|
| Tændrør!!! Fra : Claus999 | Vist : 2658 gange 90 point Dato : 08-05-02 16:17 |
|
Hej... Jeg har en Yamaha Jog... Jeg har 47mm cylinder polini, vario, gearing og powerfilter, da jeg købte cylinder fik jeg et langt tændrør med, men det gik i stykker efter 50 km, sådan har det forsat og jeg har nu lige smadret mit 3. tændrør.. Jeg har en 90 dyse i min kaburator, men den går død når jeg når op på 50-60 km/t, kan det skyldes derfor at mine tændrør går i stykker fordi min dyse ikke er stor nok?????....
| |
| Kommentar Fra : Claus999 |
Dato : 08-05-02 23:01 |
|
Det er oppe hvor det skulle gnistrer, det gnistrer godt nok men der kommer ikke den blå gnist eller hvad det nu er der skal komme for at tænde...
| |
|
jeg mener ikke at det har noget med din dyse at gøre. Du siger de brænder af`? Har du chekket at det ikke er stemplet der går op og banker eller røre dit tændrør, så den bliver presset sammen, "dernede hvor gnisten skulle komme"?
| |
| Kommentar Fra : Claus999 |
Dato : 09-05-02 22:39 |
|
Hej.. Det kan da godt være at det er fordi stemplet støder på tændrøret så det går i stykker, men der står jo at man skal bruge langt tændrør til 47mm polini cylinderkit.. Jeg kan vel ikke bruge et kort tændrør???
| |
| Kommentar Fra : Peterpo |
Dato : 10-05-02 00:27 |
|
Der kan vel ikke ske noget ved at prøve et kort....
Men det er vel let at se, om stemplet banker på - så må elektrodeafstanden jo ændres af slaget.
Hvordan ser elektroden ud på de brugte rør? sod, brun, reduceret....?
| |
| Kommentar Fra : Claus999 |
Dato : 10-05-02 18:03 |
|
Elektroden ser almindelig nok ud, den er hverken sodet til eller noget.. Det eneste der er at se på tændrøret er at det er fyldt med olie når jeg tager det ud... Og det jeg ikke kan forstå er, at hvis jeg tager det ud og renser det vil det godt igen indtil jeg slukker den...
| |
|
er alle pakninger, som toppakning og bundpakning i orden??
| |
|
Hej Claus
Først vil jeg gerne vide præcist hvilket tændrør du skal køre med iflg. Polini
Dernæst præcist hvad dit tændrør hedder.
Tændrør er en hel videnskab i sig selv!!!!
Glødetal - fremskudt midterelektrode-radiostøjdæmpet rør elektrodeafstand-o.s.v.
Smid en melding og jeg skal se om jeg kan hjælpe dig
Mvh.Masteraugust
| |
| Kommentar Fra : Claus999 |
Dato : 10-05-02 18:48 |
|
Jeg ved ikke om de er i orden... Kan tændrøret godt blive ødelagt af den grund???
| |
| Kommentar Fra : Claus999 |
Dato : 10-05-02 18:57 |
|
Hej Masteraugust... I følge Polini skulle jeg kører med et B9ES tændrør, og det var også det første tændrør jeg kørte med... Siden har jeg prøvet et Bosch Platinum...
På forhånd tak..
| |
| Kommentar Fra : Claus999 |
Dato : 10-05-02 19:15 |
|
Ok.. Hvordan checker jeg pakningerne...
| |
|
hmm.. Du kan ikke ltid se det på pakningerne. Men tag og køb et sod-sæt. Det indholder alle de pakninger du har brug for, og koster typisk en 80,- så er du da ihverfald helgadaret . :)
| |
|
og forresten. Prøv at blæse kaburatoren igennem, så du også på den måde sikre at der er fuld gennemstrømning
| |
|
Hej Claus
Jeg tror ikke på at der er noget galt med dine pakninger!!! Hvis ellers knallerten køre godt , når den kører
Et NGK B9ES er beregnet til en topfart på 80-100 km/t , dette betyder at hvis du kører mange små ture eller ture hvor du kører langsommere så kan røret ikke brænde sig selv rent. 9 tallet fortæller hvor meget varme tændrøret kan tåle og næsten endnu vigtigere hvor meget varme det skal have for at kunne brænde sig selv rent.Det tror jeg er dit problem , jeg går ud fra at du selvfølgelig kører på den korrekte 2T olie??? .
Olie er lige så stor en videnskab som tændrør, der er forskellige temperatur tal for de forskellige olier , det har betydning for om olierester bliver ordentlig forbrændt eller lægger sig som en klistret hinde inde i din motor.Du skal også være opmærksom på om den olie du bruger er til injektionssystemer=oliepumpe.
Du kan evt. prøve at montere et B8ES for at se om det hjælper men du må ikke gå længere ned i glødetal , så risikerer du at brænde hul i dit stempel!!!
Ikke alle Polini kit skal køre med langt gevind.Brugsanvisningen du har læst hører den til dit kit??
Mvh.Masteraugust
| |
| Kommentar Fra : Claus999 |
Dato : 10-05-02 20:24 |
|
Hej masteraugust.. Mange tak for svaret.. Der står godt nok i min brugsanvisning jeg fik med da jeg købte mit 47mm cylinderkit at jeg skal bruge Champion N2C tændrør... Jeg er ikke helt sikker på at jeg kører på det rigtige olie.. Kan du ikke komme med et forslag til Olie jeg kan købe, så vil jeg prøve at tømme oliebeholderen og fylde nyt i...
Venlig hilsen Claus
| |
|
du kan vælge at komme halvsyntetisk eller fuldsyntetisk. Det er lidt en smags sag, hvor meget man vil "kæle" for sin scooter. fuldsyntetisk er klart en vinder hos den kræsne scootermand. Desuden, bør du ikke købe olie under 60,- pr. liter, da hvad olie angår, går pris og kvalitet hånd i hånd.
| |
| Kommentar Fra : Claus999 |
Dato : 11-05-02 09:24 |
|
Jeg har 90 dyse i min kab, men når jeg når op på 50-60 km/t og vrider håndtaget i bund, er det lige som om den dør eller drukner... Jeg har også prøvet med en 85 dyse, men der var problemet værere, så jeg går ud fra at jeg skal gå op i str. dyse... Er der nogen der har forslag til hvor stor den skal værer????
| |
|
Hej Claus
Jeg vil foreslå en Agip Speed fuldsyntetisk(118,-L) evt. en Agip city semisyntetisk (79,-L) eller en Bel-Ray SI7 fuldsyntetisk(98,-L) evt. Bel-Ray SL2 semisyntetisk(79,-L)
Med hensyn til dyse str. afhænger det meget af hvor skrapt dit kit er , kit3 kit3+ kit Corsa kit Evolution , hvilket et har du?? (de kører alle med en boring på 47mm)
Umiddelbart vil jeg tro du måske skal bruge en 92 ??? , men det afhænger altså meget af dit kit (og udstødning)
Jeg kan ikke forstå at der står Champion N2C ??? Normalt anbefaler Polini NGK tændrør.
Du har vel ikke købt det hos protuna???
Et af de eneste steder hvor de har forstand på Polini er hos de autoriserede= www.motoline-racing.com/.
Prøv at snakke med dem , spørg efter Hugo eller Jørgen , de ved hvad det drejer sig om!!!!
Mvh.Masteraugust
| |
| Kommentar Fra : Claus999 |
Dato : 11-05-02 13:37 |
|
Hej Masteraugust.. Tak for svaret.. Mit kit er KIT 3... Jeg har lovlig udstødning på nu, men jeg bestiller en anden snart... Jeg har købt mit tun i Scooter Racing... De anbefaler NGK tændrør inde ved Protuna, men i folderen jeg fik med da jeg købte mit cylinderkit står der på engelsk at de anbefaler Champion N2C
| |
|
Hej Claus
Jeg glemte at fortælle dig at dit tændrør ikke "brænder af" det der sker er flg. i "voldgraven" omkring midterelektroden lægger der sig uforbrændte sod/olierester og når det sker ender det med en pjevset lille gnist eller slet ingen fordi gnisten vælger den letteste vej d.v.s. igennem soden/olien og så er dit tændrør "kortsluttet".
Det er derfor det er så vigtigt at du har et tændrør med det rigtige glødetal, så det kan brænde sig selv rent!
Håber det lykkes for dig at få den til at gå ordentlig.
Mvh.Masteraugust
| |
| Kommentar Fra : Claus999 |
Dato : 11-05-02 20:30 |
|
Hej Masteraugust
Mange tak for alle svarene...
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|