/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
t-Tex topfat og acceleration
Fra : bjelke
Vist : 2359 gange
300 point
Dato : 29-10-04 22:57

Hej allesammen

Jeg købte min PGO t-Rex i foråret, årgang 2000 kørt 13000 km. Den havde alrdig set en mekaniker så den skulle fikses lidt. Har blandt andet skiftet cylinder og her for nylig helt ny variomatik.
Det er netop variomatikken der er mit spørgsmål.
Den gamle variomatikskål var der simpelthen slidt kanter i, så den kunne slide et sæt ruller (thansen) på 150 km, dyrt i længden men kørte 72-73 km/t på lige vej ved 8500 omdr/min og ca. 65 km/t i modvind, opad bakke 40 kmt og 6000 omdr (ved ikke om den gik så meget ned pga. slidt variomatikskål eller for slap koblingsfjeder)?

Jeg købte så et helt nyt variomatiksæt ved thansen, med fjeder og det hele
http://www.thansen.dk/product.asp?c=328607167&n=919888676&pn=356858444

Så spør´ jeg kan det passe at en ny variomatik skal være fedtet ind i sort maling?

Skal det pusses af? efter ca. 250. havde jeg endnu engang slidt et sæt ruller (thansen nægter det er på grund af maling på skålen eller lignende)

Mit egentlige spørgsmål er til topfarten og accelerationen. På lige vej kan jeg nu presse den op på 65 km/t og modvind ca. 60 km/t begge ved 8000 omdr/min opadbakke 50 km/t ved 7300 omdr/min

Hvorfor kan jeg ikke få de sidste ca. 10 km/t med, som den kørte før jeg skiftede variomatik?

Det tar´en krig at komme fra 40 - 65 km/t selvom den tager 8000 - 8500 omdr/min, kan det være koblingsfjederen der er for stram? (Koblingsfjeder var med i variomatiksættet)

Er der nogen der ved hvor kraftig fjederen er og rullevægten er, i det nævnte variomatiksæt? (sælgerne ved thansen ved det ikke :-i )

Er ruller fra thansen og generelt thansen udstyr noget bras?

Skal der fedt på rullerne? Delte meninger herinde, om det er en åben eller lukket skål?

Summa summarum min t-rex slider stadig ruller (tjekker en gang om ugen, har prøvet nogle "dyre" originale denne gang, iøvrigt 6,5g)
Den når ikke samme topfart som før operationen og har noget skidt acceleration..
I morgen tjekker jeg ruller igen, prøver samtidig at skifte til den gamle fjeder og ser hvad det gir´

Men håber der er nogen der har 99% styr på det, og kan give et godt råd..

Ps. det er min første knallert, det er spass at lege med med frustrerende når det ikke virker
2-takt og 2-hjul über alles



 
 
Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 29-10-04 23:44

1. Så spør´ jeg kan det passe at en ny variomatik skal være fedtet ind i sort maling?
Det er ret normalt ved thansen, men ikke de racerudgaver, man ellers køber. Men det betyder ikke noget, det er jo kun en overfladebelægning, for de ikke skal ruste, når de ligger på lager, og overfladen hvor remmen kører vil hurtigt have slidt den belægning af. Om remmen kører mod aluminium, jern, eller maling, har ikke det store at sige. Men der er heller ingen skade ved at pudse malingen af.
2. efter ca. 250. havde jeg endnu engang slidt et sæt ruller:
Ja det er meget hurtigt, men skyldes nok dårlig kvalitet af rulller, men måske også dig der er kritisk, for hvormeget er slidt, er jo et vidt begreb?
3. begge ved 8000 omdr/min opadbakke 50 km/t ved 7300 omdr/min
Det ser meget fornuftig ud med de omdr. og varioen opfører sig rigtig nok.
4. Hvorfor kan jeg ikke få de sidste ca. 10 km/t med, som den kørte før jeg skiftede variomatik?:
Er du sikker på at varioen ikke er begrænset med en ring eller andet der begrænser remmen i at komme helt ned i bunden, og selvfølgelig i koblingsenden kan komme helt op på remskiven? På flere PGO er der jo et fjederstyr i koblingsenden der hindre remmen i at køre helt op. http://www.scooter-racing.dk/hot50.htm
5. kan det være koblingsfjederen der er for stram?
Det er da ikke umuligt, at der er røget et parti for stramme fjedre med ved varioerne til thansen. Og jeg vil netop foreslå, at sætte den gl. i.
6. Er der nogen der ved hvor kraftig fjederen er og rullevægten er. Fjederens tryk måles ved at en bestemt vægt, lige netop kan trykke den x cm sammen, men tallene kender jeg ikke, så målemetoden skal kendes, for at undersøge dette.
Rullerne kan jo let måles på en køkkenvægt, og divideres med 6.
7. Er ruller fra thansen og generelt thansen udstyr noget bras?
Mange ting er orginale fra org. fabrik, andet er hjemtaget fra kopifabrikker, så generelt kan man ikke sige det er noget skidt.
8. Skal der fedt på rullerne? Delte meninger herinde, om det er en åben eller lukket skål?
Nej der skal aldrig fedt på rullerne, men PGO har en tendens til at blive utæt i simmerringen indtil krumtaplejet, og kan så smide oliefilm ud over vario og kobling. Skål, tja, det kan man kalde hvad man vil, jeg vil kalde det en åben skål, der bliver lukket.

Jeg syntes du skal tjekke din kobling, vaske belægningen af i sprit, og slibe koblingsbelægningen 1/10 mm med sandpapir for at få en eventuel hård hinde af. Skålen indvendig, hvor belægningen slynges ud mod, skal også være fedtfri, og må gerne slibes med groft sandpapir, da den skal være ru.
Køb også gerne en ny rem, der findes et mindstemål på remmens bredeste del, men jeg har ikke lige tallet.
VH Palle Hansen



Kommentar
Fra : bjelke


Dato : 30-10-04 13:21

Hej Palle

tak for svaret.. det gav mig lidt at arbejde med, så vil hjem og prøve det. I hører om det har virket senere..

Go´ weekend

Mvh Allan Bjelke Jensen

Kommentar
Fra : bjelke


Dato : 31-10-04 18:45

Hej igen

Til Palle, jeg har et par ideer der måske kan løse problemet, gider du sige din mening om dem? jeg fik nemli´meget ud af dit sidste svar

Så har jeg prøvet lidt forskelligt, men med blandede følelser..
Først så ang. de slidte ruller, så dem jeg købte ved thansen var der slidt 5 kanter på hele vejen rundt, de var i hver fald ikke runde De originale som jeg så lige har set på var der ikke noget i vejen med.. Så tror gerne jeg gir´dobbelt pris ved en forhandler.

Til det med farten og acceleration, så kører jeg nu med original fjeder og 5,5g ruller. Med let vind rammer den faktisk ca. 72 km/t rimelig hurtigt.. Den originale fjeder er også noget slappere.... men jeg gætter på det er grunden til det problem den nu har
Når den rammer en bakke nu, så ryger den ned på 40 km/t og 6000 omdr/min (det var til jeg skiftede variomatic i første omgang) og så bliver den gode T-Rex faktisk noget død når der også sidder en 85kg person på den...

Det virker som om den når topfarten på ca. 72 km/t (med remmen i top foran og i bund bagpå), herefter kan den ikke regulere noget overhovedet, og går kun ned i omdr. hverken sundt eller benzinøkonomisk, tror jeg
Det skal siges at man faktisk kan mærke at den skifter gearing ved 40 km/t falder omdr til 6800 omdr/min hvorefter den accelerer (i god fart) op til 8100 omdr/min (med den nye koblingsfjeder var det konstant 8400 omdr/min, men langsom acceleration)

Jeg har jo ikke arbejdet med scootere så længe, men mener at hvis ruller og fjeder er afstemt rigtigt. Så burde koblingfjederen være kraftig nok til at presse remmen op i toppen af koblingsskiverne, når belastningen for stor eller der er for få om omdr. Er det ikke rigtigt (den gjorde det i hvert fald med den ny fjeder, da den ramte 50 km/t op ad bakke ved 7000 omdr/min skiftede den og begyndte at tage flere omdr.)

jeg har så 2 teorier, den første som jeg tror mest på:

1. Jeg skal finde en koblingsfjeder som ligger mellem de 2 jeg har prøvet.
Den nye (med 6,5g ruller)er for kraftig, det er ikke muligt for remmen at komme i bund ved koblingsskiverne (derfor gætter jeg på det er en 35 kg. fjeder)
Den originale (med 5,5g ruller)er for slidt (Efter nu 16000km), remmen går helt i bund ved koblingsskiverne og fjederen er ikke stærk nok til at presse remmen op når der kommer belastning på ex. op ad bakke (gætter på ca. 25 kg fjeder)

Min anden teori er:
2. rullerne er for tunge.. omdrejningerne gør at ruller bliver slynget ud og trykket fra fjederen er ikke stort nok til at presse imod kraften fra rullerne, når den kører op ad bakke
Løsningen kunne være at sætte mindre ruller i ex. 3g.... men vil det ikke give en meget lave hastighed, men et meget meget godt træk med mange omdr?? mener jeg har prøvet det engang.

Jeg venter lidt og hører på svarerne, men ellers vil mit næste træk nok være at finde ud af hvor kraftig den nye fjeder er (gætter på 35 kg) og så købe en på 30 kg i stedet.

Jeg hæver lige pointene med 50 og håber på lige så gode svar som før

Stiller også et nyt spg. om mit el-system, den er gået hel gal i weekenden.. tænding, horn, bremselys, blinklys, omdr-tæller og tankmåler virker ikke.. Har en teori om det er det fugtige vejr, men se spørgsmålet "tænding / fugt"



Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 31-10-04 21:07

Rullerne skulle kunne holde 5000-6000km, men deres levealder forringes kraftigt af skidt.
"Så burde koblingfjederen være kraftig nok til at presse remmen op i toppen af koblingsskiverne, når belastningen for stor eller der er for få om omdr." Ja men, det er den også, hvis du med ca 72km/t og ca 8100 omdr. og det så går opad og den falder til 40 km/t og 6000 omdr/min
X 72
Hvis vi siger der er 1 ubekendt (40km/t)= ------------ = ------------ => x= 53,3km/t
6000 8100

Sagt på en anden måde, hvis remmen er i top, og den blev der oppe, selv op ad bakke, så skulle du køre 53 km/t.
Altså den har gearet sig ned, når den mærker, der skal trækkes, lige som den skal.
Konklusion : Motoren er og har aldrig været på mange HK., så man kan ikke få både i pose og sæk.
Jeg ved godt det ikke er det svar du håber på, men når man ikke har alverdens kraft at gøre godt med, så er det netop at man mærker de små forskelle på kraften.(Ruller/vario/rem/kobling/fjeder)
Du kan have ret i at der er noget der tyder på at fjederen skal have en stramhed midt imellem, men der er så mange usikkerhedmomenter, feks. tændrør/remmens tilstand/urenheder på remskiver/luftfilter renhed/omdr. tæller.
Jeg ville nok have købt en Polini vario, men nu ville jeg nok bruge den orginale fjeder og 5 g ruller, og leve med at den er lidt død i bunden eller i toppen af hastighedsskalaen. For maskinen er jo også godt brugt.
VH Palle Hansen


Kommentar
Fra : bjelke


Dato : 31-10-04 22:11

Jeg kan sagtens følge din udregning og hvis man stiller det sådan op så er det sandt at den faktisk har gearet lidt ned. Det er vel netop fordi det er små motorer at gearsystemet er lavet så genialt, men desværre også meget følsomt.

Jeg vil som sagt prøve med en anden fjeder, om ikke andet så for at se om det kan hjælpe.

Hvad er egentlig forskellen på den Polini og den jeg har købt? Eller rettere hvad kan jeg få ud af den?
Grunden til jeg købte den ved thansen var for at være sikker på at få en der passede, Men jeg kan se at prisen for en polini faktisk ikke er meget dyrere og der er over i købet flere forskellige sæt ruller med (ærgelig over jeg ikke havde set på den)

Mvh Allan

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 300 point
Dato : 31-10-04 23:01

Polini leveres tit med 2 remskivehalvdele, med forskellig vinkel/grader, så man kan vælge hvor man vil have sit største ryk/moment, endvidere er de berømte for kvalitet, og plejer også at give lidt på toppen.
http://www.scooter-dele.dk/search2.asp?selection=Option2&Option3=22&Option1=75&Option2=17
241490 - Polini Speed Control, PGO
Men der findes mange, og hvilken der er god bedre og bedst, er der mange meninger om, et udemærket sæt er også:
428000 - Top Racing variatorsæt PGO
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : wulffe83


Dato : 07-11-04 13:37

Hej

Du har helt rat der er koblingsfjederen der er for stram
Jeg har en far der er god til det med Pgo

Hilsen Wulffe83

Kommentar
Fra : bjelke


Dato : 07-11-04 17:46

Hej så er jeg med igen..

Kan desværre kun bruge trykluft i weekenden, derfor går der lidt tid mellem svarerne, men nu har jeg så prøvet igen..

Spurgte ved thansen om den størrelse fjeder jeg fik med variomatic-sættet, det var en 35 kg. købte så en 30 kg, som jeg har sat på nu... den når stadig ikke op på mere end 63 km, men den tager fulde omdr gennem hele acclerationen.. Kører generelt bedere end med 35 kg fjeder, men dog ikke så godt som med den originale fjeder..

Man kan også få en 27kg, lyder bare utroligt at jeg skal helt derned..
Palle nævnte en måde som man kan måle fjederens styrke på, men kunne ikke huske den, er der andre der kender den metode?
Kan se at der er forskel på fjederens længde..
35kg er ca 1,5 cm længere den originale og 35kg er ca 0,5 cm længere end 30kg, om det har noget at sige ved jeg så ikke.

Wulffe83 hvis du eller din far ved hvor stor koblingsfjederen bør være, vil jeg da meget gerne høre om det...

MVH Allan




Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 07-11-04 18:25

Så vidt jeg er orienteret, så måles det ved at måle modstanden, når fjederen er sammenpresset til normalt længde, altså den længde som du har når knallerten ikke går.
Men jeg tvivler på der er nogen mærkbar forskel mellem en 27 og 30 kg fjeder.
Men altså hvis du kan stille et vægtlod op på feks. 30 kg, op på fjederen, så skulle den være den længde som den er i normaltilstanden.
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : bjelke


Dato : 07-11-04 18:48

Der er i hvert fald forskel på hvor meget fjederen presses sammen når man sætter vægt på, men har ikke målt hvor meget..
Tvivler også på at de 27kg virkelig gør en forskel, men fjederen bevirker i hvert fald på måden den kører så ofrer gerne lidt på det hvis jeg finder rigtige
fandt lige tallene fra værkstedshåndbogen på fjederlængden:
længden bør være max 88 mm og min 83 mm

Den originale er 89 mm
35 kg er 99 mm
og har så ikke målt den på 30 kg
i hvert fald falder den 35 kg da helt udenfor standarden..

Desværre går der et par dage før jeg kan prøve at ændre det igen..

MVH Allan

Kommentar
Fra : bjelke


Dato : 29-11-04 22:56

Hej så har jeg fået den til at køre ordenligt ca. 72 km/t ad lige vej, det er ok til mig.
Løsning blev at montere en Topracing Variator med 6,5 g ruller som Palle anbefalede, samt at montere en 30 kg trykfjeder.
Pointene går naturligvis til Palle.
tak for hjælpen med diverse vejledninger, tips og tricks..

MVH Allan

Godkendelse af svar
Fra : bjelke


Dato : 29-11-04 22:58

Endnu en gang tak for svaret.
Tak for svaret pallebhansen.
                        

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 29-11-04 23:05

Selv tak, det var da en pæn fart, så husk nu hjælm og at alt lys er i orden i den mørke tid.
Husk også at spænde omløberen på kronrøret på forgaflen, da rigtig mange scootere slides der. Det afprøves ved at skubbe frem og tilbage medens forbremsen holdes inde.
VH Palle Hansen
PS: Du lukker spørgsmålet ved at klikke accepter ud for det svar du syntes bedst om.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408925
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste