Det må være en indsunings forstærker....
Når indsugningen stopper fordi stemplet eller membranen lukker, vender den gas-blanding der ikke kom med ind i cylinderen, omkring, og starter med at løbe mod den eneste udgang der er, nemlig bagud af karburatoren.
Funktionen er den, at i indsugningstakten, hvor gasblandingen bliver suget ind i cylinderen, suger beholderen tom, således at der her opstår et vacum. Når så stemplet/membranen lukker, bliver den gasmængde der normalt ville løbe bagud af karburatoren, suget op i indsugnings-forstærkeren pga. af vacumet i denne. Nu er der pludselig overtryk i indsugningsforstærkeren. Når så dit stempel/membran igen begynder indsugningstakten, bliver indholdet af indsugnings forstærkeren blæset ind i cylinderen inden din karburator er kommet rigtig i gang med at fylde gas-blandingen ind i cylinderen.
Resultatet er væsentlig forbedret fyldning i alle omdrejningsområder, hvilket betyder en bedre acceleration og større tophastighed. Indsugningsforstærkeren forbedrer også knallertens mellemområder og det giver et bedre bundtræk. Dog vil en indsugningsforstærker give mest med et komplet tunsæt over 6 hk. Og så kan de ikke benyttes til 4 takts motore.
MV.
Peter Jensen