|
| Yamaha Startproblemer HJÆLP HJÆLP Fra : mux | Vist : 2458 gange 50 point Dato : 16-02-04 16:43 |
|
Jeg har en yamaha 4G jeg ikke kan få liv i. Der er gnist på og den slår en skid en gang i mellem.
Den kørte i sommers.
MVH. Mux MeanBean
| |
| Kommentar Fra : Mordex |
Dato : 16-02-04 16:48 |
| | |
|
Ja du skal sikre dig at benzinen løber fint ud af tanken.
Så skal du se om den får for meget (vådt tændrør), eller for lidt.
Hvis for meget: Luk for benzin, og med tændrør af skubber du den i 1. gear og bundgas, til den er godt udluftet, sætter tændrør i, og prøver med tænding på og stadig lukket tank, så først efter nogle forsøg, åbner du tanken.
Hvis for lidt: Giv den 2 fingerbøl benzin igennem tændrørshullet, kommer den så, men dør igen, har du et svømmer/nåleventil problem i karburatoren.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : Mordex |
Dato : 16-02-04 16:58 |
|
Karburatoren er nok blevet tør.
Gør følgende:
1. Tag luftfilteret af.
2. Sæt en ren og tør klud i, der hvor luftfilteret skal sidde.
3. Spark den i gang.
Den skulle meget gerne starte efter et par forsøg.
Mvh,
Mordex.
| |
|
Ja stine, det skyldes nok at den er forslugt (det tyder skiden på), men det modsatte kunne være tilfældet.
Men hvis den er forslugt så skal man ikke sætte klud i indsugning (jeg kan nu heller ikke se hvordan den er for tør, hvis den giver benzin fra tanken)
Og startgas duer jo heller ikke hvis den er forslugt, det kan derimod få motoren til at eksplodere.
Men hvis knallerten har stået med lidt benzin i bagende solskind, så fordamper alle de lette stoffer i benzinen, og der er kun olie og svære stoffer tilbage, det er ikke det bedste at starte på.
NB. Der sker faktisk en nedbrydning af benzinen, når den får lov at stå med olie i, derfor blander alle crosserfolk, først lige før de skal køre.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : mux |
Dato : 16-02-04 17:58 |
|
Jeg kan se på tændrøret er en smule vådt og jeg havde den ude at køre for ca. 3 uger siden.
der kørte den men ikke særlig godt.
Den var svær at få til at tage gassen men når den endelig kom så kørte den godt indtil at man tar gassen af igen.
| |
| Kommentar Fra : mux |
Dato : 16-02-04 19:14 |
|
på benzinhanen?
Vil det siget at der kan komme formeget benzin ned i kaburatoren?
| |
|
Nej nu må du da, ....... Undskyld stine, du har da vist aldrig haft knallert?
Well, det kan være, karburatorindstillingen, skruen hvor man indstiller blandingen for tomgang, kan være stoppet (helt i bund med den (forsiktig det er en fin nål), og så 1 1/2 omg ud. Men det bedste er jo også at rense den og svømmer, og svømmerventil med trykluft.
Har du vrikket karburatoren i bund?
Men der er stadig meget der tyder på falsk luft. (Men det skulle tændrøret jo ikke blive vådt af)
Har du prøvet at give elektroden på tændrøret lidt mindre afstand?
VH Palle Hansen
| |
|
Desværre Stine, så har jeg arbejdet med knallerter siden jeg var 7 år, og har aldrig i mit liv set eller hørt om benzinhaner der var justerbare. Hvordan ved benzinhanen at knallerten kører tomgang eller fuld bundgas? Og hvilke knallerter har det???? S.U. Hvis det er Velo så var den ikke justerbar? Og stille på kaben?, du mener vel kabelet??, og hvad skulle det hjælpe, skulle den så gå i gang. S.U.
Til dit forsvar skal siges at "jeres" besvarelse i et andet spørgsmål: "Jog Space Innovation har høj tomgang og dør", er mere fornuftigt.
Nå undskyld Mux, men jeg var nødt til at kommentere, "lars" eller var det nu ikke stine?
Men har du prøvet det med snapsen?
VH Palle Hansen
| |
|
Nej det har jeg ikke, og jeg spurgte hvilken knallert den sidder på, men det har du nok ikke lyst til at svare på.
Men hvorom alting er, så har jeg forstået at dette er en Yamaha FS1 4gear, og dem har jeg 2 af, og der er kun et lille filter i benzinhanen, men det var måske ikke her dit svar hørte hjemme? Så må jeg da til at kigge i yamahas værkstedshåndbog igen, for så er der noget jeg har misforstået.
VH Palle Hansen
| |
|
Nej, nej, men så er THansen nok udgået for de gule, (han har ellers alt til yamaha) sku vi ikke se at være lidt seriøse, og kun udtale os om knallerter, hvis vi ved noget om det. (Så var det vel nok godt du kom af med den) Slut
Mux: Har du fundet ud af noget?
VH Palle Hansen
| |
|
HerjSa.. !
Ville bare lige sige, sorry Stine, Lars eller who ever der bruger den Men der findes altså ikke justerbare benzinhaner, den bundskrue er til at tappe tanken, hvor man bare skruer skruen ud og så en dunk under, hvis man skal tømme tanken Har også selv FS1 og lavet en masse af dem... ! Men nok om det emne ;)
Er der kompression på cylindren?! Stik en finger ind i topstykket, og tryk på kickstarteren, så kan du mærke lufttrykket(kompressionen) om den er der.. !
2.
Er du sikker på det springer ordentligt det tændrør ?! Jeg mener et tændrør kan jo sagtens gniste og være i stykker, hvis det f.eks. ikke gnister oppe på elektroden, men kun nede så kan det snilt være derfor... ! Så du skal være sikker på der springer tydelige gnister på elektroden, ellers kan du jo lige forsøge dig med en kammerats tændrør.
MVH
Thomas
www.scooterworld.tk
| |
|
Glemte lige at indskyde.... Hvis ingen af tingene hjælper så prøv lige at skille kaburatoren af... !
Det kan også være din Kaburator Dyse som er stoppet... !
Jeg har oplevet på min FS1, at jeg måtte skrue luftskruen HELT i bund, og kun justere gas klokken... Sååå du kan jo prøve dig lidt frem med dem... ! Men ellers primær siger man jo, begge skruer helt i bund, så halvanden omgang ud, og så begynde at justere, VED VARM MOTOR! Godt nok holder den ikke altid skik, men for det mester virker den... !
Men jeg har var ihvertfald ude for det på min FS1 hvor luftskruen skulle helt i bund... !
MVH
Thomas
www.scooterworld.tk
| |
| Kommentar Fra : mux |
Dato : 17-02-04 16:38 |
|
nu er der liv i den men den vil ikke tage gassen.
Jeg har haft skilt kaburatoren og renset den og givet den ny pagning.
| |
|
Vil ikke tage gassen, er det med belastning, eller på støttefod?
Ny pakning, ja men hvad med den pakning der er mellem cylinder og membranhus, og er unbracoboltene spændt ordentligt der. (Pas også på alle steder ikke at overspænde, det er jo aluminium mange steder)
Du fik nok ikke renset strålespidsen med trykluft da du tog svømmerhuset af (den sidder nederst på strålerøret, og tages af med en fladskruetrækker, og er kun en cm. lang, husk at aflæs tallet på den, det skal være ca en 180 dyse hvis din motor har fået fjernet plomben.
Husk også at den ikke vil tage gassen før den er varm, så indtil da skal den have chooker.
Husk også at hvis du ikke har sideskjoldet på, får den rigelig med luft, udenom luftfilter, det gør at blandingen er extra tynd.
Og vil den stadig ikke tage gassen uden chooker efter 5 min. er der 3 mulige fejl:
1. Dysen/strålespidsen for lille (men har den kunnet køre ordentlig før er dette ikke tilfældet).
2. Utæt ved cylinderbund eller indsugningsmembran.
3. Membranplader defekte.
4. Tændingen tænder for sent. (for lille platinafstand)
VH Palle Hansen
| |
|
Tjek om dit cyllinder-kit er slidt eller om der er fugt i Sving-hjuls-huset
Det er nemt at mærke om Din cyllider er slidt!
Min var osse slidt da jeg fik min gjordt i stand men da jeg gav den et nyt Cyllinder-Kit Startet den første gang jeg prøvet at starte den!
Mvh Morten Andersen
| |
| Kommentar Fra : mux |
Dato : 17-02-04 19:46 |
|
Mange tak for de gode svar!
Hvordan ser jeg om membranpladen er defekt?
Men jeg har lidt på fornemmelsen at den nok er utæt ved idsugningsmembrarnen.
| |
|
Karburator af. unbracoskruer af, så tager du membranen og puster og suger i, når du suger skal den være tæt, ellers køb ny membranplade ved THansen, du kan få en orginal der er dyr, og en der er meget billig uden garanti.
Få også et komplet pakningssæt.
Du kan også købe Racer membraner ved feks protuna, men jeg ved ikke rigtig om de giver mere, men de kan holde til flere omdr. hvis du får stort tunsæt på.
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : mux |
Dato : 18-02-04 16:33 |
|
nu har jeg reset dysen i kaburatoren og givet den ny pakning ved membrarnerne.
men den vil stadig ikke tage gassen.
jeg har så kigget på tændingen. og når den står og kører i tomgang kan jeg se at det gnister inde ved platinerne.
jeg har så skiftet platiner og kordensatoren men det gnister stadig heldt vildt.
og den vil stadig ikke tage gassen.
| |
|
Dårlig/forkert forbindelse et sted ?
Har du sat en ny kondensator på, eller en anden brugt ? En ny koster kun 19,- hos Thansen !!
| |
|
HEY MUX!
Du kan se om membranpladen er brandt af hvis den er sort ! - Der skulle gerne lægge en carbon plade (Det er den Carbon Plade du skal kigge om den er sort!) mellem membran og den anden plade!gør der ikke det har du nok problemet der!
Er der andet så spørge endelig jeg har skildt sådan en Motor ad og samlet den igen op til flere gange!!! så jeg kan nok svare på alt til Yamaha FS-1 4 Gear!
Mvh Morten Andersen
| |
| Kommentar Fra : theseba |
Dato : 05-03-04 19:14 |
|
Mux jeg tror den er galt med indsugningen...
Jeg har selv været ude for noget af det samme hvor jeg til sidst fandt ud af at indsugningspladen ikke sluttede helt tæt. det behøves ikke at være membran pladerne der ikke slutter tæt, men det kan ligeså godt være der hvor pladen og membranen bliver spændt sammen. du kan derfor skifte pakningen, men jeg ved af erfaring at den er meget svær at få tæt.
| |
| Godkendelse af svar Fra : mux |
Dato : 09-03-04 21:07 |
|
Tak for svaret pallebhansen.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|