|
| Udluftning eller defekt bremse ? Fra : Mrn | Vist : 4058 gange 200 point Dato : 03-06-04 23:43 |
|
hej...
Hvad er der galt?
Jeg har en Mazda 323F 1.8 GT fra 89.
jeg har lige skiftet kobling og udskiftet venstre bremseskive plus klods.
(kobling kører på bremsesystemet)
Jeg har udluftet systemet ( motor slukket )ved at der en der trykkede bremsen ned mens jeg åbnede og lukkede for udluftnings ventilen, indtil der ikke kom flere luft bobler, og det gjorde jeg på alle hjul plus koblings systemet. bremsen blev også hård og koblingen koblede også ud.
Men da jeg tændte bilen, virkede koblingen også (virkede blødere end før udskiftning), men bremsen bremsede utrolig meget lidt. men da jeg slukkede bilen, kunne jeg pumpe den hård igen ved 2 tryk på bremsen.
Hvad er der galt?????
Hilsen Michael
| |
| Kommentar Fra : Zufra |
Dato : 04-06-04 00:37 |
|
Hejsa
Du skal højest sansynligt udlufte systemerne et par gange, da kaliberne lige skal justere sig på plads efter at du har skiftet klodser og skiver.
Sådan var det med min Opel Kadett (lorte bil).
Prøv at tjekke dine bremserør om de er 100% tætte, hele vejen fra bremsetryksforstærkeren til de enkelte kalibre.
Hvis dine bremserør er af ældre dato, kan det anbefales at skifte dem, det fik ihvertfald min Opel til at bremse meget bedre.
MVH
Søren
| |
| Accepteret svar Fra : pallenoc | Modtaget 200 point Dato : 04-06-04 08:16 |
|
Ja der er højst sandsynlig stadig luft i bremsesystemet. Som zufra skriver skal du være omhyggelig når du har skiftet skiver klodser. Og et nyt bremserørsystem på din (forholdsvis) gamle bil var nok ikke luksus (hvis de ikke er blevet skiftet før.) Selvom dine bremser og kobling kører fra samme kombinerede vædskebeholder ligger din koblingsbeholder lidt højere end bremsebeholderen så du altid "løber tør" for vædske til koblingen før bremserne hvis du har en defekt koblingscylinder. Jeg havde en Mazda 626 engang hvor jeg var udsat for dette at min koblingscylinder var utæt så den "åd" vædsken men jeg stadig kunne bremse.
Men prøv at luft systemet en ekstra gang...ellers må du jo ofre et nyt bremserørsystem.
Mvh
Palle Jensen
| |
| Kommentar Fra : CLAN |
Dato : 04-06-04 08:38 |
|
Uha! Du er nok uvenner med din pengepung - Har selv haft så'n en (udskiftet da den blev "gammel" og DYR)
Som Palle skriver, luft ud igen - få en til at hjælpe med at jokke blidt på bremsen, imedens du selv udlufter. Du kan ikke gøre det ordentligt selv. Husk at skylle godt med vand når du er færdig. Bremsevædske er MEGET mere korroderende end vejsalt.
Hygge...
Søren
| |
| Kommentar Fra : Mrn |
Dato : 04-06-04 18:46 |
|
Hej davs alle sammen...
Og tak for de mange råd...
jeg har prøvet at lufte hele systemet ud igen, jeg fik også bremsen til at virke lidt. Men den virkede overhovedet ikke optimalt. Efter at have snakket med en mekanikker, kom vi frem til at det nok var hovedcylinderen der var stået af efter at jeg havde skiftet bremser bag på.
Til CLAN >> Ja, det er den uden KAT, så den har 140 hk.... dejlig bil, hvis den kunne bremse
| |
| Kommentar Fra : Mrn |
Dato : 07-06-04 16:29 |
|
Hjælp....
Jeg har skiftet hoved cylinderen ud plus at der var et bremserør som var utæt! det store plus er nu, at jeg kan danne tryk på bremserne og de bremser meget bedre end hvor de slet ikke bremsede. Men jeg har luftet ud ca. 4 gange nu, og jeg kan stadigt ikke få dem til at bremse optimalt. de bremser, men ikke nok til at jeg kan lave en katatrofe opbremsning.
Hilsen Michael :-/
| |
| Kommentar Fra : Zufra |
Dato : 08-06-04 01:10 |
|
Man skal altid skifte alt det hele på en gang, det troede jeg også du havde gjort.
Det var mig der ikke havde læst spørgsmålet ordentligt.
Skift alle skiver, når du skifter skiver.
Alle klodser når du skifter klodser.
OSV........OSV.......
MVH Søren
PS. sorry skulle havde sagt det før
| |
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 08-06-04 23:41 |
|
Det er riktig som de siger, skift altid skiver på begge sider. Du skal også huske at caliperene skal glide let frem og tilbage. De er ofte rustet fast på gamle biler. Siden du kun har skiftet en skive getter jeg på at du har kørt klossen ind på "jernet".Derfor tjek at de glider ellers bremser de ikke godt.
alimak
| |
| Kommentar Fra : egoland |
Dato : 25-06-04 11:26 |
|
Jep, det er en ældre dame, men derfor kan den være meget sjov for det.
Reglen er, at når man arbejder med hjul, bremser, ophæng osv, skal man altid arbejde med dem parvis for og bag, det gælder også, og måske specielt, bremser: Hvad der skiftes/arbejdes på i den ene side, skal også laves iden anden side. Når du skifter belægning/skiver, så tjek også om calipperne/ågene og stemplerne glider nemt i gliderne, eller hvad de nu er monteret i.
Og så en formaning: Lad være at spare på udgifterne, når du laver bremser
| |
| Godkendelse af svar Fra : Mrn |
Dato : 12-07-04 20:34 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|