/ Forside/ Interesser / Hus og have / Hus og have / Spørgsmål
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Jord i højbed
Fra : svendgiversen
Vist : 853 gange
140 point
Dato : 18-03-13 12:12

Højbed fortsat...

Der fulgte lægter, også i lærke træ, med til at stille højbedet på, så det står over jorden?
Og der er også gummi bund med, skal der virkelig være bund i et højbed??

Nogle naboer og venner siger at jorden så kan svømme i vand i våde perioder?
Og at jorden vil rådne, hvis den ikke har kontakt med den store moder jord??

Og når jeg regner lidt på rumindholdet, bare for det lille højbed: 2,5 * 1, 5 * 0,4 = 1,5 m^3
eller næsten 4 ton, og da den store er dobbelt så stor, skal vi have hentet over 10 ton plantejord?
Vor gamle trailer kan højest klare 200 kg, skal vi gøre til losseren 50 gange??

Lige her nedenfor på stranden ligger der meget tang efter den sidste højvande,
er det ikke et godt gødnings materiale at komme i bunden, så vi sparer et par kørsler?

Så herover muld fra losseren, og så spagnum, skal det være beriget, almindeligt eller blandet??
Vi forestiller os blomster i det ene og grønsager i det andet højbed...








 
 
Accepteret svar
Fra : vagnr

Modtaget 150 point
Dato : 18-03-13 12:48

Hej svend

Ja, det er enorme mængder jord der skal i højbedene

Gummibund i et højbed er vist mere til et soppebassin, der skal være kontakt med jorden, der er også planter der gerne vil have rødderne dybt ned.

Vi har i over 30 år brugt tang i alm bede og nu højbede, det virker fint, men blæretang o. lign. formulder ret langsomt. Den tang der har ligget siden efteråret er fyldt med frø af alle mulige og især umulige planter, så tag den friske tang, der er blæst ind i vinterens løb.

Vi starter med et lag aviser, direkte ovenpå græsset, så en blanding af jord, tang, og gerne lidt hestemøg.

Til kartofler er det fint med et lag jord ovenpå aviserne, kartoflerne lægges ovenpå jorden, derefter et godt lag tang, kartoflerne ligger fint, er nemme at få op og næsten fri for jord når de tages op.

Det kan jo godt tage et par år, før højbedene er fyldt til kanten med jord



Kommentar
Fra : pbp_et


Dato : 18-03-13 12:56

Bedre end blæretang og søsalat er ålegræs. Efter et par gode regnvejr er næsten alt saltet ude, og som skrevet står kan du dyrke kartofler direkte under det. Tænker vi på den aktuelle situation, skal du nok lige lade frosten gå af jorden før du lægger kartofler. Klar plastic vil virke som minidrivhus og tø jorden op hurtigere, ålegræsset kan du have liggende ved siden af og tabe saltet.

Kommentar
Fra : vagnr


Dato : 18-03-13 13:11

Ålegræs, det tidligere blev kaldt bændeltang, var nu ikke i så høj kurs som gødning i gamle dage, hvor tang for alvor blev brugt på markerne. Men det er godt til at tække tage med.

Prøv at låne første bind af "Folk og Flora" på biblioteket, der står en masse om tangs anvendelse, også som gødning.

Og til min føsdag sidste måned fik jeg omsider et ønske opfyldt, der længe har været på ønskesedlen, en "hedvin" lavet på tang, i Tyskland, Laminaria hedder den, lavet af den tang vi kalder sukkertang. Jeg har nu ikke drukket den endnu, den skal bruges til en særlig lejlighed.

Kommentar
Fra : LuffeA


Dato : 18-03-13 13:34

Citat
Ålegræs, det tidligere blev kaldt bændeltang, var nu ikke i så høj kurs som gødning i gamle dage, hvor tang for alvor blev brugt på markerne. Men det er godt til at tække tage med.

Prøv at låne første bind af "Folk og Flora" på biblioteket, der står en masse om tangs anvendelse, også som gødning.

Og til min føsdag sidste måned fik jeg omsider et ønske opfyldt, der længe har været på ønskesedlen, en "hedvin" lavet på tang, i Tyskland, Laminaria hedder den, lavet af den tang vi kalder sukkertang. Jeg har nu ikke drukket den endnu, den skal bruges til en særlig lejlighed.


Du må være født med tang

Kommentar
Fra : vagnr


Dato : 18-03-13 13:40

Nej, jeg blev ikke engang taget med tang

Kommentar
Fra : Guild


Dato : 18-03-13 15:48

"skal vi gøre til losseren 50 gange??"
Nej.

Kontakt en lokal vognmand, som kan levere muld.Det som koster mest er transporten, og 50 gange med den lille trailer vil hurtigt overstige vognmands-regningen.

Hvis du benytter "havets frugter" rigtigt, vil du få et rigtig flot slutresultat.

Du ønskes god arbejdslyst
/PG

Kommentar
Fra : svendgiversen


Dato : 18-03-13 16:06

Foreløbig tak,
jeg vil spørge giveren om gummi dækket er til bunden eller eventuelt til beskyttelse af siderne?

Og jeg vil så ikke forsyne højbedet med bund,
jeg har købt billigt trykimpræneret gran træ til bunden i det lille højbed.

Så vil vi hente så meget tang som muligt på stranden, uvist hvilken slags,
vi må tage hvad der er, men det er nogenlunde friskt fra sidste højvande efter rekord østenvind.

Og ja, vi må nok ofre en vognmand.

Det jeg ikke har fået svar på om det øverste skal være spagnum, eller hvilken jord blanding??



Kommentar
Fra : vagnr


Dato : 18-03-13 16:11

Spagnum er jo surt, derfor er det mest egnet til rhododendron, blåbær eller andre surbundsplanter, så det bruger jeg kun til surbundsbedet.

Kommentar
Fra : ove112


Dato : 18-03-13 16:41

næringsberiget spagnum i toppen

Kommentar
Fra : LuffeA


Dato : 18-03-13 16:49

Det kunne være at gummibunden var til brug på fliseunderlag så de ikke blev ødelagt af rødder fra buske.

Gennemvædet groft spagnum holder også længe på vandet, men ikke alle planter kan lide spagnum.

Kommentar
Fra : pbp_et


Dato : 18-03-13 17:15

Gummidugen er til siderne af kasserne, så rødderne ikke forvilder sig derud og en sæson med god tangdækning plus kartofler vil tage pippet af alle de ukrudtsrødder og -jordstængler, der gemmer sig i jorden nedenunder. Stykket med kartofler skal absolut ikke have kalk (de bliver skurvede), mens resten vil have godt af kalk, især hvis du bruger sphagnum. Du skal dog ikke kalke jord til rhododendron, hortensia, diverse lyngsorter og andre surbundsplanter, herunder ganske mange krydderurter. Generelt skal det spiselige have kalk og en god del kompost, gerne fra den kommunale.
Det er noget helt andet end hydraulik og varmevekslere, du har slået dig på!
vh
pbp
(som også er blevet dyrker under væsentlig værre klimaforhold - kartofler og bønner skal have tøj på/plast over frem til slutningen af maj i SV-Småland)

Godkendelse af svar
Fra : svendgiversen


Dato : 19-03-13 09:37

Tak for svaret vagnr.

Kommentar
Fra : vagnr


Dato : 19-03-13 09:54

Selv tak, svendgiversen, og god fornøjelse med haven!

Du har følgende muligheder
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.

Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177558
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408924
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste