpris.
/steen b.

Kommentar
Fra : dksel


Dato : 02-02-05 11:31

Hmm. Den er fra sidst i 70, 4cyl. rækkemotor. Hvor kan jeg se om det er en GM

Kommentar
Fra : dksel


Dato : 02-02-05 11:32

Svend Engstrøm ??

Kommentar
Fra : dksel


Dato : 02-02-05 11:36

Har fundet Engstrøm

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 02-02-05 11:40

Der plejer at sidde et OMC skilt på motoren med et serienummer og med dette skulle en forhandler kunne finde det for dig.


Accepteret svar
Fra : BjarneD

Modtaget 50 point
Dato : 02-02-05 11:52

Lidt surf på nettet giver et fingerpeg om, at du har en Chevrolet 2,5 l dog uden, at der er andet end numre på reservedele og et sted kunne man købe manual, USA og Canada selvfølgelig.
Da jeg havde min 80'er fik jeg dele fra Holland og senere Belgien, men jeg kunne enten ikke få dem mere eller også gad forhandleren ikke at bruge tid på det.
Man kan godt lave en anden motor til, men det er et stort arbejde, at line motoren ind og lave tilpasninger og så skal det jo være noget der passer i størrelse og omdrejninger for OMC har nogle svage steder på de der gamle modeller.

Kommentar
Fra : pallenoc


Dato : 02-02-05 11:53

Du kan næsten altid få din/en kommende (anden type) motor til at passe på dit z-drev, det skal du ikke være så nervøs for! Der findes faktisk ombytningsmotorer (shortblok) som kan købes for relativt få penge..i hvert (meget) billigere end hvis du skal købe en ny marinemotor. Det er jo blot at "flytte" alle de maritime dele over på den anden motor.
Men husk at hvis du øger effekten på den nye motor, så skal du være MEGET opmærksom på din vekselvarmers kapacitet. Den skal ALTID være 20% større end motorens topeffekt!!! (Det kostede BMW MANGE penge for omkring 20 år siden at de kun havde dimensioneret deres køleanlæg lige netop til deres motorers topeffekt).
Jeg har en vekselvarmer liggende til 150 hk hvis det skulle blive aktuelt.

Men ellers anskaf dig en renoveret blok (eller gør det selv, hvis du har "talent/evner" for dette...og spar mange penge), så er du sejlende igen inden sæsonen starter igen.

Mvh
Palle Jensen

Kommentar
Fra : pallenoc


Dato : 02-02-05 12:17

Jeg fandt denne manual som du måske kan bruge:
http://www.repairmanual.net/marine/9/463

Mvh
Palle

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 02-02-05 12:21

Det kunne være, at der var en der ville ønske at manualen til en Cobra passede

Kommentar
Fra : pjk


Dato : 02-02-05 16:42
Kommentar
Fra : dksel


Dato : 02-02-05 17:46

Nogen ide om hvor man kan skaffe en ombytningsmotor

Kommentar
Fra : pallenoc


Dato : 02-02-05 18:38

Taler vi her om en renoveret (shortblok) eller blot en anden (udslidt?!) brugt af samme slags?

Kommentar
Fra : dksel


Dato : 02-02-05 19:14

Begge dele. Det eneste der faktisk er ok er mit z-drev

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 02-02-05 20:09

Det er du lidt heldig med for det der nemmest kan erstattes er motoren.

Kommentar
Fra : pallenoc


Dato : 02-02-05 21:34

Det er rigtig hvad BjarneD her siger/påpeger, for der er i princippet ikke noget i vejen for at montere en anden (type) motor på dit Z-drev (som jeg har skrevet ovenstående). Så det bedste du kan gøre er enten at søge her på nettet over evt.(maritime) motorer eller kontakte (lokale) motorfirmaer, alt efter hvilke(n) motor du gerne vil have...og her kunne jeg jo formode at det optimale ville være en magen til den du har.

Godkendelse af svar
Fra : dksel


Dato : 02-02-05 21:54

Bjarne får godkendt svar, da jeg via hans svar fandt frem til en forhandler i Tyskland, der kunne skaffe mig en blok.
http://cgi.ebay.de/ws/eBayISAPI.dll?ViewItem&rd=1&item=4523201425&ssPageName=STRK:MEWA:IT.

                        

Kommentar
Fra : BjarneD


Dato : 02-02-05 23:45

Rigtigt meget held og lykke med projektet.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste