|
| Kan det virkelig være rigtigt? - Går ald~ Fra : Jazz_1.41 | Vist : 310 gange 10 point Dato : 09-01-04 20:38 |
|
Jeg købte i midten af december en ny køler til min gamle AMD Athlon 700 MHz (slot A), hos Zitech i Odense, i håb om at jeg ville få en noget mere støjsvag computer end jeg i forvejen har.
Køleren jeg købte var denne her: http://www.zitech.dk/Product/Details.aspx?ID=11740
Der står at den passer til slot A, og understøtter op til 750 MHz. Ligeledes står dette i deres katalog, som er kommet med posten.
I første omgang modtog jeg en køler, som manglede ledning samt skruer. Det mente de i første omgang ikke de kunne gøre noget ved, så jeg blev henvist til en anden forretning, hvor jeg MÅSKE kunne KØBE en ledning der passede...
Efter at have skrevet en mail til Zitech og spurgt om det nu kunne passe, blev jeg et par dage senere ringet op fra butikken, og fik at vide at nu havde de en, som var komplet med skruer og ledning.
Da jeg kommer hjem med denne, opdager jeg at der ikke er noget gevind i hullerne på en Athlon, så skruerne kunne ikke umiddelbart sætte køleren fast. Jeg formåede dog efter meget arbejde at lave et gevind i hullerne, så skruerne kunne skrues fast, og køleren monteres.
Nu opdager jeg bare til min store skuffelse af køleren ikke køler processoren tilstrækkeligt... Alt arbejdet med at få køleren til at passe var spildt!
Jeg søger så lidt rundt omkring på nettet og finder ud af at køleren er designet til en PII op til 450 MHz ( http://www.sanyodenki.co.jp/cpug_e/cpu_e.html#p2secc ).
Jeg har så i dag, fredag d. 9. januar, været inde i butikken i Odense, for at få pengene retur, da varen ikke lever op til det der står i deres katalog, og på deres hjemmeside.
Nu får jeg at vide at jeg enten kan vælge mellem at få noget andet for de 145 kr. køleren har kostet, eller også kan jeg få pengene MINUS 10%... Jeg argumentere for at varen er blevet solgt på et forkert grundlag, eftersom jeg var blevet oplyst at den kunne klare en Athlon 700 MHz, og derfor mener at jeg må være berettiget til at få alle mine penge tilbage. Men det betyder ingenting får jeg at vide, og kvinden i butikken henviser mig til deres handelsbetingelser, hvor der skulle stå, at man, ved returnering, kan få pengene minus 10%.
Jeg siger dog fortsat at jeg mener jeg ikke har fået den vare jeg har betalt for, og dermed må være berettiget til at få alle mine penge retur.
Hun siger så at det ikke kan lade sig gøre, og det er noget systemet gør automatisk og det kan hun ikke lave om på... Envidere siger hun at de har testet alle deres vare og de lever op til det de skriver i deres katalog og på deres hjemmeside.
Dette har de jo tydeligvis ikke gjort med denne vare, min computer brokkede sig straks jeg tændte den, med den nye køler, og begyndte at sige som en anden ambulance. Desuden står der på producentens hjemmeside at køleren er beregnet til en PII 450 MHz...
Jeg må efter diskussion frem og tilbage, gå fra butikken, med mine penge minus 10 %, som heldigvis ikke udgør den store formue i dette tilfælde. Jeg er bare lykkelig over at jeg ikke har købt noget dyere isenkram i den butik. Hvis jeg havde købt en computer til 10.000, og den ikke indeholdt det jeg havde fået at vide, og dermed leveret den tilbage, så havde jeg skulle betale 1.000 kr. til Zitech for... INGENTING.
Kan det virkelig passe, at jeg ikke kan få alle mine penge retur, når jeg har købt et produkt med falsk varebetegnelse? Fordi er det ikke det?
Jeg regner ikke med at jeg kan få noget ud af det nu, da jeg har godtaget de penge jeg så fik, eftersom jeg ikke gad diskutere mere med kvinden i butikken.
Jeg håber virkelig at alle, som læser dette, holder sig langt væk fra Zitech, og eventuelt advarer andre, så de ikke behøver at være bange for at få en oplevelse magen til min, som i værste fald kan komme til at koste dem dyrt.
| |
| Kommentar Fra : tedd |
Dato : 09-01-04 20:50 |
|
Det må være fradrag for borehullerne!
Men du har ret i at det er dårligt service!
Andre butikker har fuld returret i 8 til 14 dage, men om købeloven kræver det er så en anden sag! Varen var jo som sådan ikke defekt da du købte den, men en slags falsk varebetegnelse kan man jo godt kalde det!
Så tak for advarslen
| |
| Kommentar Fra : Toupie |
Dato : 09-01-04 22:55 |
|
Hej Jazz_1.41
Jeg har da aldrig hørt noget lignende, det er da groteskt.
Jeg kan umuligt forestille mig, at det skulle være lovligt!! Er der ikke et eller andet tv-program, man kan skrive ind til og få undersøgt det?? Jeg syntes så tit der er et eller andet program, der sætter focus på butikker og køberegler, så prøv evt. at undersøge det og så skriv til dem............selvom du nok ikke får dine penge retur, syntes jeg ikke du skal undlade at klage.
Jeg takker også for advarslen
// Toupie
| |
| Accepteret svar Fra : ellebye | Modtaget 10 point Dato : 09-01-04 23:15 |
|
Det er i hvert fald en forretning der omend ikke kender købeloven, men omgår den på en fuldstændig forkert måde.
Nu har du jo lavet hullerne, og det skulle du nok ikke have gjort.
Du havde krav på at få alle pengene refunderet, og det uanset hvilke "interne" bestemmelser de selv har nedfældet. Købeloven overruler sådanne, jeg vil kalde det ulovligheder som forretningen åbenbart har brugt.
Beløbet lyder selvfølgelig ikke af meget, men det er princippet der gælder.
Jeg syntes du skulle læse købeloven, og med den i hånden slå i bordet og forlang alle pengene retur.
mvh
ellebye
| |
| Kommentar Fra : Jazz_1.41 |
Dato : 10-01-04 01:45 |
|
ellebye: Det er jo ikke i køleren jeg har lavet huller, men derimod i min processor jeg har lavet et gevind (der var hul i forvejen), således jeg kunne få skruerne til at passe. Så produktet jeg afleverede tilbage i butikken, var identisk med det jeg fik udleveret da jeg købte den.
Og ja det er lige præcis princippet der gælder, netop også derfor jeg skriver her. Kan jo sagtens være, der er andre der kan komme i klemme, for langt højere beløb.
| |
| Kommentar Fra : Jazz_1.41 |
Dato : 10-01-04 02:24 |
|
Jeg er ikke på nogen måde jurist, men har alligevel kigget lidt på købeloven:
§ 76. Der foreligger en mangel ved salgsgenstanden, hvis
1) genstanden ikke svarer til den betegnelse, hvorunder den er solgt, eller sælgeren i øvrigt ved købets afslutning har givet urigtige eller vildledende oplysninger, medmindre disse ikke kan antages at have haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden,
2) sælgeren eller et tidligere salgsled har givet oplysninger som nævnt i nr. 1 på varens indpakning, i annoncer eller i andre meddelelser, der er beregnet til at komme til almenhedens eller køberens kundskab,
3) sælgeren har forsømt at give køberen oplysning om forhold, der har haft betydning for køberens bedømmelse af genstanden, og som sælgeren kendte eller burde kende, eller
4) genstanden i øvrigt er af anden eller ringere beskaffenhed eller brugbarhed, end den ifølge aftalen og de foreliggende omstændigheder skulle være, herunder hvis kravene i § 75 a ikke er opfyldt.
Nummer 1 og 2 må vel siges at være opfyldt i dette tilfælde.
Endvidere står der så:
§ 78. Lider salgsgenstanden af en mangel, har køberen valget mellem
1) afhjælpning af mangelen,
2) levering af en anden genstand, der stemmer overens med aftalen (omlevering),
3) et passende afslag i købesummen eller
4) ophævelse af købet, hvis mangelen ikke er uvæsentlig.
Iflg. 4) skulle jeg altså, hvis jeg ellers forstår loven rigtigt, være berettiget til at få pengen tilbage...
| |
| Kommentar Fra : ofa |
Dato : 10-01-04 09:47 |
|
Købeloven er et,realiteterne noget andet.Når nu forretningen ikke er til at hugge eller stikke i,og ekspedienten lyder som en papegøje m.h.t bytte eller tilbagebetaling.Købte Torsdag en brænder hos MULTIMEDIA World ,Fredag prøvede jeg at få den byttet, eventuelt penge retur,da den var defekt.
Det udviklede sig,fordi jeg ikke ville vente til Mandag ,hvor deres værksted åbnede,smed brænderen i papirkurven og købte en et andet sted.Så det med service er vist kun hos Super brugsen,Metro og andre store steder der ikke har speciale i IT
| |
| Kommentar Fra : ellebye |
Dato : 10-01-04 11:26 |
|
Du har nok ret >ofa. Forretningerne "spiller" på, at der er et mindstebeløb før man kan klage til forbrugerstyrelsen, og "laver" deres egne hjemmebryggede regler. Også fordi de ved, at de fleste ikke vil klage over et "ubetydeligt" beløb. Men det friholder dem ikke fra at overholde købeloven.
Problemet er blot, at hvis man skal hyre en advokat for at få sin ret, koster det det hvide ud af øjnene og det er lige her nogle forretninger ved at det gør man ikke.
I stedet for, burde forbrugerstyrelsens "bagatelgrænse" helt fjernes så kunne det godt være man fik sin ret, men omvendt kan man inderst inde godt forstå at de har en nedre grænse.
| |
| Kommentar Fra : Jazz_1.41 |
Dato : 13-01-04 22:44 |
|
Jeg er blevet kontaktet af Zitech's administrerende direktør, som beklager sagen, og har givet mig muligheden for at få de resterende penge tilbage.
Hun skriver endvidere at køleren kan klare en Athlon 750, hvis monteret rigtigt, og en kølepasta af høj kvalitet er anvendt.
Jeg mener dog stadig at den ikke kan være beregnet til en Athlon, når man selv skal hen og skære et gevind i skruehullerne, for at montere den. Men nok om det, alt i alt er jeg meget positiv over det svar jeg har fået fra Zitech.
Måske min reaktion var en smule overdrevet, og skulle have begrænset sig til butikken i Odense.
Jeg takker alle der har deltaget i debatten. Er der en måde at dele pointene?
| |
| Kommentar Fra : ellebye |
Dato : 13-01-04 22:52 |
|
Nej der er ingen måde at dele pointene på. Men find det du syntes passer bedst for dig og det er helt ok.
Vi er kun glade for et tak samt at vores svar kan hjælpe.
Mvh
Ellebye
| |
| Godkendelse af svar Fra : Jazz_1.41 |
Dato : 13-01-04 23:16 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|