|
| Kommentar Fra : Eyvind |
Dato : 24-07-15 19:05 |
|
Nej det passer ikke........................................altså, det kommer an på hvor du smører fedt på.
| |
|
Ja, det passer.
Kobberfedt og gummi er ikke en god blanding og så er der også noget med at kobberfedt virker isolerende og varme skal jo helst væk, ikke bevares.
Derfor skal du bruge varmebestandig smøremiddel beregnet til bremser og IKKE kobbberfedt.
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 24-07-15 21:00 |
|
Kobberfedt på de bevægelige METAL dele og andet på gummi (varmebestandig silicone) burde vist være OK - men hvem ´smører´ sit gummi - det burde passe første gang.
Og når du skriver bremser??? så må der på intet tidspunkt komme noget som helst ´fedt´ på hverken skive eller klodser.
Og inden du går igang skal alt andet renses godt og grundigt rent/af - biltema har noget udmærket bremserens til formålet, regn med dåse pr hjul.
Der står at det ikke er skadeligt mod gummi/plast - det ville jeg stadig passe på med, især når det kan opløse alt andet bare man sprøjter det på.
http://www.biltema.dk/da/Bilpleje/Ovrigt/Bremserens-2000035883/
| |
| Accepteret svar Fra : Cortina01 | Modtaget 100 point Dato : 24-07-15 21:23 |
|
Selvfølgelig må glidefladerne på klodserne da smøres med kobberfedt. Bolte og gevind på bremserør / slanger ligeså, og vil du modvirke skrigeri fra forhjulene smøres et tyndt lag på bagsiden af klodserne ud for stempler / holdere.
Det er rigtigt, at nogle hævder, at kobberfedt ikke afleder varmen lige så godt som andre smøremidler, men er det et faktum, eller et falsum?
Jeg ved det ikke, men har brugt kobberfedt i mange år uden problemer. Dog er det ikke velegnet til glidere i calipere p.gr.a. gummiet, men her kan siliconefedt bruges. Nogle gange medfølger det, når man køber klodser. Frem for alt: Læs vejledningen grundigt. Jeg HAR set klodser der var overklistret med siliconefedt, fordi personen mente, at han skulle da bruge ALT hvad der var i de små plastikdimser. Bare ikke til det formål de var beregnet til ...
SÅ er det man tager sig til hovedet og siger noget meget grimt.
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 24-07-15 21:57 |
|
Citat Selvfølgelig må glidefladerne på klodserne da smøres med kobberfedt. |
Enig, men når jeg tænker ´klodser´ så er det altså dem bilen bremser med på bremseskiven - ikke bagsiden af dem.
Og for den sags skyld, har jeg aldrig oplevet at gummi? PÅ bremser er blevet påvirket af smørrelse (heller ikke bremse væske) - og hvis det gjorde, så burde man jo skifte bremser når det begynder at støje/ hyle/ andet - eller bare til syn hvert andet år.
Bakkerne holder ikke evigt - da jeg kørte mc, var det nyt hver sæson + så meget andet - om vinteren var det egentlig lige fedt, om der var slid og mangler, der var bare glat og billister der troede det var Julemanden der havde travlt.
Men det er som om billister er mindre glade for at få den slags ting ordnet, og det koster ikke engang en formue - men det gør bremse fejl/mangler..
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 25-07-15 18:17 |
|
Olieprodukter og gummi er uforenelige og dermed bør man heller ikke bruge kobberfedt e.l. på glidere, da det nok smører, men opløser gummiet og derved ødelægger den beskyttelse gliderne har i gummibøsningerne..
Det har jo intet at gøre med udskiftning af bakker, men for mit eget vedkommende er en inspektion i ny og næ obligatorisk. Desuagtet at jeg aldrig har kørt mc - og heller ikke kommer til det.
Det kan forhindre unødvendigt meget bremsestøv i tromlerne og nedslidte bakker, men ikke at belægningen slipper sit tag i bakken og kiler sig fast, hvilket altså kan forekomme på selv ret nye biler.
Såeh .... Mon ikke NOGEN generaliserer lidt voldsomt?
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|