Jeg har gennem nogen tid (2 år!) haft en motorlampe, der lyste periodisk, i min Chevrolet Epica, 2,5 årg. 2006. Motorlampen var typisk tændt et par dage ad gangen med nogle måneders mellemrum. Da der intet har været at udsætte på motorgang, benzinforbrug, olieforbrug osv., så har jeg ikke gjort yderligere ved det. Men for et halvt år begyndte den så at lyse permanent, og da den ikke vil kunne gå gennem et syn med lysende lamper, så tænkte jeg at jeg hellere måtte få gjort noget ved det.
Jeg kørte i første omgang til min faste mekaniker. Ud fra fejlkoden kunne han se at det var EGR-ventilen, der drillede. Han kunne ikke se om det var noget, der ville kunne klares med en rensning (sod osv.) eller om det måske var elektronikken, der var krudtet af. Han nulstillede fejlen, så motorlampen slukkede. Den tændte dog igen senere samme dag.
Jeg afmonterede EGR-ventilen, og rensede den med et dertil egnet produkt. Den var temmelig sodet/kokset til. Der sidder en fjederbelastet pal, der skal kunne bevæge sig op og ned – den var kokset til, så den slet ikke kunne bevæge sig. Jeg fik den renset så godt jeg kunne, så palen igen kunne bevæge sig. Men motorlampen lyste fortsat, og jeg har nu bestilt en ny EGR ventil på nettet.
Jeg har forstået så meget, som at en ny EGR ventil skal grundindstilles og at det skal ske via en ”tester”.
Testeren, er det blot sådan en som denne?
http://www.thansen.dk/product.asp?n=-449980797&pn=-449980796 Hvis ja, hvordan grundindstiller man EGR’en?
Eller er testeren noget specielt isenkram, som kun mekanikeren har?
Jeg var i den naive tro at jeg blot skulle knalde den nye EGR på – og så spillede det bare… ;)