/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Religion / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Religion
#NavnPoint
mblm 1770
summer 1170
ans 1142
JanneP 1010
e.p. 880
Rellom 850
Teil 728
refi 645
o.v.n. 630
10  molokyle 587
Bartholomæus-nætter?
Fra : moccarouladen
Vist : 988 gange
50 point
Dato : 24-06-03 16:41

Hvad betyder Bartholomæus-nætter?
Og hvem var denne Bartholomæus?

venligst
Moccarouladen

 
 
Kommentar
Fra : ram2


Dato : 24-06-03 16:47

Skal du bare vide alting?????


24. August Bartholomæus`dag

Udover at Bartholomæus var en af Jesus tolv disciple vides intet sikkert om ham, det er dog muligt, at han er identisk med Nathanael, "en israelit, i hvem der ikke er svig". Men ifølge legenden var det ham der bragte kristendommen til Indien, der fik han en frygteligt død idet hedninge flåede ham levende han afbilledes derfor ofte med en kniv i hånden og måske af den grund er han blevet skytspatron for garverne.
Et af de gamle nordiske navne for Bartholomæus dag var Bertel Brydestrå, det hænger måske sammen med, at de sene auguststorme ville knække strået, hvis ikke høsten var i hus inden da.
I den gamle almuekultur blev det sagt, at storken skulle flyve sydpå ved Bartholomæus, og der måtte ikke tændes kunstigt lys til brug for indendørs arbejde før ved Bartholomæus

Mvh
Ram



Kommentar
Fra : moccarouladen


Dato : 24-06-03 16:55

Led han perser-døden i Indien??
Persien er da iran og der omkring.........men dælendytme NÆSTEN et godt svar *haha*


Hvad er Bartholomæus-nætter da??

venligst
Moccarouladen


Kommentar
Fra : ram2


Dato : 24-06-03 16:56

Første indlæg var vist ikke et fyldesgørende svar på dit sp. men mon ikke Bartholomæus nætter er nætter uden lys, med storm og sus og hvad ved jeg

Ram

Kommentar
Fra : Rellom


Dato : 24-06-03 17:09

Bartholomæusnætter er nætter, hvor en gruppe af befolkningen slagter løs på en anden.
Betegnelsen kommer antagelig af den grusomme skæbne, Bartholomæus formodes at have lidt.


Kommentar
Fra : moccarouladen


Dato : 24-06-03 17:14

Jeg hørte første gang om Bartholomæus i en tysk dokumentarudsendelse på tv.
Der omtaltes Bartholomæus-nætter..........og jeg tror bestemt ikke det var stormvejr.......*SG*

Iflg. Rellom er det nætter, hvori een del af befolkningen slagter løs på en anden - okay hvilken i dette tilfælde??

Ram - dette er kanon.
Jeg nyder dine indlæg *G*



Accepteret svar
Fra : Rellom

Modtaget 60 point
Dato : 24-06-03 17:21

Bartholomæusnætter har der været mange af i historiens løb - fx nedslagtningen af hugenotterne
i 1500-tallets Frankrig.
Men en nøjere historisk redegørelse må du finde andetsteds. Sådan èn har jeg slet ikke tid til
at stable på benene.

Kommentar
Fra : ram2


Dato : 24-06-03 17:27

Hva med den på Nørrebro under EU afstemningen??



Kommentar
Fra : Rellom


Dato : 24-06-03 17:30

Ja, det snerper da derhenad.

Kommentar
Fra : moccarouladen


Dato : 24-06-03 17:32

I to.....gamle tosser *GH*
Disse Bartholomæus-nætter........var under krigen.......den 2. ........og havde noget med Gestapo eller SS at gøre.
Men jeg kan smækkemig ikke huske hvad der blev fortalt.
knus knus knus

Kommentar
Fra : mblm


Dato : 24-06-03 17:42

Jeg vil lige konstatere, hvis nogen skulle være i tvivl - at Rellom har ret:

Bartholomæus-nætter er "nætter af terror". Det behøver nu ikke at være hvor forskellige befolkningsgrupper slagter løs på hinanden - men hentyder blot til at der har været stor rædsel de pågældende nætter. Begrebet har mest været brugt refererende til nazisternes overgreb mod jøder i anden verdenskrig - og er derfor blevet relateret til befolkningsgrupper eller etniske minoriteter.

Bartholomæus-nætter relaterer ganske rigtigt til Snkt. Bartholomæus' uheldige liv - hvilket bekræftes af det engelske udtryk der lyder: "St. Bartholomew Nights"...

Så endnu engang kommer Rellom ind fra højre med et korrekt svar... Men hvor blev hans standard-hilsen af !?!



Mvh.
The Unseen
-/-



Kommentar
Fra : Rellom


Dato : 24-06-03 17:44

Du tænker formentlig på krystalnatten, hvor de tyske nazister arrangerede masseoverfald på jøderne.
Men udtrykket "Bartholomæusnat" er ikke begrænset til begivenheder op til og under 2. verdenskrig.
Det bruges på alle begivenheder op gennem historien, hvor èn gruppe af befolkningen har slagtet
løs på en anden.

Kommentar
Fra : mblm


Dato : 24-06-03 17:45

Ja undskyld - at ram2 og rellom begge to har ret.

Før 2. verdenskrig brugte vi i Norden udtrykket for stormfulde nætter hvor himmel og hav gik i et. Resten af verden har altid brugt udtrykket omkring nedslagtninger af den ene eller anden slags (om natten)...


Mvh.
The Unseen
-/-

-NB-
Blot fordi noget er sket i 2. verdenskrig virker det lidt som om at dets oprindelige betydning skal glemmes eller overskygges. Dette er lidt ærgeligt da vi risikerer at en masse udtryk bliver glemt fordi de relateres til en enkeltstående historisk hændelse...
-NB-

Kommentar
Fra : Rellom


Dato : 24-06-03 17:49

Jeg er ikke enig med dig, mblm.
Nætter af terror - ja, men kun hvis der er tale om fysisk udryddelse af en befolkningsgruppe.
Og udtrykket bruges på alle begivenheder af den art op gennem historien.

Kommentar
Fra : moccarouladen


Dato : 24-06-03 17:49

Den udsendelse jeg refererer til dokumenterede netop en nat i slutningen af krigen.
Og naturligvis.........sorry Ram2........har du ret ang. storm og vind.......kan jeg nu læse af de ovenstående indlæg.
Men var der noget med at Gestappo eller SS gjorde kål på hinanden eller.......??

Ja hvad ved en bonderøv og høj sø.

knus endnu engang
Mocca

Kommentar
Fra : Rellom


Dato : 24-06-03 17:51

Hermed være naturligvis ikke sagt, at HELE befolkningsgruppen behøver blive udryddet.

Kommentar
Fra : moccarouladen


Dato : 24-06-03 17:51

om høj sø...........for den da!! *GH*

Kommentar
Fra : Rellom


Dato : 24-06-03 17:54

SS gjorde kål på SA - stormtropperne.
Dette kaldes ganske rigtigt en Bartholomæusnat, men det foregik
i midten af 1930érne og altså før krigen.

Kommentar
Fra : moccarouladen


Dato : 24-06-03 17:54

Rellom!
Jeg husker ikke om det var krystalnatten.
Men mener helt hundrede at det var noget om at Gestappo og SS var oppe mod hinanden.

Kommentar
Fra : Rellom


Dato : 24-06-03 17:54

Men nu HAR jeg desværre ikke tid længere.

Kommentar
Fra : Rellom


Dato : 24-06-03 17:56

Ikke Gestapo og SS, men SS og SA.

Kommentar
Fra : Rellom


Dato : 24-06-03 17:57

Søg efter "Ernst Röhn" på nettet. Så får du sikkert hele historien.


Kommentar
Fra : Rellom


Dato : 24-06-03 17:58

Rettelse: Ikke Röhn - men: Röhm!

Kommentar
Fra : mblm


Dato : 24-06-03 18:00

I kører i selvsving.

Jeg skriver jo netop at Bartholomæus-nætter er nætter hvor befolkningsgrupper slagter hinanden, men at det i norden også har været brugt på stormfulde nætter hvor himmel og hav går i eet....

Hvor er det vi er uenige?

At det er sket før 2. verdenskrig og har været kaldt det længe er en selvfølgelighed af dimensioner - jeg tvivler på man ville opfinde begrebet til lejligheden. Der er, som du selv beretter Rellom, beviser på at man har kaldt sådanne nætter Bartholomæus-nætter før i historien. At man har brugt begrebet lidt anderledes ved lejlighed her i norden skyldes nok også at vi ikke har haft helt så mange nedslagtninger siden vi blev civiliserede nok til at skrive på andet end sten og med andet en runer! FUTHARK!


Mvh.
The Unseen
-/-

Kommentar
Fra : Rellom


Dato : 24-06-03 18:00

Værsenartig: http://www.google.com/search?sourceid=navclient&hl=da&q=Ernst+R%F6hm
Og hermed definitivt slut.
Mine kunder bliver sure.

Kommentar
Fra : ram2


Dato : 24-06-03 18:09

Det kan godt være alt sammen. Men jeg har lige spurgt min søster, og hun kender så udemærket begrebet.
Det var de nætter, hvor hendes eksmand som hed Bartholomæus, kom skide fuld hjem om natten og ville lege.

PS. Han var spanier

Mvh
Ram

Kommentar
Fra : moccarouladen


Dato : 24-06-03 18:13

HAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHAHHA kors jeg elsker dine indlæg Ram.............for dælen da !

Kommentar
Fra : ram2


Dato : 24-06-03 18:16

Tak tak. Er der nogen der vil hjælpe mig med at få mine arme ned.

Så er det spisetid.

Ram

Kommentar
Fra : mblm


Dato : 24-06-03 18:29

Hvis det er spisetid kommer de arme vist ned helt af sig selv.


Mvh.
The Unseen
-/-

Kommentar
Fra : ram2


Dato : 24-06-03 18:54

The Unseen.

Hvordan ku du vide det?? Men du havde ret. Det gik også hurtigt - smagte heller ikke godt, men det var heller ikke noget jeg havde lavet.

Ram

Kommentar
Fra : mblm


Dato : 24-06-03 19:19

Bare en fornemmelse



Mvh.
The Unseen
-/-

Kommentar
Fra : moccarouladen


Dato : 24-06-03 20:03

skod - det gamle kabelstyrede kanonagregat har ædt mit indlæg..........æv!!

men i alfald - ville jeg blot opsummere..........men kanske det ædte bliver gylpet på plads i løbet af kort tid.

ellers kommer det her - igen!!



Kommentar
Fra : moccarouladen


Dato : 24-06-03 20:11

Vi har alle - næsten mig selv includeret - haft ret ang. Bartholomæus.

og jeg takker for de lattermuskelgymnastiske indlæg.

Vi kan konkludere at:
1. Bartholomæus er spanier.
2. Han opfylder kvoten af de 21 genstande om ugen - anbefalet af foreningen til spruttens bevarelse.
3. Han formår i beruset tilstand at ville lege - noget - eet eller andet formodentligt - på et seksuelt plan.

Men stadig, for nu at vende tilbage til spørgsmålet............hvorfor led han perser-døden i Indien..........var det almindelig brugt praksis også i Indien at flå huden af endnu levende mennesker??
Jeg troede fejlagtigt at det var perserne der anvendte den slags metoder.

Kommentar
Fra : mblm


Dato : 24-06-03 20:16

Persernes kultur var udbredt helt til Indus-floden (ved Indien).

Alexander den Store udbredte det græske imperium til Indus-floden og dér var den persiske kultur blandet med den oprindelige Indus-kultur i et af de mest kulturelt og etnisk sammensatte områder i den tid.

Derfor er det ikke utænkeligt at perserdøden også blev praktiseret i Indien.


En alternativ forklaring kunne hænge sammen med beretningens rigtighed - hvor lå "Indien" for de mennesker der skrev beretningen?


Mvh.
The Unseen
-/-

Kommentar
Fra : ram2


Dato : 24-06-03 20:25

Små korrektioner og tilføjelser.

Tolo (Bartholomæus) er Mallorciner. Det er endnu værre.
Ikke 21 gst. om ugen, men om dagen.
Havde kun viljen til ophøjet leg - ikke evnen
Sprutten reddede ham for et liv i idrættens grusomme favn.

Ellers er han en flink gut. Jeg ser ham stadig ind i mellem.

[citat]
Vi kan konkludere at:
1. Bartholomæus er spanier.
2. Han opfylder kvoten af de 21 genstande om ugen - anbefalet af foreningen til spruttens bevarelse.
3. Han formår i beruset tilstand at ville lege - noget - eet eller andet formodentligt - på et seksuelt plan. [/code]

På det seriøse plan må du nok hælde dit hovede til Rellom eller The Unseen.

Mvh
Ram



Kommentar
Fra : mblm


Dato : 24-06-03 20:48

21 gst. om dagen må også tage livet ud af enhver elskovsrelateret udfoldelse. Selv masturbation vil det med tiden forhindre da det trods alt kræver et minimum af kropsrelateret motorik og koordinationsevne...

Arme kvinde - din søster.


Mvh.
The Unseen
-/-

-NB-
Hvilket seriøst plan?
-NB-

Kommentar
Fra : ram2


Dato : 24-06-03 20:58

Nåee, hun fulgte nu godt med.

Hun er den eneste i verden jeg nogensinde har set nappe sig en sjat Bols Æggelikør og et glas rødvin med vand i om morgenen, for ligesom at komme lidt i gang. Og vandet i vinen. Jooe, man skal da have væske når det er varmt.
Vi andre tog bare røræg. Hun er mærkeligt nok fuldstændig tørlagt nu.

Ram

Kommentar
Fra : moccarouladen


Dato : 24-06-03 22:30

Et par af indlæggene har da været ganske seriøse.........blandt andet de 5 eller 6 sidste *GH*
Gutter - eet eller andet sted - på trods af min gennemførte vævefejl i kysen og den aldeles fremskredne kuppelkatar - holder jeg dælendyttemig af jer.



Kommentar
Fra : moccarouladen


Dato : 26-06-03 08:56

Rellom!
Er "de lange knives nat" og "Bartholomæus-natten" den samme begivenhed?



Godkendelse af svar
Fra : moccarouladen


Dato : 16-07-03 21:52

Tak for svaret Rellom.
                        

Kommentar
Fra : Rellom


Dato : 17-07-03 15:40

Nej, begrebet "De lange knives nat" henviser specifikt til
Adolf Hitlers nedslagtning af SA.

Selv tak, iøvrigt.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408914
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste