|
| Oplader til alm. bilbatteri Fra : Eyvind | Vist : 484 gange 100 point Dato : 02-01-22 09:54 |
|
Jeg har set på nogle handy opladere hos Biltema og T-Hansen.
Min gamle lader har jeg smidt ud, og det skal lige passe at jeg får brug for den en dag.
Men spørgsmålet er så hvad sådan en bør kunne.
Det er til en ganske almindelig bil.
| |
| Kommentar Fra : Bille1948 |
Dato : 02-01-22 10:09 |
| | |
| Kommentar Fra : abbaba |
Dato : 02-01-22 10:11 |
|
Jeg har en lader fra en af de to butikker, og jeg gav vist 150.- for mange år siden og den har ladet både mc og biler uden problemer, tvivler på de dyre kan noget jeg ikke har brug for.
Efter en ½ time kunne jeg starte en bil der var total afladet.
| |
| Kommentar Fra : abbaba |
Dato : 02-01-22 10:17 |
| | |
| Kommentar Fra : myg |
Dato : 02-01-22 10:22 |
|
Har en tHansen model til 2-300 kr for år tilbage. Lille snild ting, som virker upåklageligt. Tror ikke den gør noget specielt, for jeg sætter den bare til, hvorefter den viser aktuel ladestatus og begynder opladning, hvis det er nødvendigt. Så er det bare at vente, slukke og derefter fjerne laderen, når den viser, at batteriet er fuldt opladet.
Jeg kan ikke udtale mig om værdien af de mere avancerede modeller- bare at den, jeg har, virker tilfredsstillende ?? (Og så er der råd til en kop kaffe eller en øl, medens man venter ??)
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 02-01-22 11:34 |
|
Smidt ud!!!!!! fy fy slemme.......man skal aldrig smide noget brugbart ud. Ej heller konen.
Min batterilader bruger jeg hver vinter, giver batteriet et lille tilskud, efter råd fra de kloge.
Her er min, vel fyrre år gammel lader. Gør stadig god fyldest.
https://ibb.co/F4ZfT6N
Og så går jeg ind for lav spænding. Tænker på alt det elektronik, der er hængt på nutidens biler.
Men du har sikkert en instrukstionsbog. til bilen.
M.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 02-01-22 12:39 |
|
Mosebaek har en af de (halv)gode gamle ladere. Lægmærke til Billedet som med stor skift viser effektiv ladestrøm på 4 A,som er uden interesse. Den er dog ærlig nok til at skrive at middelværdien er 2A. Den store forskel er typisk for ensrettet strøm.
det er kun middelværdien som tæller ,når det gælder akkuopladning.
Den bør ikke bruges i moderne biler med computerstyring af motoren og med akkumulatorer som ikke er beregnet til efterfyldning med vand.
Det er værd at bruge lidt penge til en moderne elektronisk styret lader med display.
De er små og lette ,har switchmode i stedet for en tung jernkerne trafo. De kan give mere strøm og indretter ladningen efter batteriets tilstand. De kan ikke overlade, som ellers giver tab af vand.
Man kan derfor efterlade laderen i bilen natten over uden risiko for skader.
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 02-01-22 13:10 |
|
Jeg er faktisk enig med transor, som er godt inde i elektronik, hvad jeg ikke er.
Havde jeg en moderne bil, med nutidens udstyr, ville jeg også investere i en tilsvarende lader.
Een ting jeg ikke er helt enig i, er forseglet batterier. (Altså uden propper). Dem har jeg haft i mange år, både i Astra, Vectra og Ascona, uden problemer.
Men det er nok fordi min lader er svag. Lille spænding.
M.
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 02-01-22 16:36 |
|
Det er en forholdsvis moderne bil med bl.a elektrisk vinduesvisker .
Jeg har ikke ladebehov lige nu (forhåbentlig), men det er altid godt at være beredt.
Men hvor mange Ampere bør jeg så satse på, sammen med noget af det nymodens elektronik for at fjolset "mig" ikke tilslutter forkert.
Øvrigheden har forhåndsgodkendt 4 - 600 kr. Og jeg vil bare helst have noget som virker.
Mit nye dyr er en billig Dacia (Renault) Sandero Essential uden tv skærm.
| |
| Kommentar Fra : dabj |
Dato : 03-01-22 08:42 |
| | |
| Accepteret svar Fra : transor | Modtaget 100 point Dato : 03-01-22 15:49 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|