|
| Smider olie Fra : mig-selv | Vist : 405 gange 100 point Dato : 15-01-16 22:50 |
|
Har et mærkeligt ? problem, min Polo smider olie ud af ventil? pakningen - men kun i frost vejr/ i dag..
Hvad sker der? vand/luft i olien? der vil ud eller hvad??? jeg tog oliepinden ud og det boblede med olie ud af røret - har aldrig oplevet dét.
Var omkring min mekker som ikke kunne finde nogle fejl eller mangler.
Og ingen advarsels lamper der blinker...
Ellers kører den som den skal og starter første gang.
Den gjorde det også sidste vinter - uden jeg tænke for meget over det, dengang stod der en røgsky op fra motor hjelmen og jeg tænkte at nu var alt EL ødelagt - i dag var det en sky efter dytten flere km (brændt olie på udstødningen)
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 15-01-16 22:52 |
|
Citat det boblede med olie ud af røret - har aldrig oplevet dét. |
Måske et til stoppet hul til udluftning?? af motor men hvor skulle et sådant hul så sidde?
| |
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 16-01-16 03:55 |
|
Bobler det olie ud af røret til olje pinden er nok motoren færdig.Det er nok stempel ringene der er defekte, derfor går kompressionen ned i bundpanden.Men du kan lave det,men det koster,køb heller en motor på en ophugger.
alimak
| |
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 16-01-16 10:11 |
|
Det er fordi den "kører som en knallert"................ utæt/knækket stempelring.
Hvis det er toppakningen>til oliekanal vil udstødningen blive blålig, da den så også suger olie ind i forbrændingskammeret.
| |
| Kommentar Fra : alka |
Dato : 16-01-16 10:40 |
|
Har du "majonæse" i fx oliepåfyldningsdækslet? Som du sevl er inde på, så ville jeg kikke på en "forstopperlse" ved en udluftning. De nye biler i dag har dog et mere avanceret system pga. forureningsproblem, så hvis ikke din mekker kan finde det, så ER det da et problem!
Kunne tyde på, at der er fugt "et sted" som så fryser, hvorfor overtrykket i krumtaphuset lukkes ud ved oliepinden.
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 17-01-16 02:27 |
|
Citat utæt/knækket stempelring. |
Citat derfor går kompressionen ned i bundpanden. |
Så skulle den vel bruge olie hele tiden + syde ud af olie pindsrøret, samt ose af H til - hvilket den ikke gør.
Den gjorde det samme 1 gang sidste vinter og har ellers kørt uplåklageligt
Citat hvorfor overtrykket i krumtaphuset lukkes ud ved oliepinden. |
Han kan sikkert godt finde det, hvis det er der, det var bare mig der kom til at tænke på at det måske kunne være et tilstoppet ´hul´ et eller andet sted.
prøver at varme motor op i tomgang, og ser om jeg kan se hvor problemet er
| |
| Accepteret svar Fra : edison | Modtaget 100 point Dato : 17-01-16 12:23 |
|
Hvis jeg forstår det rigtigt, så kommer der olie fra topdæksel pakning.
Det er pakningen der er træt, Og når det er god frost trækker den sig sammen, og olien fiser ud, når den så er varm er den tæt igen.
Den er nem og skifte, og billig. under 100 kr
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 17-01-16 13:12 |
|
Citat Den er nem og skifte, og billig. under 100 kr |
Kunne være rigtigt da der jo er rimeligt koldt for tiden.
Har noget silicone pakmasse, som den kan få - hvis jeg ikke vil ofre penge på en ny pakning, det virkede fint på min gamle MC der havde et lignende problem = sammenklemt/ genbrugs pakning.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 17-01-16 16:27 |
|
Der er toting som kulden kan gøre.
Moderne motorblokke og topstykker er af aluminium. Det har en større varmeudvidelse end stål. Når blokken er kold vil den skrumpe mer end stagboltene, som holder topstykkeet fast. Toppakningen er derfor "løsere" fastholdt indtil motoren bliver varm. Den kan derfor lække især i kold tilstand.
Ved benzinfobrændingen dannes vand. Ved kold motor kondenserer det på cylindervæggen og en lille del af det når ned i krumtaphuset, fordi stempelringe aldtidg er fuldstændig tætte.
Også under normal kørsel kommer en lille mængde vand til krumtaphuset ofg i olien.
Normalt føres det som damp ud vias krumtaphusventilationen. I koldt vejr kan det kondensere og lukke som en isprop i udluftningsråret.
Med lukke udluftning vil det ske gennem koliepindhullet, hvor luft trækkes ud og ind ved stempelbevægelsen. det sker også selv om stemplet er fint tæt.
| |
| Godkendelse af svar Fra : mig-selv |
Dato : 17-01-16 17:58 |
|
Tak for svaret edison.
Varmede op i tomgang mens jeg rense for is - og ingen problemer, den ´svedte´ dog lidt i ventil dæksel pakningen.
Så jeg går ud fra det ´bare´er et vinter fænomen - dog et mærkeligt et, syntes jeg.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|