|
| Informationer Fra : hvidtiger | Vist : 969 gange 130 point Dato : 28-11-04 09:25 |
|
Til dem der ikke har læst de andre spørgsmål jeg har stillet her på det sidste skal det siges at jeg har en 4 år gammel PGO Hot50 som jeg er ved at lave i stand til banekørelse osv...
Det som jeg har på nu er: Hebo 47,6 alu racing kit
Polini speed control (5,5gr ruller)
21mm amal karburator med dyse 95
Gianelli knækudstødning
Den køre godt med det på, men jeg startede ud med 6gr ruller og der gik det da helt galt..Den hakkede og spruttede og tror at den max kunne køre 20-30km/t..Så prøvede jeg de 5,5gr jeg havde liggende og der tog den dælme fat..Spørgsmålet er så, hvordan kan det være???
Det andet er selvom den er inten varm eller kold, tager den ikke fat med det samme.Den hakker lidt i et par sek og derefter tager den fat...Er det også på grund af at rullerne stadig er for tunge eller er det noget med dysen???
Købte et Malossi Powerfilter og satte det på bagefter, men der kunne jeg slet ikke starte..Men sætter jeg det gamle filter på giver det lidt mere liv, men den starter stadig ikke..Kun hvis jeg sætter hånden for indsugningen i filteret starter den..Er det igen fordi dysen er for lille så den ikke får nok benzin til og starte???
Ja det er mange spørgsmål, men man får jo ikke svar hvis man ikke spørger ..
Vh Brian
| |
| Kommentar Fra : rpje |
Dato : 28-11-04 11:41 |
|
Det kræver et godt bundtræk med tunge ruller. Da den hurtigere vil reguler op i gear. Den skal nok tage nogle flere omdrejninger før den reguler op, der til skal der nogle lettere ruller i. En motor yder flere hk ved 5000 hk en ved 3000 så dit problem er nok de tunge ruller. Jeg kan tilgengæld ikke fortælle dig eksakt hvilken vægt de så skal ha.
Den sprutter er nok fordi der er en del overskuds benzin der bliver antændt i potten, da den ikke kan forbrænde nok med lave omdrejninger. Det kan du evt. regulere med en dysse der et nummer lavere en den du har i.
Det er mit bud.
MV.
Peter Jensen
| |
| Kommentar Fra : hvidtiger |
Dato : 28-11-04 11:51 |
|
Der fulgte nogle 4,5gr ruller med min knækudstødning, så det er nok ca deromkring jeg skal ned..Men det forklare ikke mine startproblemer!..Det kan jeg ikke helt forstå, for hvis jeg holder min hånd for indsugningen (Originale filter) kan jeg starte den, men ellers ikke.Dvs Den får mere benzin..skal ligesiges at der ikke kommer falsk luft ind..
Men altså dit bud er at rullerne er for tunge hvilket jeg også anede lidt!?...Men tror du at det er skylden til at den ikke tager fat med det samme???
| |
|
Det med at den hakker, har ikke spor at gøre med rullevægten, og hvorfor den pludselig opfører sig helt anderledes med 0,5 g mindre ruller, er der ikke nogen logisk forklaring på?
rpje: Jeg kan være enig med dig i rigtig mange spørgsmål, men bestemt ikke her, den maskine mangler da helt klart mere benzin, og skal have en størrer dyse, fordi: Starter når man holder for indsugningen, og vil ikke køre med et luftfilter med mindre modstand.
Udsætterne, kommer fordi en eller flere af disse ting er i uorden:
1.Mangel på benzin
2.Forkert længde tændrør i topstykket
3.Forkert elektrodeafstand
4.For meget olie
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : hvidtiger |
Dato : 28-11-04 13:34 |
|
Hej Palle..Hvor ved du egentlig så mange forskellige ting fra?... ...Men det er kun til min fordel bla at du gør det..
Tja jeg tror nu at det er mangel på benzin, da for det første at man skal holde for luftfilteret..For det andet er tændrøret ikke sodet til eller ikke sort på nogen måde..For det tredje sætter jeg et længere tændrør i banker den elektroden helt sammen..Elektrodeafstanden har jeg tjekket, så det kan jo næsten kun være et eller andet med benzinen..Men ja det er faktisk lidt underligt at den opføre sig sådan med nogle ruller der vejer 0,5gr mere, men jeg har nu også læst, at hvis man ikke rammer vægten temmelig præcis opføre scooteren sig underligt..Luftskruen er 1½ omgang ude og har prøvet op til to omgange, men det ændre nu ikke spor med og starte scooteren..
Jeg har en dyse 100 og en 110 liggende, så dem kan jeg jo prøve med..Men med et powerfilter fra malossi og en Gianelli knækudstødning tror jeg ikke at nummeret større i dyse er nok, dvs 100..Amal hopper jo 5 for hvert nummer..Men på den anden side har jeg aldrig fået hverken den gamle eller denne her scooter til og køre på en dyse 110..Men der var nu heller ikke powerfilter eller knæk på...
| |
|
Man får lidt erfaring med tiden, når man selv har rodet med tuning, og fejlfinding.
Ja, men så tror jeg også der kun er dysestørrelsen tilbage, og du kan lige så godt hoppe direkte til 110, selvom det måske endda ikke er nok til et powerfilter?
Men rens karburatoren med det samme, nu du har den skilt ad, og se også efter at nålen i gasspjældet sidder ordentligt fast.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : hvidtiger |
Dato : 28-11-04 14:44 |
|
Oki ja der er ikke meget der kan slå noget erfaring!......Nu skriver du tjek nålen om den sidder fast..Det eneste gode der er ved Amal`s karburator er nok det system eller den lille split som sidder på nålen der rykkes op og ned..Den er temmelig stor og kraftig den split, så nålen sidder ordenlig fast sidst jeg tjekkede..Jeg har også en dyse 120, meeeen den er nok alt for stor når den ikke yder over 11000 omdr vil jeg skyde på..
Lad os f.eks sige at når jeg får renset den karburator og skiftet dysen til 110 og den slet ikke kan køre fordi den er for stor og den gør det samme som før med en dyse 100...Hvad kan der så være galt??
| |
| Kommentar Fra : rpje |
Dato : 28-11-04 15:50 |
|
Tja. Hvis den ikke kan starte skal den jo nok justeres lidt på tomgangs luft skruen,. Hvorfor tro jeg nu det. ???. Hvis der skal holdes for indsugning for at starte. Kan det jo være luftskruen er for langt ude. Ikk.. Det kan da også bare være fordi at tomgangs dyssen er snavset.
Jeg mener bestemt ikke at gas dyssen skulle betyde noget for tomgang/start. Den tager jo også fint gas når den er i gang.
MV.
Peter Jensen
| |
|
Ja hvis det sker (Nu skal vi jo ikke tage sorgerne på forskud), så må vi jo igen se på rpje forslag, om at dysen faktisk er for stor, men så er der noget i din forklaring der ikke stemmer, men lad os nu se hvordan det går. Men så kunne fejlen jo ligeså godt have været skidt i karburatoren, og specielt i tomgangsdysen, og hullet igennem luftskruen.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : hvidtiger |
Dato : 28-11-04 15:59 |
|
Hvis dysen er for stor ville jeg mene at man hurtig kan se det på tændrøret...Kan godt være at der er skidt i karb..Nu må vi se!...Kan først komme til scooteren på onsdag...Så lader lige spørgsmålet stå åbent!...
MVH Brian Chr.
| |
| Kommentar Fra : hvidtiger |
Dato : 01-12-04 08:05 |
|
Så er det i dag jeg skal derud og lege med den igen.Vil rense karburatoren, sætte en større dyse i, powerfilter og nogle lidt lettere varioruller i..5gr..
Jeg har fået monteret min polini speed clutch..Den anden kobling så noget slidt ud må jeg sige.Men den havde jo også kørt 17000km, så det er der jo ikke noget og sige til!..
Men det største projekt nok også det dyreste vil være udskiftning af krumtappen..Men det bliver det sidste jeg gør ved motoren..Dvs jeg gør det ikke!..Jeg fik et tilbud, hvis jeg selv kommer med blokken kan de gøre det for 1200kr i arbejdsløn..Er det billigt??
Mvh Tigeren
| |
|
Ja, det er et svært spørgsmål, nogen der har det problem, får det aldrig løst, men vi kan da prøve at spore os ind på problemet?
Men en hårdt tunet motor, skal op i en del omdrejninger før den tager fat for alvor, så hvis tomgangen er meget lav, og man pludselig vrider hurtigt op, så vil der altid gå et vis tidsrum, før den tager ved, og det skyldes jo at det tager nogen tid før benzinblandingen kommer fra karburatoren og op i topstykket, vel at mærke med den rigtige blanding.
Den første blanding vil med en stor karburator være for tynd, indtil hastigheden i karburatoren er stor nok til at slæbe/suge den nødvendige benzinblanding med.
De ting der kan gøre gasresponsen sløv er:
1.For fri indsugning, altså nærmest uden filter/modstand (Men hvis man forøger modstanden, så bliver topfarten mindre, så det er jo som pest og kolera) Du ved også til racerløb, enten biler eller speedway, så gasser man godt op, så blandingen er kraftigere.
2.For lav tomgang, og for lidt tomgangsbenzin (Stilleluftskruen bør drejes lidt ud, så blandingen i tomgang er kraftigere)
3.Nålen i gaspjældet er for langt nede, prøv at stille den en tak højere.
4. Tænder for tidlig, svært at gøre noget ved.
VH Palle Hansen
NB: Så prøv med punkt 2 og 3
| |
| Kommentar Fra : rpje |
Dato : 03-12-04 09:06 |
|
Hvis den kun bipper når du er loget ind. Er det Systemet der gør det. Jeg mener stadigvæk du skal gøre brug af din garanti. Hvis der derimod ikke er garanti på maskinen, vil jeg 1/ kontrollere om XP systemet er bruger registreret, for det skal den være. Der er en eller andet perioden hvor den er fri. men så skal den være registreret. Det er noget PC leverandøren typisk gør men det kun han ha glemt, 2/ gendanne frabriks indstillingerne i biosen.
For at kontrollere XP registreringen skal man ringe til MS kunde service.
MV.
Peter Jensen
| |
| Kommentar Fra : rpje |
Dato : 03-12-04 09:11 |
| | |
| Kommentar Fra : hvidtiger |
Dato : 04-12-04 19:31 |
|
Så er motoren pillet af og skilt ad..Skal jo have en Athena racer krumtap i..Den ser sku godt nok sølle ud den motor!..*Gg*..Utroligt at den kan yde det den kan..Hvad betyder det når de skrivet at en krumtap er helrund?
Mvh Brian
| |
|
Jeg tror nok udtrykket helrund kommer, fra gl. dage, hvor krumtappens afbalanceringsklodser kunne være halvrunde, men så er udtrykket lidt af noget salgsgas i dag, hvor de alle er helrunde.
Husk nu at lejernes inderringe sidder fuldstændig fast på krumtapakselen, og ligeledes yderringen sidder fast i aluminiumshuset. Hvis lejerne har en lukket side, skal den vende ind mod midten.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : hvidtiger |
Dato : 05-12-04 17:23 |
|
Jeg får en mekanikker til og skifte den for mig her i næste uge.Men jeg kan nu godt se forskel på den krumtap som sidder deri nu og Athena krumtappen..Athenaèn ser nu mere solid ud, men det skal den jo så også være..
Nu hvor jeg har motorblokken af, vil jeg gerne have den flot igen.Jeg har prøvet med noget cellulosefortynder, hvilket også hjælper nogle steder, men andre steder er det groet godt fast..Har du et forslag hvordan man kan få det af??..For den er faktisk flot nede under alt skidtet!..
Mvh Brian Chr.
| |
| Accepteret svar Fra : pallebhansen | Modtaget 130 point Dato : 05-12-04 17:59 |
|
Nogen nem metode til rensning kender jeg ikke, men højtrysspuler, eventuel med en gang motorrens først.
Man kan også bruge motorrens i en rensepistol, og hvis man ikke har det, så først motorrens, lad det sidde lidt og så vaske af med vandslange, helst varmt vand.
VH Palle Hansen
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|