/ Forside/ Interesser / Andre interesser / Politik / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Politik
#NavnPoint
vagnr 20140
molokyle 5006
Kaptajn-T.. 4653
granner01 2856
jqb 2594
3773 2444
o.v.n. 2373
Nordsted1 2327
creamygirl 2320
10  ans 2208
Var 9. April 1940, mon, "aftalt spil" ?
Fra : ElvenaR
Vist : 495 gange
20 point
Dato : 22-01-16 11:15

Der burde være en "historie" afdeling ... Men emnet er jo også "politik" ....

Danmark, 9. April 1940 ...

Den tyske inversion gik hurtigt.
De få kampe der var, blev vist indstillet efter 2 timer.
Flere var i kamp, fordi de ikke havde fået ordren om - IKKE at kæmpe.
En kanon ved Langelinie ved København, kunne ikke skyde.

Det lyder kynisk - Men kan man tale om "aftalt spil" ?

Dansk-Tysk "diplomatisk" samarbejde ?

Eller er det ikke sådan ?

Arkiverne er vel, stadig, lukkede ?

Man kan gætte - Men er der, konkret, viden på området ?

 
 
Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy


Dato : 22-01-16 13:23


Før vi giver os i kast med konspirations-teorier synes jeg, at vi skal ha' arkiverne åbnet først.

Men ja, danskerne bør undrer sig over: Hvorfor er arkiverne stadig lukkede..?

Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 20 point
Dato : 22-01-16 14:00

Så vidt jeg ved, var Dk blevet advaret om at tyskerne ville angribe 9/4-40, men oprustede ikke!

Hvorfor "vi" ikke oprustede/mobiliserede styrkerne kan kun blive et gæt.

Mit gæt er, at regeringen ikke ville ofre for mange mænd, og risikere store ødelæggelser/overgreb, når det var udelukket, at Dk kunne holde tyskerne stangen! England var, såvidt jeg husker, (og helt forståeligt) ikke villige til at stille op for os, når vi ikke engang selv ville.

Dk havde jo også fornøjelsen af at være "Hitlers lille kanariefugl", bortset fra at vi skulle fodre Tyskland, ikke omvendt. Men Dk fik det laveste antal ofre af alle besatte lande!

Men, når alle arkiver er blevet åbnet, efter alle der var med er døde, bliver vores efterkommere sikkert klogere.



Kommentar
Fra : boyelauritzen


Dato : 22-01-16 15:08

Ja. "Lad os tale om det, I viseste, hvor slemt det end er. At tie er værre, alle fortiede sandheder bliver giftige" med Friedrich Nietzsche citat.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy


Dato : 22-01-16 19:19

Selvfølgelig er der foretaget lokumsaftaler med herrefolket, men sålænge arkiverne er lukket, er alle gisner konspiration.

Nyrup forlængede "arkivlukningen." Jeg husker ikke om Fogh gjorde det samme?
Samt.-set igennem fingrene med de vigtige dokumenter der meget belejligt blev stjålet af besøgende.

Jow !!! Something is rotten in the state of Denmark.

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy


Dato : 22-01-16 19:53

Citat
gisner
= gisninger

Kommentar
Fra : vagnr


Dato : 22-01-16 20:58

Citat
gisner= gisninger


Jep, sådan læste jeg det også, man "ved" hvad der skal stå, og læser det i sammenhængen "korrekt"


Kommentar
Fra : vagnr


Dato : 22-01-16 21:17

Jeg kom lige til at tænke på det gamle, græske eller romerske, udtryk, "Store stater gør hvad de har lyst til, små stater gør hvad de er nødt til,", det gælder i den grad for os!

Da H. C. Hansen for ca. 60 år siden sagde tjah til amerikanernes stationering af atombomber/-fly eller hvad, var det "små stater gør hvad de er nødt til", vi var blevet kørt over hvis han havde sagt nej!

http://danmarkshistorien.dk/leksikon-og-kilder/vis/materiale/hc-hansen-notatet-til-usas-ambassadoer-val-peterson-1957/

Nu vi er nordpå, hvad mon Dk får ud af vores forhandlinger om Arktis/Nordpolen, med USA, Canada, Norge og Sovjetunionen (undskyld, det storrussiske tzar-dømme med "license to kill")?

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 23-01-16 08:55

Min farfar var snedig. Han var modstandsmand og arbejdede for Tyskerne. Lyder dette som en selvmodsigelse? Så hør her:

Han arbejdede på Tyskernes område i Københavns havn som skibssnedker. Han havde passér-seddel til frit at kunne gå omkring på området. De gjorde fint honnør for ham, når han cyklede ind og ud af den velbevogtede port med alt sit værktøj på ladcyklen.

Til gengæld stjal han med arme og ben; Pistoler, håndgranater, ammunition og andre effekter. Han kom cement i afløb, sukker i benzinen, salt i kaffen og lavede andre drengestreger.

Mon ikke politikerne tænkte som ham?

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 23-01-16 09:04

Ps. Man skal ikke lave megen cost-bennefit analyse for at forstå, hvorfor Danskerne handlede som de gjorde.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy


Dato : 23-01-16 19:26

Citat
Mon ikke politikerne tænkte som ham?
Nej!

Kommentar
Fra : molokyle


Dato : 23-01-16 22:44

Kaptajn-Tommy -> Min farfar (..og dermed min farmor) var af hjertet socialdemokrater.

</MOLOKYLE>

Kommentar
Fra : Kaptajn-Tommy


Dato : 23-01-16 22:59

Citat
Kaptajn-Tommy -> Min farfar (..og dermed min farmor) var af hjertet socialdemokrater.


Kommentar
Fra : ElvenaR


Dato : 24-01-16 11:57

T*A*K til ALLE i tråden ....

Godkendelse af svar
Fra : ElvenaR


Dato : 24-01-16 11:58

***** Tak for svaret vagnr ......

Kommentar
Fra : vagnr


Dato : 24-01-16 12:17

Tak, ElvenaR!

DRK lever jo mest af ww1 og ww2, alligevel kommer de slet ikke langt nok ned i detaljen

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408921
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste