|
| Indstilling af multiplier på Asrock K7S8~ Fra : Ortman | Vist : 604 gange 320 point Dato : 28-02-04 16:33 |
|
Hej!
Jeg har installeret en AMD Barton 2500+ processor på et Asrock K7S8X 3.0 bundkort. Den kører ved den korrekte frekvens som er 1833 Mhz. Dette tal er som jeg har forstået det et resultat af at processoren kører med en FSB på 333 (bundkortetes jumpere ER indstillet til denne frekvens!) som så ganges med en multiplier på 5,5 = 1833 mhz.
I setup-menuen er processorens frekvens imidlertid opgivet som 11*166 Mhz = 1833 Mhz. Det kan jeg selvfølgelig ikke forstå, når nu både bundkort og processor burde køre en FSB på 333 Mhz... Samtidig er hastigheden på mine pc3200 ram opgivet til 200 MHz - den burde vel være 400 MHz? Eller hvad?
Skal jeg sætte jumpere på bundkortet for at tvinge det til at køre med en multiplier på 5,5 eller er der noget jeg har overset/ikke forstår?
Hjælp!
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 28-02-04 17:51 |
|
Jeg kan nu heller ikke helt finde ud af de frekvenser, men umiddelbart vil jeg tro at du forveksler clock frekvens og BUS frekvens, og hvis det er tilfældet skal du bestemt ikke tvinge den.
Bjarne
| |
| Kommentar Fra : ellebye |
Dato : 28-02-04 20:08 |
| | |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 28-02-04 20:16 |
|
ellebye>>jeg er vist blevet for gammel til at forsøge, at læse det hele , men det har jeg vist gjort i forvejen for på et tidspunkt var MK min guru udi begrebet at formidle IT viden og jeg downloadede hele hans site og læste det fra en ende af, men det var dengang og jeg kan se at selv han har måttet specialisere sig.
Bjarne
| |
| Kommentar Fra : ellebye |
Dato : 28-02-04 20:27 |
|
>BjarneD
Nu må du ikke fortvivle, og bestemt ikke græde, det kan jeg ikke klare, men en ret forenkling, ja, der er forskel på en bus-frekvens og en clockningsfrekvens.
Så op med humøret igen.
For resten, er jeg ikke ældre end dig?? (57)
| |
| Kommentar Fra : ellebye |
Dato : 28-02-04 20:44 |
|
Det er ærlig tale, gid der var flere, ingen nævnt ingen glemt, der var som dig.
mvh
ellebye
| |
| Kommentar Fra : Ortman |
Dato : 29-02-04 09:51 |
|
Øhhh! Jeg er bange for at ingen af indlægene overhovedet kommer tæt på at besvare mit spørgsmål. Det indsatte link har heller ikke bidraget med noget som jeg ikke vidste i forvejen, men tak alligevel...
En AMD Barton processor kører normalt med en FSB (front side bus) på 333 Mhz. En 2500+ som min er har en core-frekvens på ca. 1833 Mhz som fremkommer ved at FSB'en ganges med en "multiplier" på 5,5.
Problemet er i dette tilfælde, at min BIOS viser en bus-speed på kun 166 Mhz, der så til gengæld ganges med en multiplier på 11. Dette på trods af at jeg har sikret mig, at bundkortets jumpere står til at køre 333 Mhz!?! Det virker som om frekvenserne på en eller anden måde "halveres" for, som jeg skrev i mit oprindelige spørgsmål, mine PC-3200 ram kører også kun ved en frekvens på 200 Mhz...
Grunden til at jeg er meget opsat på at få opklaret disse forskelle i frekvens er, at mit sytem er en smule ustabilt dvs. at Windows XP pludselig kan finde på at "fryse"! Jeg vil gerne sikre mig, at problemerne ikke skyldes hardwaren før jeg begynder på en ny installation af styresystem!
Håber på mere specifik hjælp...?
| |
| Kommentar Fra : ellebye |
Dato : 29-02-04 10:28 |
| | |
| Kommentar Fra : Ortman |
Dato : 29-02-04 11:54 |
| | |
| Accepteret svar Fra : BjarneD | Modtaget 320 point Dato : 29-02-04 12:04 |
|
Jeg tror nu stadig at du forveksler begreberne og jeg har fundet denne udmærkede forklaring
http://wombat.doc.ic.ac.uk/foldoc/foldoc.cgi?front+side+bus
Jeg vil ikke udelukke, at jeg ikke forstår dit spørgsmål, men som jeg forstår det så yder din CPU det den skal, men du er utilfreds med frekvenserne.
Bjarne
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 29-02-04 12:15 |
|
Med hensyn til "frysning" af systemet så er det almindeligste årsag fejl i systemfiler, typisk drivere. Jeg har hørt om mange eksmpler hvor der bliver reinstalleret (har også selv prøvet), men fejlen er den samme og så konkluderes det, at fejlen må ligge i hardwaren da systemet jo er friskt, men når det drejer sig om de nyere NT baserede Windows systemer så er det ikke længere softwaren der bliver skrevet til hardwaren, det er omvendt og det er ikke alle hardware producenter der har vænnet sig til dette, og derfor kan der blive konflikter på grund af driverne.
Jeg oplevede engang at min PC frøs under FTP upload og jeg gav producenten af FTP programmet skylden og jeg skrev så til ham i USA, men han kunne fortælle at den fejl jeg beskrev skyldtes en driver, og han havde ret og siden har jeg fundet ud af at dette er udemærket beskrevetpå MS Technet.
Hilsen
Bjarne
| |
| Kommentar Fra : ellebye |
Dato : 29-02-04 12:32 |
|
At dine ram frkvens et på 200 Mz betyder at de er stabile til 200 Mz, men da du "kører" med 166 Mz på processoren betyder det blot at at dine ram er stabile, og at det ikke er disse der gør din computer ustabil. Hvis processorens frekvens havde været 300, blot for at sige et tal, kunne det være rammene der lavede ravage, så skulle de havde været sat op til mere end processorens. (Hvis du forstår.)
Så konklusionen er at det er noget andet der skaber ustabiliteten, højst tænkeligt programfejl.
mvh
ellebye
| |
| Kommentar Fra : Ortman |
Dato : 29-02-04 12:41 |
|
Hej!
Jeg begynder at se hvad du mener Bjarne! Og du har helt ret, processorens samlede frekvens er egentlig som den skal være Men jeg mener altså stadig, at det er underligt, at clockfrekvensen er opgivet som 11 gange 166 Mhz istedet for 5,5 gange 333... Ligeledes synes jeg også at det er mærkeligt, at rammenes frekvens er opgivet til det halve...
Jeg kan dog godt se at det formentlig bare er et spørgsmål om hvordan BIOS'en opgiver værdierne snarere end der er tale om en fejl. Alligevel kunne det være rart med en bekræftelse herpå. Derfor lader jeg spørgsmålet stå lidt endnu...
| |
| Kommentar Fra : Ortman |
Dato : 29-02-04 12:43 |
|
Tak for indlæg om software og ram begge to! Jeg kigger lige på det...
| |
| Kommentar Fra : Ortman |
Dato : 29-02-04 12:59 |
|
Det er helt iorden Bjarne! Jeg tror jeg ved hvad du mener, og jeg kan da også godt få det hele til at stemme nogenlunde, men jeg synes stadig ikke at det er den mest logiske måde min Bios opgiver værdierne på...
| |
| Kommentar Fra : ellebye |
Dato : 29-02-04 13:18 |
|
Til tider kan det være lidt svært at forklare logikken, og så blot acceptere tingenes tilstand. De eneste frekvenser du som sådan, i forhold til dit problem, behøver at vide noget om er, at dine ram blot skal kunne klare en højere frekvens end din cpu, og det har de, samt at din cpu-frekvens er i overensstemmelse med hvad de kan yde, og det er de.
I øvrigt, for at "strø lidt mere salt i såret", har det også noget med din strømforsyning at gøre, 230v/400 Mz, eller hvilken en frekvens din strømforsyning nu en gang har.
ellebye
| |
| Kommentar Fra : ellebye |
Dato : 01-03-04 01:35 |
|
Det siger du nok >Bjarne, men oprigtigt tror jeg stadig vores spørger er forvirret, og med god grund. Frekvens er en mærkelig størrelse, og der findes ingen nemme svar, så dit link er helt fint.
ellebye
| |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 01-03-04 01:43 |
|
Du har ret Ellebye og din kommentar om at acceptere tingene og forholde sig til det faktiske er et mega godt råd.
Jeg mener i hvert fald at man skal sortere i de emner man går dybere ind i fordi teknik er blevet så enormt udviklet og spændende selvfølgelig.
Bjarne
| |
| Kommentar Fra : Ortman |
Dato : 01-03-04 08:34 |
|
Hej alle 3!
Tak for jeres arbejde med at banke lidt viden om frekvenser ind i mit hoved!!!
I har selvfølgelig helt ret... Jeg har i mellemtiden talt med en kammerat, som jeg fandt ud af havde samme bundkort. Han har dog en Athlon XP 2400+, som kører med 266 Mhz FSB, og sjovt nok står hans bios til at køre med 133 Mhz...
Jeg tror desuden at jeg har fået løst mit frysningsproblem ad anden vej (der var formentlig tale om et problem med en nvidia grafikdriver, som ikke kørte optimalt med XP!).
Da Bjarne var først ude, og iøvrigt har været mest aktiv giver jeg point'ene til ham, men I andre skal også have tak!
| |
| Godkendelse af svar Fra : Ortman |
Dato : 01-03-04 08:35 |
| | |
| Kommentar Fra : BjarneD |
Dato : 01-03-04 11:13 |
|
Hej Ortman. Det har også været et godt spørgsmål for mig. Jeg fik da genopfrisket en smule, og det varogså glimrede endnu en gang, at få bekræftet hvor drilagtige driverne kan være.
Hilsen
Bjarne
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|