|
| Moms fratrækkes "indkomst" i bogføring? Fra : cristian2 | Vist : 495 gange 40 point Dato : 19-05-19 23:51 |
|
Jeg har et basalt spørgsmål. Min kone har firma uden stor indtægt. Derfor spares revisor.
Når hun laver kasserapport så indfører hun indtægter og udgifter - og ud for hver indfører hun momsen for hver vare på 25 %. Så langt så godt.
Spørgsmålet er: Skal hun skrive det beløb hun har solgt varen til (inkl. moms under "køb") eller skal hun skrive beløbet varen er solgt til minus moms?
Varesalg 1:
Bank indsat: 600 kr (480 kr.?)
Moms køb: 120 kr
Spørgsmålet er således om der skal stå "600" som anført eller "480" i kolonnen.
Når årsregnskabet skal laves, lægger jeg så kolonnen med alle indtægter hhv udgifter sammen og trækker beløbene fra hinanden for at få den samlede indtægt (uden moms), som hun så skal beskattes af. Umiddelbart skulle man tro, at beløbene der skal indsættes skal være uden moms. Men det har jeg fået at vide vist ikke er korrekt.
(Nogle af beløbene i kolonnerne vil være uden momsfradrag, såsom diæt, transport, porto, osv.).
Tak for hjælpen!
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 20-05-19 14:28 |
|
Som jeg ser det:
Salgspris (som du skal have) plus moms af salgsprisen (som skat skal have)
Det er jo kunden som skal betale moms til skat og ikke dig.
Du skal bare sørge for at momsen flyttes fra kunden og over til skat.
Men jeg er ikke sikker.
| |
| Godkendelse af svar Fra : cristian2 |
Dato : 29-05-19 18:40 |
|
Tak for svaret Kortoververden.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|