/ Forside/ Karriere / Erhverv / Jura / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Arbejdsgiver og personaleoplysninger
Fra : egoland
Vist : 694 gange
100 point
Dato : 22-11-13 19:28

I al sin korthed: Hvor lang tid må/skal en arbejdsgiver opbevare personaleoplysninger?

 
 
Kommentar
Fra : Bille1948


Dato : 22-11-13 19:30

Til og med udgangen af det regnskabsår medarbejderen afsluttede sit ansættelsesforhold.

Hvorfor?

Kommentar
Fra : egoland


Dato : 22-11-13 19:40

Hvorfor lige regnskabsår? Det drejer sig ikke nødvendigvis om løn/skat/økonomi, men fx sygdom, påtaler, forfremmelser og degraderinger og andre ting, der er heldige eller uheldige

Kommentar
Fra : modersvilje


Dato : 22-11-13 21:14

Arbejdsgiverne beholder gerne oplysningerne i 5 til 10 år, og deler dem med loge-kammeraterne så andre arbejdsgivere ikke begår den samme fejltagelse ved at ansætte dig når du først er faldet i unåde! Om det er lovligt ved jeg ikke men bevisbyrden er din, så har du været for aktiv i fagforeningsregi bliver du "blacklistet" og det har man hørt om før! Du kan bare ikke bevise det!
Og du vil forblive uden arbejde!
MV2

Kommentar
Fra : egoland


Dato : 22-11-13 21:50

Er der regler på området? Nu skriver modersvilje 5-10 år, men må man det, bortset fra at man selv skal bevise, at det er sket?

Accepteret svar
Fra : katekismus

Modtaget 100 point
Dato : 22-11-13 22:09

https://www.fanet.dk/Publikationer/FAkta/fakta0502.pdf


Arbejdsgiveren skal slette oplysninger om den ansatte når de ikke længere er nødvendige for personaleadministrationen, jfr. Persondataloven generelle bestemmelse i §5 stk. 5. Det er ikke muligt generelt at beskrive hvor oplysningerne skal slettes det afhænger af de konkrete forhold og ofte også af regler i anden lovgivning. Datatilsynet har udtalt, at man generelt kan bevare oplysninger så længe medarbejderen er ansat for at sikre historikken i personalesagen. I Datatilsynets kladde for offentlige myndigheders anmeldelse af personaleadministration har tilsynet forslået en sletningsfrist på maksimalt 20 år for personalesager. Formentlig vil der ofte skulle ske sletning efter en kortere frist.
http://www.prosa.dk/raadgivning/ansaettelse/persondataloven/ofte-stillede-spoergsmaal/anvendelse-hvilke-behandlinger-af-personoplysninger-om-medarbejderne-maa-arbejdsgiveren-foretage/

Godkendelse af svar
Fra : egoland


Dato : 22-11-13 22:34

Tak for svaret katekismus.

Kommentar
Fra : egoland


Dato : 24-11-13 13:35

Som jeg læser det, har Bille1948 til en vis grad ret i det med til "udgangen af kalenderåret". Imidlertid er loven ikke specielt tydelig på området, idet der også findes en forældelsesfrist på 5 år, når tingene bliver lidt mere kompliceret, fx pga. sygdom. Så: Ren fratrædelse = opsigelse pga. nedskæringer, din egen opsigelse, eller opsigelse pga. uenighed om samarbejdets fortsættelse giver arbejdsgiver ret til opbevaring til kalenderårets udløb. Går der sygdom i det, samarbejdsproblemer der strækker sig over flere år, opbevaring af sagsakter i forbindelse med arbejdsretslige tvister, eller går der jobcenter i det, fx mht flexjob, er der tale om max 5 år. Efter dette, skal der være en ekstremt god grund til fortsat at opbevare akterne.

Alt sammen med det forbehold, at det er som jeg personligt har forstået det, i det øverste link i katekismus svar.

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408918
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste