|
| OMC/Volvo Penta Fra : dksel | Vist : 1985 gange 40 point Dato : 02-02-05 11:04 |
|
Har en Bayliner, der er født med en OMC 120HP. Motoren er færdig. Kan man købe ombytningsmotorer et sted? Hvis nej.
Hvilke andre motorer passer i. Passer Z-drevet fra OMC på andre motorer ?
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 02-02-05 11:13 |
|
Der er mange typer af motorer på OMC afhængig af alderen.
Jeg har selv haft en oMC 8o med Ford Escort motor som basis (jo den er god nok) og jeg var på et tidspunkt ved at bytte til en 120 med en 6 cyl. GM motor.
Det jeg tænker på er at du sikkert kan finde en motorblok fra en bil og lade den renovere og marinisere med delene fra den anden, men så skal du jo finde ud af hvad din er for en.
Jeg er ret sikker på at en Volvo Penta ikke passer sammen med da Pentas hurtige motorer i den størrelse er baseret på motorblokken fra Volvo biler. Jeg har selv en AQ 110 der er en B20 motor.
Jeg er ret sikker på, at din er med en GM (Chevrolet) motor.
| |
| Kommentar Fra : ds23 |
Dato : 02-02-05 11:31 |
|
Prøv hos Svend Engstrøm.
Har købt OMC motorer hos ham til favørpris.
/steen b.
| |
| Kommentar Fra : dksel |
Dato : 02-02-05 11:31 |
|
Hmm. Den er fra sidst i 70, 4cyl. rækkemotor. Hvor kan jeg se om det er en GM
| |
| Kommentar Fra : dksel |
Dato : 02-02-05 11:32 |
| | |
| Kommentar Fra : dksel |
Dato : 02-02-05 11:36 |
| | |
| Accepteret svar Fra : BjarneD | Modtaget 50 point Dato : 02-02-05 11:52 |
|
Lidt surf på nettet giver et fingerpeg om, at du har en Chevrolet 2,5 l dog uden, at der er andet end numre på reservedele og et sted kunne man købe manual, USA og Canada selvfølgelig.
Da jeg havde min 80'er fik jeg dele fra Holland og senere Belgien, men jeg kunne enten ikke få dem mere eller også gad forhandleren ikke at bruge tid på det.
Man kan godt lave en anden motor til, men det er et stort arbejde, at line motoren ind og lave tilpasninger og så skal det jo være noget der passer i størrelse og omdrejninger for OMC har nogle svage steder på de der gamle modeller.
| |
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 02-02-05 11:53 |
|
Du kan næsten altid få din/en kommende (anden type) motor til at passe på dit z-drev, det skal du ikke være så nervøs for! Der findes faktisk ombytningsmotorer (shortblok) som kan købes for relativt få penge..i hvert (meget) billigere end hvis du skal købe en ny marinemotor. Det er jo blot at "flytte" alle de maritime dele over på den anden motor.
Men husk at hvis du øger effekten på den nye motor, så skal du være MEGET opmærksom på din vekselvarmers kapacitet. Den skal ALTID være 20% større end motorens topeffekt!!! (Det kostede BMW MANGE penge for omkring 20 år siden at de kun havde dimensioneret deres køleanlæg lige netop til deres motorers topeffekt).
Jeg har en vekselvarmer liggende til 150 hk hvis det skulle blive aktuelt.
Men ellers anskaf dig en renoveret blok (eller gør det selv, hvis du har "talent/evner" for dette...og spar mange penge), så er du sejlende igen inden sæsonen starter igen.
Mvh
Palle Jensen
| |
| Kommentar Fra : pallenoc |
Dato : 02-02-05 12:17 |
| | |
| Kommentar Fra : pjk |
Dato : 02-02-05 16:42 |
| | |
| Kommentar Fra : dksel |
Dato : 02-02-05 17:46 |
|
Nogen ide om hvor man kan skaffe en ombytningsmotor
| |
| Kommentar Fra : dksel |
Dato : 02-02-05 19:14 |
|
Begge dele. Det eneste der faktisk er ok er mit z-drev
| |
| Godkendelse af svar Fra : dksel |
Dato : 02-02-05 21:54 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|