|  | 		    
					
    
        
            
                
                | |  | oktan 92 eller 95 Fra :
  cymri | Vist : 1360 gange 25  point
 Dato :  20-06-04 22:23
 | 
 |  | Hej
 Jeg mener at jeg har læst en artikel om at kører man i en bil ( min er en Chrysler neon 95 ) hvor at efter instruktionsbog skal den kører oktan 92 ...kan man få den til at kører bedre ved at skifte til oktan 95 ...at den skulle bruge de Hk den har , hvor at med oktan 92 den kun bruge måske  80 -90 % af de 'hypper'  der står i instruktionsbog
 Altså oktan 92 = 80 - 90 Hk    og oktan 95 = 100 Hk
 
 Poul
 
 
 |  |  | 
 | |  | Kommentar Fra :
  cymri | 
 Dato :  20-06-04 22:59
 | 
 |  | 
 
                Jeg syns også at det lyder mærkeligt at det skulle give noget mer ..
 men de havde nogle eksampler på biler hvor at de ku måle at det havde en positiv effekt .
 ( jeg kan selvføllig ikke huske hvor jeg har læst eller hvad bil det var )
 men hvad så med det v-power eller hvad man kan købe af special benzin ...er det penge givet godt ud eller er det bare reklamegejl ..??
 Poul    
                
                
                 |  |  | 
 |  |  | 
 
                hejsa.. Har selv en Ford Escort.. der står i instruktionsbogen at den skal køre på 95 oktan... har selv kørt på 92 oktan, og kan høre at den ikke går lige så "blødt" som ved 95.. ydermere.. så pas på med at køre på for lavt oktantal.. har reddet mig 4 brændte udstødningsventiler på den konto...    men den anden vej rundt.. er der INTET vundet ved.. nåeh.. ja.. det var der vist heller ikke her..    Mvh
 Bent
                
                
                 |  |  | 
 | |  | Kommentar Fra :
  pallenoc  | 
 Dato :  21-06-04 08:53
 | 
 |  | 
 
                Oktantal er ganske som geu siger et udtryk for hvbbor meget "tryk" benzinen kan "tåle" inden den (selv)antænder. Det er det samme der sker for dieselolien i en dieselmotor hvor det netop er det høje tryk i forbrændskammeret som får dieselen til at selvantænde ved de høje varmegrader som opstår i en sådan motor.
 Jo højere en benzinmotor er komprimeret (forholdet på den volumen som er mellem stemplet er i bund og stemplet er i top) jo større oktantal kræves af benzinen. En gammel Massey Ferguson (benzin)traktor behøver kun oktan 85 mens en hårdtydende racermotor behøver et højt oktantal >100.
 Mvh
 Palle Jensen
                
                
                 |  |  | 
 | |  | Kommentar Fra :
  ellebye  | 
 Dato :  21-06-04 09:26
 | 
 |  | 
 
                pallenoc
 Nu er det sådan at benzinen ikke selvantænder men gnisten fra tændrøret der skaber eksplotionen, men rigtig ved dieselolie hvor det helt er kompressionen der bestemmer hvornår dieselolien selvantænder, men pyt med det.
 Man får absolut ikke nogen ekstra HK ved at bruge en højere oktan end beskrevet fra fabrikkens side. Man få blot lov til at betale lidt flere penge for den.
 Så hvis det står i instruktionsbogen, må der have været et olieselskab med til at skrive afsnittet.      |  |  | 
 | |  | Kommentar Fra :
  pallenoc  | 
 Dato :  21-06-04 10:59
 | 
 |  | 
 
                Ja, ellebye, det var lige en lille (men vigtig) detalje jeg ikke fik med i min "tekniske forklaring". Men tak for "rettelsen".
 Mvh
 Palle Jensen
                
                
                 |  |  | 
 |  |  | 
 
                Hejsa,
 Fik du et svar du kan bruge til noget?
 Hvis ja, kan du så ikke godt tage og lukke spørgsmålet?
 Ellers... så meld tilbage og vi vil strax være der med flere guldkorn    Mvh
 BigDane_dk
                
                
                 |  |  | 
 | |  | Godkendelse af svar Fra :
  cymri | 
 Dato :  08-01-06 22:56
 | 
 |  |  |  |  | 
 | |  | Du har følgende muligheder |  | 
 |  | 
            
               
                    Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
 Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
 |  |  | 
 |  |