|
| hvornår Fra : lynn | Vist : 1411 gange 20 point Dato : 06-06-02 19:26 |
|
hvornår blev bilen opfundet?
| |
| Kommentar Fra : MacDaddy |
Dato : 06-06-02 20:22 |
|
Hej Lynn
Det blev den i 1769 ... frit ifølge Internet..
Venligst MacDaddy, Århus
Opel Vectra 2.0i, 1990
Det første selvdrevne køretøj blev allerede opfundet i 1769 af franskmanden Robert Cugnot. Det var nærmest en hestevogn, dog noget større, da der skulle være en stor kobberkeddel på. De første køretøjer blev nemlig drevet af damp. De var ikke særligt lette at styre. Under den første prøvetur med Cugnots dampdrevne bil, kørte han nemlig direkte ind i en mur. Rattet sad også lodret op i luften, hvilket var ret upraktisk. Cugnots bil var heller ikke en der brød fartbegrænsningerne, da den kun kunne køre 4 kilometer i timen.
En engelsk ingeniør, som hed Richard Trevichick, ville også være med i opfindelsen af den første bil. Han opfandt i 1801 en bil som var noget mindre end den Robert Cugnot havde opfundet. Han prøvekørte den juleaftensdag 1801. Den fungerede dog ikke helt som han havde ønsket sig. Damptrykket var for lavt, så den kunne ikke køre særligt hurtigt. Trevichick foretog så nogle ændringer i løbet af et par dage, og den 27. december kørte han ud på sin anden tur. Det gik udmærket, indtil et af hjulene knækkede på grund af den ujævne vej, og i irritation lod han dampvognen slæbe ind i et skur. Han gik så ind på en kro og spiste noget mad. Han havde i sin hast glemt at slukke for maskinens kedel, så da alt vandet var kogt væk, brød der brand i maskinen og i skuret og alt forsvandt i et flammehav. Men ikke desto mindre havde den korte køretur overbevist Trevithick om, at han var på det rette spor, og han opnåede i marts 1802 at få patent på hans dampvogn.
I løbet af samme år konstruerede han en ny og forbedret dampvogn, og året efter, i 1803, besluttede han sig for at køre til London for at vise den. Der var ikke ret mange der lagde mærke til den. Selvom han kørte adskellige ture mellem Holborn og Paddington, en strækning på omkring syv kilometer. Den blev ikke en gang omtalt i aviserne. Det blev Trevithick meget skuffet over, og han stoppede med at bygge videre på bilen. Trevithick blev offer for den skæbne der ofte har ramt store opfindere - han var forud for sin tid!
En af årsagerne til at Trevithicks dampvogn ikke blev indledningen til en hurtig udvikling af denne type transportmidler var at det krævede langvarige forberedelser før man kunne få dampen op, og dermed sætte køretøjet igang. Først skulle der tændes op under kedelen, derefter gik der en rum tid inden vandet kom i kog, og endelig gik der endnu et stykke tid, før damptrykket var stort nok. Dampvognen var derfor et stort, tungt og meget upraktisk køretøj.
Tanken om at bygge en kraftmaskine, hvor kraftudviklingen blev forårsaget af en eksplosion eller forbrænding i en cylinder, var allerede fremme i slutningen af det 17. århundrede. F.eks. eksperimenterede Huggens og Papin med stempelmaskiner drevet ved krudteksplosioner, men en praktisk løsning fandt de ikke.
På verdensudstillingen i Paris i 1867 præsenterede tyskeren Nicholas Otto en driftsikker og forholdsvis økonomisk motor. Den kørte på det netop opfundne benzin. Benzinen gav nye muligheder. Det var eksplosivt og forholdsvis billigt at anskaffe, og så kunne det let transporteres rundt med bilen. 9 år senere gjorde Otto en ny opfindelse: firetaktsmotoren. Han byggede den over den franske ingeniørs Beau de Rochas ide. Af hans afhandling fremgik det, at man kunne opnå en bedre virkningsgrad og roligere motorgang ved at lade motorprocessen foregå i fire takter: Indsugning, Kompression, Forbrænding og Ekspansion. Selv om princippet først i 1876 blev udnyttet i praksis, bør de Rochas tilkandes æren for den egentlige firetaktsmotor.
Den første bil til salg var Karl Benz's: Motorwagen fra 1886. Den havde kun tre hjul og rettet sad stadig lodret. Til forskel fra andre af de første biler, var denne konstrueret fra grunden. Hjulene var med eger, nærmest som cykelhjul, dog var der massive gummidæk på dem. Gottlieb Daimler var den anden til at sende en bil i handelen. Hans bil mindede meget mere om en hestevogn, eller rettere sagt, var det en hestevogn med en benzinmotor på.
| |
|
"lynn" <lynn.news@kandu.dk> skrev :
>hvornår blev bilen opfundet?
den der blev drevet af en dampmaskine, eller den med bensin motor, som
vi kender dem idag ?
--
jan@stevns.net - www.stevns.net
Besøg Dk.Fritid.Bil's hjemmesider på http://www.stevns.net/dkfritidbil
| |
|
"lynn" <lynn.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
news:wRML8.18746$N46.902511@news010.worldonline.dk...
> hvornår blev bilen opfundet?
>
>
> --
> Leveret af:
> http://www.kandu.dk/
> "Vejen til en hurtig løsning"
Omkring 1885-86 af Karl Benz.
Over 100 år før min blev "opfundet"
--
hilzen
Hanzen
Hvorfor kan kvinder ikke lære at slå toiletbrædtet op når de er færdige?
| |
| Accepteret svar Fra : Nyhedsbruger | Modtaget 30 point Dato : 06-06-02 19:23 |
|
"Hanzen" <hanzen@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:ado7vj$r6u$1@news.cybercity.dk...
>
> "lynn" <lynn.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:wRML8.18746$N46.902511@news010.worldonline.dk...
> > hvornår blev bilen opfundet?
> >
> >
> > --
> > Leveret af:
> > http://www.kandu.dk/
> > "Vejen til en hurtig løsning"
>
>
> Omkring 1885-86 af Karl Benz.
> Over 100 år før min blev "opfundet"
*******
Opfundet af Benz, sat i system af Henry...
MVH
| |
|
"Olesen" <olesen@jubiipost.dk> skrev i en meddelelse
news:adoa1c$uh1$1@news.cybercity.dk...
> Opfundet af Benz, sat i system af Henry...
Nej da.
Henry bliver ofte tilskrevet opfindelsen af samlebåndsproduktion.
Det passer imidlertid ikke.
Det blev først brugt af ingeniøren Fredrik Henrik af Chapman der i 1780'erne
fik til opgave at genopbygge den svenske flåde i Karlskrona.
Han fandt på samlebåndsproduktionen og reducerede byggetiden til ca en
fjerdedel.
Henry? tjaaa han har ikke bidraget med noget særligt.
--
hilzen
Hanzen
| |
|
"Hanzen" <hanzen@mailme.dk> skrev i en meddelelse
news:ado7vj$r6u$1@news.cybercity.dk...
>
> "lynn" <lynn.news@kandu.dk> skrev i en meddelelse
> news:wRML8.18746$N46.902511@news010.worldonline.dk...
> > hvornår blev bilen opfundet?
>
> Omkring 1885-86 af Karl Benz.
> Over 100 år før min blev "opfundet"
Der er en del som hårdnakket mener, at den danske Hammel-vogn var før
d´herrer Daimler og Benz.
Desuden er det en ret sjov historie, hvordan navnet "Mercedes" kom ind
i sammenhængen. En meget rig kunde ville have sin bil opkaldt efter
sin datter som hed.......netop!.
> Hvorfor kan kvinder ikke lære at slå toiletbrædtet op når de er
færdige?
Det siger jeg også altid.......skal det være ligestilling eller
ligestilling?
LOL!
--
M.v.h. Lars Vestman
Volvo 245GL ´85 Aut.
- - - - - - - - - - - - - - - - -
http://www.vestman.subnet.dk/
| |
|
On Thu, 06 Jun 2002 17:25:49 GMT, "lynn" <lynn.news@kandu.dk> wrote:
>hvornår blev bilen opfundet?
Tja, hvor skal vi starte ?
Hvis vi regner Cugnot's dampdrevne artilleritraktor med, så startede
det i 1769 eller 1770.
Grunden til at dette køretøj regnes med, er at det menes at være det
første meneskeskabte selvkørende køretøj, når er ses bort fra dem,
som gennemførte korte ture ved at rulle ned af skrænter, ved hjælp
af direkte muskelkraft eller muskelkraft oplagret i fjedre eller
vedhjælp af atmosfæriske fænomener.
Når man normalt tænker man på den første bil, tænker man som regel
også på forbrændingsmotoren.
De første forbrændingsmotorer dukkede så vidt jeg husker op i
1860'erne som stationære motorer.
Bilbranchen regner selv året 1886, som det år "bilen" blev født.
Det skyldes, at de første biler, som blev til noget dukkede frem
dette år, eller rettere det var det år, hvor henholdsvis Karl Benz
og Gotlieb Daimler udtog paterter på diverse konstruktioner i deres
køretøjer.
Det menes dog, at Benz havde sit køretøj færdigt allerede i 1885, og
der er rapporteret om velfungerende testkørsler i 1886.
Men der var også andre, som havde set "lyset".
Allerede i 1865 dukkede et køretøj op i Wien, bygget af Siegfried
Marcus, som havde monteret en forbrændingsmotor på en trækvogn.
Selv om han forsøgte at holde myndighederne udenfor, blev projektet
stoppet af politiet på grund af for meget larm.
Omkring 1875 byggede Marcus et nyt køretøj med forbrændingsmotor, og
dette køretøj findes stadig i et museum i Wien.
I USA kørte en ung ingeniør ved navn George Brayton også rundt i et
køretøj med en selvkonstrueret motor omkring 1875.
Selv i Danmark var vi med fra starten, idet fabrikant Albert F.
Hammel sammen med sin medhjælper Hans Urban Johansen også havde et
motoriseret køretøj klart i 1886.
Denne "Hammelvognen" findes i dag på Danmarks Tekniske museum, og
regnes for verdens ældste køreklare bil.
Men også dengang blev bilproduktion behandlet arrogance i Danmark.
Den tekniske elite var meget mere interesseret i damplokomotiver -
ikke denne "tragikomiske bil".
--
Venlig hilsen
Verner
| |
|
On Fri, 7 Jun 2002 00:08:22 +0200, "Lars Vestman"
<vestmanFJERN@DETTEadslhome.dk> wrote:
>Der er en del som hårdnakket mener, at den danske Hammel-vogn var før
>d´herrer Daimler og Benz.
Ja, det menes, at den har kørt før Daimler's bil, men sandsynligvis
ikke før Benz's
>Desuden er det en ret sjov historie, hvordan navnet "Mercedes" kom ind
>i sammenhængen. En meget rig kunde ville have sin bil opkaldt efter
>sin datter som hed.......netop!.
Jep, Emil Jellinek var stinkende rig.
Han købte sin første Daimler allerede i 1896, og begyndte hurtigt at
ville blande sig i Daimlers design af biler, og han krævede også
biler leveret med større effekt end stardard modellerne.
Daimler leverede faktisk en bil efter Jellinek's anvisninger, og med
en vandt han et eller andet billøb i 1899.
Derefter begyndte Jellinek at fungere som agent for fabrikken og
solgte biler til velhaverne ved Rivieraen.
På et år solgte han hele 34 biler, hvoraf mange blev brugt til
racerløb. I 1900 blev en af racerkørerne dræbt ved en ulykke, som
Jellinek gav Daimler skylden for. Han mente bilerne var alt for
tunge.
Daimler mente til gengæld, at det var Jellinek's evige krav om
højere effekt, som havde frembragt "uhyret".
Resultatet blev en ny konstruktion helt efter Jellinek's
retningslinier, og Jellinek bestilte 36 biler på en gang til et
samlet beløb af 550.000 Reichsmark.
Den nye model kom til at hedde Mercedes efter Jellinek's datter.
I 1903 ændrede Emil Jellinek officielt sit efternavn til
Jellinek-Mercedes.
--
Venlig hilsen
Verner
| |
| Godkendelse af svar Fra : lynn |
Dato : 07-06-02 17:21 |
| | |
|
"Verner Johnsen" <vejoh@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:m0mvfu0j0fmtre3hldr6jpgh7n2j5slrcq@4ax.com...
> On Thu, 06 Jun 2002 17:25:49 GMT, "lynn" <lynn.news@kandu.dk> wrote:
>
> >hvornår blev bilen opfundet?
>
> Tja, hvor skal vi starte ?
[...........]
Verner......du er for sej!
--
M.v.h. Lars Vestman
Volvo 245GL ´85 Aut.
- - - - - - - - - - - - - - - - -
http://www.vestman.subnet.dk/
| |
|
On Fri, 7 Jun 2002 22:37:21 +0200, "Lars Vestman"
<vestmanFJERN@DETTEadslhome.dk> wrote:
>"Verner Johnsen" <vejoh@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
>news:m0mvfu0j0fmtre3hldr6jpgh7n2j5slrcq@4ax.com...
>> On Thu, 06 Jun 2002 17:25:49 GMT, "lynn" <lynn.news@kandu.dk> wrote:
>>
>> >hvornår blev bilen opfundet?
>>
>> Tja, hvor skal vi starte ?
>[...........]
>
>Verner......du er for sej!
Tak, det synes min lille nevø på 3 år også, når vi skal køre i den
"store" bil (Transporter Syncro)
Lars, så du forresten de Volvo billeder, der var i dk.binaer.motor
i tråden:
'Nu er det vist min tur - Gæt en bil - Liz.jpg'
Tråden startede den 02.06
Kender du mere til historien om disse modeller ?
--
Venlig hilsen
Verner
| |
|
"Verner Johnsen" <vejoh@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:krc2gu4n9hl3sph23u9uupn76vv3qbht6l@4ax.com...
> On Fri, 7 Jun 2002 22:37:21 +0200, "Lars Vestman"
> <vestmanFJERN@DETTEadslhome.dk> wrote:
>
> >"Verner Johnsen" <vejoh@post10.tele.dk> skrev i en meddelelse
> >news:m0mvfu0j0fmtre3hldr6jpgh7n2j5slrcq@4ax.com...
> >> On Thu, 06 Jun 2002 17:25:49 GMT, "lynn" <lynn.news@kandu.dk>
wrote:
> >>
> >> >hvornår blev bilen opfundet?
> >>
> >> Tja, hvor skal vi starte ?
> >[...........]
> >
> >Verner......du er for sej!
>
> Tak, det synes min lille nevø på 3 år også, når vi skal køre i den
> "store" bil (Transporter Syncro)
Nåehhh....hvordan kører du den?
( - jeg forstiller mig Verner m. nevø, komme blæsende sidelæns rundt
om hjørnet i en VW T4 på to hjul...
> Lars, så du forresten de Volvo billeder, der var i dk.binaer.motor
> i tråden:
Nu har jeg ....!
> Kender du mere til historien om disse modeller ?
Næeh - ikke rigtig. Jeg fandt nogle prototypefotos, og har gemt et
billede af en 145-prototype. Men billederne har jeg dog set før -
siden jeg fandt den på kan jeg ikke huske...;-(
Jeg har utallige Volvosider i mine "foretrukne", og kan ikke komme i
tanke om _hvilken_ en det var.
Skal jeg sende dig det 145-foto? -hvis ikke du selv har det...
--
M.v.h. Lars Vestman
Volvo 245GL Aut ´85.
- - - - - - - - - - - - - - - - -
http://www.vestman.subnet.dk/
| |
|
On Sat, 8 Jun 2002 01:33:26 +0200, "Lars Vestman"
<vestmanFJERN@DETTEadslhome.dk> wrote:
>> Tak, det synes min lille nevø på 3 år også, når vi skal køre i den
>> "store" bil (Transporter Syncro)
>
>Nåehhh....hvordan kører du den?
>( - jeg forstiller mig Verner m. nevø, komme blæsende sidelæns rundt
>om hjørnet i en VW T4 på to hjul...
Det er nu en T2, og jeg ville blive meget nervøs, hvis den kørte
sidelæns 2 hjul
Når der er glat kan den en sjælden gang provokeres til at gøre det
på alle 4 hjul, men det er svært. Den står meget godt fast.
>Skal jeg sende dig det 145-foto? -hvis ikke du selv har det...
Prøv at putte det i dk.binaer.motor, så kan jeg se om det er et jeg
har.
God Week-end
--
Venlig hilsen
Verner
| |
|
On Sat, 08 Jun 2002 10:15:30 +0200, Verner Johnsen
<vejoh@post10.tele.dk> wrote:
>Den står meget godt fast.
Det er utroligt, hvad 4-hjuldtrækket gør ved den bil. Med kun træk på
baghjulene sidder den fast overalt.
--
/Mogens
http://alfa.tkrath.dk
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|