|
| Ridset cd, hva gør jeg? Fra : MR9000 | Vist : 1560 gange 200 point Dato : 13-12-03 14:37 |
|
Hejsan, jeg har en cd-rom, som ikke virker, når jeg vil installere den. Den når altid til 11%, før den siger at installationen ikke kunne udføres! Jeg er ret overbevist om at problemet skyldes snavs og ridser, men er der nogen måde jeg kan rense den på? kan man slibe en cd ren for ridser?
Håber i kan hjælpe.
Pft. 9000
| |
|
man kan ikke slibe den ren!... har du prøvet at tørre den af med et stykke køkken rulle hjælper mange gange! elelrs hvis der er for mange ridser så er der vist ikke andet at gøre en at få en ny cd!
| |
| Kommentar Fra : ellebye |
Dato : 13-12-03 14:54 |
|
Hej.
Jeg bruger blot lidt opvaskemiddel og varmt vand til at rense mine cd-er med og det er effektivt nok. Men hvis du har en ridse i cd-en, beklager den kan ikke repareres på nogen måde. Laserhovedet på cd-eren er meget følsom.
mvh
ellebye
| |
|
Her er et lille fif. Nogle gange virker det, andre gange ikke, men prøv. Afhænger af hvor ridset den er.
Kopier cdén over på din harddisk (ikke install. men marker og kopier)
Nogle gange lykkes det, og så kan du jo brænde en ny.
MVH
JMS
| |
| Kommentar Fra : granslam |
Dato : 13-12-03 15:01 |
|
der er noget der hedder skipdoctor som kurerer ridsede skiver
mere info www.digitalinnovations.com
jeg tidligere set dem i kvikly men kan ikke huske prisen
mvh Granslam
| |
|
Du kan prøve at læse din cd ved hjælp af brænderen, og så brænde en ny. Brænderen er som regel bedre til at læse, og har mere tid til det, når den ikke skal brænde "on the fly".
Når man tørrer en cd af, må man ikke dreje den rundt i et rent stykke tøj, men tørrer indefra og ud.
Endvidere kan du genskabe data igen med CD Data Rescue.
VH Palle Hansen
| |
|
@granslam mener at have set dem til 99kr på tilbud,
| |
|
<<grandslam
<<patrickfridal
Kender ikke dimsen i taler om, men var lige inde og kikke. Hvad gør den. polerer den skiven eller hvad??
Måske bør enhver cd bruger med respekt for sig selv, have en sådan
JMS
| |
| Kommentar Fra : ellebye |
Dato : 13-12-03 15:18 |
|
Jeg tror nu ikke man skal lægge så meget i denne dims. En ridse det har ødelagt et dataområde på en skive, nægter jeg at tro på at den kan reparerer.
ellebye
| |
|
elleby
De samme tanker havde jeg, derfor sprgs.
JMS
| |
| Kommentar Fra : Rellom |
Dato : 13-12-03 15:34 |
|
Her tilbydes en løsning ganske gratis. Du skal blot betale 37 kr. for porto og ekspedition:
http://www.azmagic.net/dansk/gratis/cd.htm
I modsætning til ellebye og JMS stiller jeg mig ikke afvisende over for noget,
før jeg selv har afprøvet det.
| |
|
<<rellom
Er for så vidt ikke uenig i din betragtning. Besidder bare almindelig jysk skepsis.
JMS
| |
| Kommentar Fra : Rellom |
Dato : 13-12-03 15:49 |
|
JMS
Ja, skepsis er en go' ting.
Der er jo også stor forskel på at forholde sig skeptisk - og så på at forholde sig afvisende.
Med skepsis når man langt - med afvisning kommer man ingen steder.
| |
| Accepteret svar Fra : ans | Modtaget 200 point Dato : 13-12-03 16:09 |
|
MR9000
Hvis du selv prøver at rense din cd(skive) så husk på at det er fra midten og ud. Aldrig i cirkelbevægelser.
Du kan evt. prøve med tandpasta. Hvis der er hul i skiven, dette kan du se ved at holde den mod lys, så kan du evt. prøve med sølvpapir(staniol) på bagsiden.
Tror at du er nødt til at anskaffe dig en ny cd.
mvh ans og
Ønsk dig en i julegave
| |
| Kommentar Fra : granslam |
Dato : 13-12-03 16:10 |
|
ref:privat computer(pc) 27marts-24april 2002 årgang 18 nr 4
skipdoctor har modtaget flere priser bladt andet er det udråbt til årets bedste tilbehør af det amerikanske playstationmagasin.
mvh Granslam
| |
| Kommentar Fra : Rellom |
Dato : 13-12-03 16:13 |
| | |
| Kommentar Fra : ellebye |
Dato : 13-12-03 20:08 |
|
>Rellom
Ja, men hvor dybe ridser. En ridse en ikke bare en ridse.
| |
| Kommentar Fra : Rellom |
Dato : 13-12-03 20:16 |
|
Ellebye
Spørgsmålet om hvor dybe ridser, skip Doctor kan klare,
kan du få besvaret ved at åbne mit link.
| |
| Kommentar Fra : ellebye |
Dato : 13-12-03 20:21 |
|
Rellom
Beklager der står intet om hvor dybe ridser den kan klare. Elleres kopier det lige over.
| |
| Kommentar Fra : Rellom |
Dato : 13-12-03 20:31 |
|
Ellebye
Rigtigt. Det er ikke angivet på milimetermål, hvor dybe ridserne må være. *LOL*
| |
| Kommentar Fra : ellebye |
Dato : 13-12-03 21:00 |
|
Jeg ved, som mange andre også ved, hvor følsom en cd-afspiller kan være, det tror jeg vi alle har prøvet. Ser man så på skiven er den fuld af svavs og fedtpletter og måske lidt småridset på overfladen.
Som det ligger i ordet, brændes der en mikroskopisk rille i disken under brændingen, og laserhovet læser så de data der er brændt nede i rillerne. Men hvis ridsen bliver så dyb, at den ødelægger helt nede i fordybningen, ja så kan laseren ikke mere læse lide netop det område nok så lille det må være.
Overfladen på en cd skal være "ren" ellers "hopper" laser hovedet, hvad de fleste af os også har oplevet.
Min ide er at instrumentet er virkeligt godt til at rense ujævnhederne oppe på "toppene" af rillerne hvorimod slibningen ikke går i dybden, men dette er mere end nok så laserhovedet ikke "hopper".
Er ridsen så dyb, at den har ødelagt selve sporet i brændingen, så kan lige netop det område ikke læses.
Dermed er ikke sagt at renseværktøjet ikke er godt, og alt andet lige så vil jeg anskaffe mig en. Det er dog første gang jeg hører om det.
Et udemærket julegaveønske.
Så du skal under alle omstændigheder have tak for ideen Rellom.
mvh
ellebye
| |
|
kender heller ikke "dimsen" men nogle af mine venner har den.... den virker ikke så godt!
| |
|
Der er lavet utallige test af værktøjer til at rense cdèr, og jeg har ikke set nogen der blev rost endnu. Hvad skulle de have som ikke varmt vand og opvaskemiddel ikke har?
Jeg tror kun det er software der kan virke, og de virker ved at gennemlæse flere gange, og hvis de ikke kan læse, vil de gætte, efter internationale protokoller (fejlkontroller).
I øvrigt kan man få de fleste CDèr byttet inden for en rimelig tid, hvis de ikke kan læses.
VH Palle Hansen
| |
| Godkendelse af svar Fra : MR9000 |
Dato : 14-12-03 16:25 |
| | |
| Kommentar Fra : nvester |
Dato : 02-02-04 09:21 |
|
Prøvede lige med tandpasta på en meget ridset skive - lykkedes efter tre slibninger (pegefinger som slibeklods!)
Slip radialt.
Go' fornøjls'
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|