|
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 01-01-05 23:49 |
|
Hvis det kan dokumenteres, at der er fabrikationsfejl er der ikke noget, at diskutere, for så vil fejlen være omfattet af garantien.
Peugeot går nok ud fra, at med det km. tal vil det være slitage.
Jeg har meldt mig ind i FDM der yder både juridisk og teknisk bistand i den slags sager. Kontingentet er givet godt ud når man render ind i problemer.
www.fdm.dk
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 01-01-05 23:59 |
|
Du har lov til at få bilen serviceret på et andet værksted, men det er kun hvis forhandleren ikke vil udbedre en skade inden for rimelig tid, at du kan få fejlen udbedret på et andet værksted mod, at forhandleren betaler.
Selv om der har været en fejlmontering af koblingen er det nok tvivlsomt om du kan få ret meget ud af det fordi en kobling godt kan slides op på på 115000 km og dermed har du ikke lidt noget tab.
Desværre kan det nemt ske at alle biler af den type har samme fejl.
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 02-01-05 00:03 |
|
Vil lige tilføje, at i denne situation kan du jo så glæde dig over, at reparationen er udført billigere og sikkert væsentligt billigere end den kulance (rabat på grund af for hurtig slitage) der kunne blive tale om på grund af fejlmonteringen.
Jeg tror heller ikke at FM kunne hjælpe dig i netop denne sag, men medlemsskabet er en god ting når man skal håndtere den nye købelov da man kan få teknisk og juridisk bistand når det måtte være nødvendigt.
| |
| Kommentar Fra : dova |
Dato : 02-01-05 09:41 |
|
Reklamationsret er ikke det samme som garanti, hvad mange fejlagtigt tror. Mange tror, at forbrugernes retsstilling blev meget bedre med 2 års reklamationsretten, men sådan er det desværre ikke.
Reklamationsretten når vi taler konstruktions/fabrikationsfejl på en vare, er at de første 6 måneder efter et køb kaldes formodningsperioden, fordi det formodes at en fabrikationsfejl har været der ved levering. Det er så op til leverandøren at bevise, at fejlen ikke var der ved levering, ellers skal udbedringen erstattes/godtgøres af leverandør.
Ud over de første 6 måneder, er det forbrugerens eget problem, at lægge krav mod leverandør/forhandler, og forbrugeren skal selv kunne bevise, at omtalte fejl har været til stede ved levering af varen.
mvh dova
| |
| Kommentar Fra : felix30 |
Dato : 02-01-05 12:25 |
|
Dova har ret i at efter de første 6 måneder er man ret dårligt stillet med de nye regler i forhold til de gamle. Fordi reklamationsret slet ikke er det samme som garanti. Men hvis det værksted der har konstateret fejlen vil skrive det til dig, de har sagt der er årsagen, ja så har du en rigtig god sag om produktansvar.
Så mit råd til dig er, få det på skrift. Og en anden ting er, find den oprindelige købekontrakt frem og instruktionsbogen. Måske har de brugt ordet garanti der. Har de det hænger de på den, for selvom der i loven ikke står noget om garanti kan forhandleren godt have givet det. Forhandleren må nemlig gerne stille dig bedre end loven, men han må ikke stille dig værre. Derfor kan man sagtens skrive under på at man har købt som beset, for den holder ikke.
Min egen bil står der 2 års garanti på købsaftalen, så find de originale papirer frem eller få en fejlbeskrivelse på skrift.
| |
| Accepteret svar Fra : BjarneD | Modtaget 200 point Dato : 02-01-05 13:00 |
|
Da mine tidligere kommentarer muligvis ikke kan forstås (siden der citeres købelov).
Købeloven vil ikke dække en sliddel, som koblingen er, ud over de 6 måneder og med et kilometertal som det, der er tale om her. Fabriksgarantien tager på samme måde forbehold for dækning af almindelig slitage så der er heller ikke noget at hente, men hvis den udskiftede del kan vise, at der har været fejlmontering kunne man måske have fået importøren til at yde kulance, som er uforpligtiget dækning, men når arbejdet er udført på et andet værksted er det mere end usandsynligt, at det vil ske. Man kunne jo have fået en mindre rabat med påstanden om, at det kunne have holdt længere hvis......!
Hvis koblingen var gået i stykker inden for de 6 måneder ville situationen have været en anden på grund af formodningsreglen, men her er der tale om 10 mdr. og 115.000 km hvilket ikke vil være urimeligt i forhold til udskiftning af koblingen ikke mindst da de på grund af kørestil lkan forekomme væsentligt tidligere.
Hvis man vil have bilimportører til at være flinke er man nødt til at få arbejdet udført på et autoriseret værksted da det jo er nødtvungent de har måttet acceptere, at service kan foregå på andre værksteder.
Jeg håber, at det nu fremgår tydeligt hvorfor jeg svarede som jeg gjorde og ud fra eksakt viden.
| |
| Godkendelse af svar Fra : Flash77 |
Dato : 19-02-05 16:31 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|