|
| Motorkontrollampen på Opel Astra 1,4 lys Fra : gunnarb | Vist : 1648 gange 100 point Dato : 07-01-15 13:29 |
|
Motor kontrollampen på min Opel Astra 1,4i -NZ 1992 er begyndt alt lyse af og til. Det er ikke
hele tiden, men især når den er blevet godt varm, eller har stået i tomgang i længere tid.
I går kørte jeg ca. 20 min. på motorvejen, og da jeg drejede fra og holdt i kø, begyndte den at lyse, og den lyste herefter hele tiden indtil jeg ankom til bestemmelsesstedet ca. 2-3 km. Da jeg ca. 2,5 time senere skulle køre hjem 27 km, men ikke på motorvej, lyste den ikke. Bilen er nysynet den 13 december 2014 og co2 tjekket var ok. Er der nogen der har erfaring med hvad der kan være galt? I instruktionsbogen står der "Længere tids kørsel med motorkontrollampen tændt kan betyde beskadigelse af katalysatoren, forøget benzinforbrug og påvirkning af bilens ydelse. Jeg kan ikke mærke noget på ydelsen. Kan det være lambda - sonden der er slidt/beskidt.
Hvordan tjekker man det, hvis man ikke lige skal køre til en mekaniker.
| |
| Kommentar Fra : gunnarb |
Dato : 07-01-15 15:59 |
|
Hvad er Ega ventil?
I dag kørte jeg første 9 km uden af lampen lyste og jeg kiggede på blæseren og den kørte ikke. Herefter hold jeg pause ca. 20 min og kørte derefter ca. 3,5 km uden at lampen lyste. Så lod jeg billen kører i tomgang indtil den gule lampe begyndte at lyse ca. 10-15 min og derefter kiggede jeg i motorrummet for at se om blæseren kørte, men det gjorde den ikke. Herefter slukkede jeg motoren og ventede ca. 20-25 min. Og så kørte jeg hjem ca. 7 km uden at den gule lampe lyste. Så noget tyder på at den skal være meget varm før motorkontrollampen lyser?
Jeg har endnu ikke set at køle-blæseren køre, men den er vel ikke forbundet forkert, for så har den været dent i 22 år.
| |
| Kommentar Fra : Hejdu58 |
Dato : 07-01-15 16:50 |
| | |
| Kommentar Fra : Mazar |
Dato : 07-01-15 17:24 |
|
En bil kan sagt køre uden blæseren fungere, den kan bare ikke stå stille i tomgang i længere tid.
Hvordan har bilen kørt i sommers, da der var varmt ? har du temperatur måler i dit display inde i bilen? der kan du altid se om den bliver for varm.
Jeg tænker at sikringen til din køler er stået af. Det kan medføre til at motoren bliver for varm når den står i tomgang, men ikke når du kører, da den bliver kølet af vinden.
Start bilen i tomgang, hold øje med temperaturen i displayet, hvis den nærmere sig den røde, så mangler du en blæser der fungere.
Det kan være noget så simpelt som at der er gået en sikring i din sikringsboks.
Der sidder på nogen biler flere sikringsbokse, på min Toyota sad der en i motorrummet og en ved venstre knæ af føren. Lige bag plasticen.
Tag alle sammen ud og tjek om de er som de skal være.
| |
| Kommentar Fra : hjkofoed |
Dato : 07-01-15 18:10 |
|
Glemte at spørge: Hvad viser temperaturmåleren på instrumentbordet?
Og Mazars idé med sikringerne er heller ikke skeløjet.
Kan du finde ud af, at sætte strøm direkte på blæsermotoren, er dét en mulighed for at udelukke, at den er stået af.
| |
|
Der sidder en olietryksmåler på bilen, hvortil der går en plusledning. Hvis olietryksmåleren ikke får olietryk nok, vil lampen lyse.
Når olien bliver varm, vil oliens viskositet ændres, og blive mere tyndflydende, dermed lettere kunne komme igennem lejer mm. Den har altså sværere ved at holde trykket på olietryksmåleren, når den er varm, og hvis motoren er slidt, endvidere hvis oliefilteret er beskidt og ikke er skiftet, da olietryksmåleren måler trykket efter oliefilter.
VH Palle
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 07-01-15 23:23 |
|
De situationer du beskriver passer fint på hvor olietrykket er lavest.
Det kan være slidt motor eller noget så elementært som forstoppet oliefilter eller en olietrykalarm, som tænder i utide. For langsom tomgang kan også give lavt olietryk.
Endelig kan din olie være for gammel og fortyndet af kondenseret benzin.
Jeg har oplevet en bil der sjældent kom ud og blev gennemvarm. Der steg oliestanden idet fortyndingen udgjorde mere end olieforbruget.
Forklaringen med manglende blæser er mulig men mindre sandsynlig.
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 07-01-15 23:49 |
|
Er det lampen der symboliserer en motor (Check Engine Light) som regel gul el. orange?
Så kan det godt være lambdasonden der er periodisk fejl på. Har oplevet det samme med en Kadett E model. Lyste periodisk, men slukkede igen, som regel efter en nats afkøling.
Den lyste heller ikke da bilen holdt i synshallen, men tallene var ekstremt høje = defekt lambda.
Den gule lampe i Kadetten kunne forresten også finde på at tænde efter en tur på motorvej, når bilen f.eks. holdt for rødt. Den slukkede nogle gange efter få kilometer, andre gange skulle der en nats tænkepause til.
Jeg tvivler oprigtigt på, om det har noget med olietrykket at gøre.Blæseren kan have en defekt termokontakt, selvom sikringerne er intakte. Du skal finde termokontakten, enten i køleren eller måske indbygget i en kølerslange? Tag stikket af og forbind de to terminaler med et stykke ledning eller lignende. Pas på med at have fingrene i nærheden af blæseren, hvis den går i gang.
Hvis den er til to hastigheder vil der være tre ben i stikket. Så må du tjekke hvad der er hvad, inden du "shunter" noget.
| |
| Kommentar Fra : Hejdu58 |
Dato : 08-01-15 02:15 |
|
Der er 3 ting/dele på din bil der er med til at styre motorlampen (den GULE)
1: EGR ventilen, sidder på udstødningsmanifolden, kan være tilsodet / defekt.
2: Lambda sonden, sider i udstødningsrøret før katalysatoren, kan være defekt.
3: MAP sensor, sidder ved/på indsugningsmanifolden, kan være defekt.
Og så er der selvfølgelig stikforbindelser og ledninger der kan være dårlige/defekte.
Men kør hen til en mekaniker og få udlæst fejlkoder på bilen når den gule lampe lyser, og håbe på at fejlen kan findes ved første test.
| |
| Kommentar Fra : gunnarb |
Dato : 08-01-15 12:43 |
|
Nu har jeg fundet fejlen uden test ved en mekaniker. Jeg var ude for at lokalisere EGR, lambda- sonde og MAP sensor. Lambda-sonden var der ingen tvivl om, men inden jeg fik lokaliseret de andre opdagede jer at der var en lille slange på ca. ø2-3 mm under luftfilteret ved karburatoren som var faldet af. En brun vinkelhætte var mørnet, der var gået et stykke af, men jeg kunne godt
trykke den på plads igen. Så kørte jeg en tur på ca. 15 km og herefter holdt jeg i tomgang ca. 15 min uden at køleblæseren gik i gang og temperaturmåleren stod lige imellem blå område og 90 grader. Så gik jeg ud og trak den tynde slange af imens motoren gik. Der kom et sug og motoren ændrede omdregninger, men kørte videre og efter ca. 1-2 min lyste den gule kontrollampe.
Herefter satte jeg slangen på igen og lampe gik ud.
Hvad hedder sådan en slange, der er en vinkel hætte i begge ender, jeg synes ikke jeg kan finde den hos T-hansen eller Refako på netter?
| |
| Kommentar Fra : Mosebaek |
Dato : 08-01-15 14:03 |
|
Først nu jeg ser dit indlæg. Tillykke med løsningen. Har prøvet nøjagtigt det samme,på en Ascona C.
Dette med motor temperatur,er ialtfald et "fejlskud".
Jeg har kørt Opel siden 1983. Fem forskellige typer. Alle har haft nem ved at holde temperaturen normal. Meget sjældent "møllen" gik igang.
189300 km. Den er jo kun lige "kørt til".
M.
| |
| Accepteret svar Fra : Hejdu58 | Modtaget 100 point Dato : 08-01-15 16:07 |
| | |
| Godkendelse af svar Fra : gunnarb |
Dato : 08-01-15 18:22 |
|
Tak for svaret Hejdu58. Jeg tror at du var tættest på løsningen, det var dig der fik mig til at kigge det rigtige sted. Indtil videre ser det ud til at slangen bliver på plads på studsen, som har en udbuling. Ellers vil en 1,5 mm2 kobberledning sikkert holde den fast, jeg er jo tidligere elektriker.
Nå men tak til alle som har deltaget men kompetente løsninger.
| |
| Kommentar Fra : Hejdu58 |
Dato : 09-01-15 00:50 |
| | |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|