Jeg har været ude for PRÆCIS det samme hos
www.shg.dk .
Og der er INGEN tvivl. Det må de IKKE. Og de VED det godt. Loven er meget klar på det område.
Sælger skal indenfor "rimelig tid" bytte varen til en ny, eller reparere den gamle. De må IKKE sende dig et anden, repareret effekt. Den skal være ny, og i original emballage.
Ved at sende dig et brugt kort har de accepteret at kortet er fejlbehæftet.
Ellers havde de naturligvis kontaktet dig, og gjort dig opmærksom på ex. at kortet skulle repareres for din egen regning, fordi du havde misbrugt det.
Du kan nu sende kortet tilbage, og anmode dem om enten:
1) Reparere det defekte kort. Dette skal være inden "rimelig tid" (som er et juridisk begreb), man plejer at antage max 1 mdr. Efter 1 mdr. går du til punkt 3+4.
2) Sende dig et nyt, tilsvarende kort. Kortet må jurisdisk set gerne være af et andet fabrikat, hvis sælger kan godtgøre at kortet er tilsvarende eller bedre end det du havde. Det må ikke være dårligere. (Hvis de vælger denne mulighed, kan du selv bestemme om du vil til at checke chip set, osv). På det nye kort er der igen 2 års reklamationsret, mener jeg. Er dog ikke sikker.
3) Ophæve købet, og give dig dine penge tilbage.
4) Dette krav bør du altid sende til dem i et anbefalet brev, uafhængigt af bundkortet. Det koster ikke meget, og er din garanti for at de har modtaget kravet.
Sker der ikke noget herefter, kan du klage til
http://www.fi.dk/ret/klageogankenaevn/forbrugerklagenaevnet
Det er dog en forudsætning at kortet har kostet mindst 800,-. Det har dit k7s5a næppe.
Held og lykke - og hold os evt. lige opdateret.