Hvis det er ordet "forretningsgange", der forvirrer dig, kan du blot indsætte et andet udtryk, der betyder det samme. "Forretningsgange" kan bedst oversættes til: "De regler, der gælder for behandling af en sag." Det kan være i en virksomhed, en offentlig institution, en forening m. v.
Så når du beskriver forretningsgangen, kan du dele besvarelsen op på forskellige af de aktiviteter, der forekommer i firmaet.
Der er måske personlige henvendelser til en kundeafdeling, reception eller call-center. Her er forretningsgangen måske sådan, at man behandler kundens henvendelser mundtligt eller skriftligt, måske noterer man kundens ønsker ned, mailer dem til en kompetent person eller stiller kunden direkte i forbindelse med den relevante person med det samme. Forretningsgangen kan også være, at man noterer kundens ønsker og vender tilbage senere (bneskriv enkelthederne).
Et andet sted i firmaet er der måske en indkøbs- og lagerafdeling. Her er det nogle andre forretningsgange. Måske får man besked fra salgsafdelingen, når der er varer, der er ved at udgå, eller man har elektroniske lagerfortegnelser, så man selv bliver opmærksom på det. Så har man måske regler for, hvornår der skal bestilles ny varer, hvor mange, hvor hurtigt etc.
Så er der kassen. Her er der forretningsgange om betalinger - ind og udbetalinger. Hvem må modtage indbetalinger, hvordan skal de noteres, og hvad skal der ske med pengene, indsættes i banken samme dag f. eks. Der er regler om, at bogholderiet skal have besked etc, måske også sælgeren eller andre. Og hvad må de betale for? Hvis deres chef hedder Brix og er glad for rødvin, skal de da blot betale alle de regninger, han attesterer, eller er der kontroller, f. eks. to personer, der skal skrive under på større indkøb? Alt det er regler eller forretningsgange.
Så er der bogholderiet. Hvad må de der? Hvilke bilag skal de bogføre og efter hvilke regler. Hvordan skal de kontere, etc.
Alt sammen er det forretningsgange. I nogle firmaer er der nedskrevet en masse forretningsgange og politikker, f. eks. personalepolitik, hvordan klager fra medarbejdere skal håndteres, sager om mobning, en alkoholpolitik og rygepolitik. Det er måske ikke forretningsgange, men det er altsammen udtryk for, at en virksomhed gør sig umage med at få ned på papiret, hvad der gælder, så man kan melde klart ud til alle ansatte og andre, hvordan der skal handles i så mange relevante situationer som muligt.
Held og lykke med opgaven