|
| Hvor meget lader generator max. på batte~ Fra : kimkho | Vist : 7870 gange 50 point Dato : 03-02-04 19:26 |
|
Jeg kunne godt tænke mig at vide hvor mange Amp. generatoren lader på batteriet, under kørsel.
Jeg har en 90 A generator på min bil og en 70 amp. batteri , men jeg er godt klar over at generatoren ikke lader med op til 90 A på batteriet, men hvor meget kan man egenlig regne med. ????
Mvh. Kim
| |
| Kommentar Fra : oldwiking |
Dato : 03-02-04 19:31 |
|
Ladestrømmen til en Accu bør i normalfald andrage godt 10% af den maximale belastning Vamp altå 1/10 del plus lidt til at kompenserer for nogle tabseffekter.
Mvh OW
| |
| Kommentar Fra : ibasa |
Dato : 03-02-04 19:33 |
|
Hej : kimkho.
Hvis du regner med i omegnen af 50 amp går du ikke helt galt i byen. Det er det normale for de fleste gadebiler.
S ren i KL gerup
| |
| Kommentar Fra : oldwiking |
Dato : 03-02-04 19:45 |
|
Generatoren er beregnet til bilens drift og bidrager dertil at oplade og vedligeholde accumulatoren således at der er strøm til start mm.
Med en ladestrøm på 50 amp ville det snart være et tørbatteri.
mvh OW
| |
|
Et godt 12 Volts batteri har rundt regnet 13 Volt.
Hvis man med en generator der er indstillet til 14,3 Volt, prøver at lade på det (simpelthen ved at sætte denne spænding på klemmerne), vil der praktisk taget ikke løbe nogen strøm (Generatoren yder ingen Ampere, til batteriet)(Men lader dog med forbruget til lygter mm)
Hvis du efter startforsøg har afladet batteriet til feks. 12 Volt, vil generatoren (med en hastighed lidt over tomgang) give (stadig 14,3volt) ca. 60-70 A. Ved en batterispænding under 12 volt vil generatoren yde maximum.
Nu er der ingen bilbatterier der hedder 70 A, men 70Amperetimer(AH)
Man kan altså ikke spørge om hvor meget den lader, undtagen man kender batteriets indre modstand, batteriets nuværende spænding, og batteripladernes tilstand og overfladeareal.
Som du kan se er det ikke en lige kurve batteriet oplades med, da den oplader efter batteriets nuværende spænding (som stiger efterhånden, op til "sin normalspænding"
NB Hvis batteriet er dårligt, feks. hvis en celle er faldt sammen (kortsluttet), vil din generator yde maximum (lige som en autolader)
VH Palle Hansen
| |
| Kommentar Fra : kimkho |
Dato : 03-02-04 22:06 |
|
Nå Ok
Men er generatoren ikke lige så god til at lade batteriet op som en 8 Amp. oplader??
Det vil så sige at det sådan oplade mæsig er ligegyldig om man har en 45 A generator eller om det er en 90Amp.
Er det nødvendig/god ide at sætte oplader på batteriet en gang imellem eller burde bilens generator ikke være nok
Mvh. Kim
| |
|
I vintertiden, hvor nogle bruger sædevarmer og bagrudevarmer mm., og hvor batteriet er koldt og ikke har 70 AH, da kan det knibe da batteriet "måske er ældet", olien er kold mm. Bilen burde kunne klare sig med den generator og batteri den er født med, men i praksis er der tit ikke taget højde for vores klima og kørelys, (måske er sædevarmer og bagrudevarmer ekstraudstyr). Hovedimportøren har så sparet ekstraudstyret til en størrer generator, for det går nok, og det er ikke noget folk tænker på.
Nogle biler er også født med et 45AH batteri, og det er lige i underkanten (Fiatfabrikkerne tror nok vi har sommer heroppe altid)
Et batteri kan tage skade af en lynlader, som måske giver 18 Volt, skaden sker fordi der opstår for meget varme, så blypladerne bukker.
"Det vil så sige at det sådan oplade mæsig er ligegyldig om man har en 45 A generator eller om det er en 90Amp.": Ja og nej, hvis du har prøvet flere startforsøg og batteriet er godt tappet, og dit normalforbrug er 40 A, så har du kun 5 A at oplade med, og hvis du holder ved lyskryds eller i tomgang, har du dem ikke men underskud, da den ikke lader fuld 45 A, men måske kun 20A (Du kan se du er i underskud, hvis lyset bliver kraftigere ved at gasse op)
Ja det kan være en god ide at sætte lader på natten over, men det er noget man "fornemmer", det kan også skyldes at "laderelæet" (Nu indbygget i generatoren) faktisk ikke "giver" de 14.3 Volt. Men også en god ide fordi det kan sætte nyt liv i et træt batteri.
NB: De fleste autoladere har 2 stillinger, egentlig er det jo bare en jævntstrømsstilling der skifter mellem ca. 16 og 18 Volt (grunden til den højere spænding end 14,3V er at en sådan lader ikke har så meget effekt, så det skader et autobatteri, men til småbatterier skal man altid køre på den laveste indstilling, og så endda, mærke om batteriet bliver varmt, for så skal det have en pause.
VH Palle Hansen
| |
| Godkendelse af svar Fra : kimkho |
Dato : 04-03-04 17:23 |
|
Tak for svaret pallebhansen.
| |
|
Tak, men du bør give dem ud for det af svarende der passede bedst, men hvor om alting er, så ved du formedentlig lidt mere om hvordan en generator giver strøm.
VH Palle Hansen
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|