/ Forside/ Interesser / Fritid / Knallert / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Knallert
#NavnPoint
pallebhan.. 109279
Jon 13755
NoShyGuy 12369
Sunowich 7245
rpje 6490
scootergr.. 5859
masteraug.. 4691
Japse 3488
3773 3416
10  dova 3104
Yamaha 4-gear
Fra : Bonny14
Vist : 1321 gange
200 point
Dato : 31-03-04 15:17

Hej jeg har læst mange forskellige steder, at en yamaha 4-gear, let kommer til at køre 100+ med en 43 mm cylinder.
Så kan jeg bare ikke forstå at min kun køre 90 med disse ting på:

45mm cylinder jern
45mm topstykke
45mm RD high speed stempel
16mm kaburator og indsuning
Proma-type" udstødning

13 tands fortandhjul
40 tands bagtandhjul

Og så er hele motoren blevet poleret indvendig

Den har et godt optræk Men køre somsagt kun ca.90
Hvad kan jeg gøre for at få den til at køre hurtigere, uden at ændre gearing. Motoren går rigtig godt, den tager omdrejningerne hurtig og den går hel ren og fin med fuld gas.

 
 
Kommentar
Fra : pallenoc


Dato : 31-03-04 15:35

Jeg ville ellers foreslå en gearing der hedder 15/36 så har du rundet de 100....men når du ikke vil ændre på gearing er der jo kun mere effekt som kan give mere fart. Sådan som jeg tolker din motors effekt pt yder den ca 8 hk (har du fået målt dette?) Men det kan lade sig gøre at øge effekten med et par hk eller tre.
20 mm Dell'orto karb
2/10 mm afdrejning af top
evt. en alu cyl. med polerede skyllekanaler.

vær dog forsigtig med højere komprimeret motor.

Hvis du vil have virkelig eksperthjælp kan jeg henvise til én af Danmarks BEDSTE 2-takt tunere (måske den bedste!!!)

God fornøjelse!!!

Mvh
Palle Jensen

Accepteret svar
Fra : pallebhansen

Modtaget 200 point
Dato : 31-03-04 17:34

Der findes jo mange forskellige 45mm cylindere, og udstødninger der passer mere eller mindre godt dertil.
Jeg syntes at du skal være glad for dine 90km/t, specielt fordi den starter og kører, uden for meget bøvl.
Nu er det nærmest umulig at få størrer karburator til FS1, dog kan den slibes lidt opad, og poleres godt.
Hvis den virkelig går 90km/t vil jeg nu antage den yder ca 10hk.
Jeg syntes dog ikke der er ret meget mere at gøre, bortset fra at købe andet tun.
Dog ville jeg expermentere med et nummer større dyse, du kører nok med omkring 190, og så skulle den kunne tage 200 eller mere.
En anden ting som får FS1 til at holde lidt igen er tændingen som ikke kan stilles, hvis du kan lave om på tændingen, så den tænder lidt før, så vil det give noget ved de højre omdrejninger, man kan let ændre platinafstanden, men det giver ikke meget, og kan gå ud over gnisten, så den ikke er så effektiv. Så man må dreje hele ankerpladen ved ar bore nye huller i den. Den skal så drejes mod svinghjulets retning. Så i stedet for 1,3 mm før top, skal man gerne op på en gnist der kommer 2-2,5 før top.
Der kan også komme en del mere effekt ved at vælge anden udstødning.
http://users.cybercity.dk/~bbe8722/tuningstricks.htm
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Bonny14


Dato : 31-03-04 19:40

Tak for svarene. Jeg er skam også glad for de 90 km/t ( målt med gps ). Men det var bare fordi at der står mange steder at en 43 mm cylinder let køre 100+. Jeg lader lige spørsmålet stå lidt i endnu.

Kommentar
Fra : rasmusbuh


Dato : 31-03-04 19:46

Er det 90 på speedometeret. Så må jeg nok skuffe dig med at speedometeret nok er cirka 10% for optimistisk!

Kommentar
Fra : pallebhansen


Dato : 31-03-04 20:02

En FS1 der får fjernet plumben, isat en 16mm karburator, og en lidt større dyse, og monteres med en orginallignende tunudstødning, vil køre omkring 60km/t, men vise 70km/t, så hvor de 100km/t kommer fra ved jeg ikke, men det må da være ned ad Møns klint, med solen og vinden i ryggen. Ha ha
VH Palle Hansen

Kommentar
Fra : Bonny14


Dato : 31-03-04 20:04

ha ha
ja det må det være.

Kommentar
Fra : rasmusbuh


Dato : 31-03-04 20:44

Pallehansen?
Der jo også cylinder på jo...

Kommentar
Fra : pallenoc


Dato : 31-03-04 21:39

De 100 skal nu nok være realistisk at opnå. I sin tid da jeg kørte knallert var der en "duel" mellem os som kørte Suziki K-50 og Yamaha. Når vi havde tunet vores K-50'er til ca. 8 hk rundede vi de 100 med føromtalte gearing, og specielt en af mine "Yamaharivaler" fik altså "listet" et par heste mere ud af sin og kørte fra mig på toppen....så han kørte 110! Fordelen ved disse modeller er at de har skylning igennem krumtappen og altså en ekstra skyllekanal som i sidste ende kunne lokke lidt mere effekt ud af den end andre knallerter som Puch, Tomos som var den tids meget populære knallerter.

Så du skal ikke give op hvis du gerne vil have den til at runde de 100, Bonny14!

Held og lykke

Mvh
Palle Jensen

Godkendelse af svar
Fra : Bonny14


Dato : 04-04-04 10:59

Tak for svaret pallebhansen.
                        

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177552
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408847
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste