|
| Påfyldning af kølervæske og/eller vand. Fra : adorup | Vist : 1540 gange 40 point Dato : 25-10-12 19:49 |
|
Hej Alle.
Jeg er rookie med biler (og også herinde) og forstår mig ikke helt på at fylde diverse væsker på min bil. Jeg har desværre ikke en serviceguide til at kunne undersøge sagen, så her bedes om hjælp.
Min situation er som på billedet her: http://imageshack.us/photo/my-images/96/img0317gi.jpg/
Beholderen hvor jeg har skrevet vand er tom og jeg tænker at det er her der skal påfyldes vand? eller kølervæske? Hvilken af delene?
Og den lille beholder hvor jeg har skrevet kølervæske. Er det rent faktisk til kølervæske?
Som i kan forstå kan jeg ikke finde rundt i det med vand og kølervæske.... kan nogen hjælpe?
På forhånd tak.
| |
| Kommentar Fra : stilkene |
Dato : 25-10-12 20:41 |
|
Jeg må godt nok indrømme at det er svært at se på dit billede hvad der er hvad, -for der kunne også være en beholder for væske til koblingen, -hvor du skriver kølevæske, er der slet ikke at se en beholde, men kun et dæksel.
Så kør til en som fysisk kan se dine beholdere, hvis ikke der lige herinde er en som kender netop dit motorrum.
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 25-10-12 20:46 |
|
Ud fra dit billede ligner det motorrummet på en Golf ?
Anyway har du nogenlunde styr på diverse væsker. Ekspansionsbeholderen i højre side påfyldes kølervæske til max. mærket - og ikke mere. Hvis du påfylder vand fortynder du den kølervæske der er i kølesystemet med fare for frostsprængning hvis det bliver rigtig koldt.
Du påfylder ved kold motor. Langsom påfyldning og når du har fyldt til max. starter du bilen ( Uden, at montere dækslet ) og lader den køre tomgang til den er varm. Hvis væsken synker undervejs efterfyldes og evt. gentages til al luft er ude.
| |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 25-10-12 20:55 |
| | |
| Kommentar Fra : mig-selv |
Dato : 25-10-12 21:06 |
|
Hvis du havde et NAVN på bilen og ÅR +gang+mærke,? så kunne man sikkert fnde frem til en VÆ DSKE´´´beholder og hvad der skulle i hvad for en af dem?.
Men bil er bil = flere billeder.
Min knallert er en knallert, den har mig bekendt 2 cyller kører 180 ned af himmelbjerget i medvind
og ny motor olie samt ny smurt kæde og masser af fluer på, den DER IKKE LIGE virker om Vinteren? Øv altså hvor ville man gerne kende genstanden
samt der skal en tåbe til at lufte den, for at samlige småkryp af en skærmen igen.
Årgang/ type osv James Bond 007/ måske 7½
| |
| Kommentar Fra : adorup |
Dato : 25-10-12 21:19 |
|
Hej Cortina01,
Tak, meget hjælpsomt svar. Lige et opfølgende spørgsmål. Med Ekspansionsbeholderen mener du så den runde/kugleformede beholder? Og i fald der allerede er noget vand i beholderen, kan man så bare fylde noget færdigblandet kølervæske oveni?
| |
| Kommentar Fra : adorup |
Dato : 25-10-12 21:45 |
|
sorry mig-selv. det er en passat variant 1996. Jeg er ny her, undskyld startsvanskelighederne.
Desuden ved jeg ikke hvorfor du får sådan et mærkeligt billede der ikke kan ses ordentligt.
måske dette er bedre for dig: http://billedeupload.dk/?v=01qg9.jpg
| |
| Kommentar Fra : alimak |
Dato : 25-10-12 21:53 |
|
Husk også at fylde blinklys væske.
alimak
| |
| Kommentar Fra : adorup |
Dato : 25-10-12 21:57 |
|
Sjovt alimak. Dejlig måde at byde en nybegynder herinde velkommen. Jeg troede folk var her for at hjælpe og ikke for at skyde platte kommentarer afsted. Hvis du keder dig kan du jo prøve at foretage dig andet end at genere andre.
-Mia
| |
| Kommentar Fra : EA_HS |
Dato : 25-10-12 22:38 |
|
jeg synes det ligner en Escort fra 80. erne
tøm hele systemet (nederste kølerslange)
og fyld op med 2 dele kølevæske + 1 del vand, (evt ren kølervæske)
det hældes i hvor der står VÆSKE,.. (meget langsom) så er den vinterklar.
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 26-10-12 00:13 |
|
Ja, det er den kugleformede beholder. Og jo, du kan godt fylde efter med færdigblandet.
Hvis du vil være helt sikker kan du få din lokale mekaniker til, at måle frostsikringen ved lejlighed.
Det kan blive dyre lærepenge, at køre med en frossen motor.
| |
| Kommentar Fra : EA_HS |
Dato : 26-10-12 00:32 |
|
Citat Til gengæld har jeg fundet ud af, at kølervæske ikke bare er kølervæske, og at det i nogle tilfælde kan være skadeligt at blande forskellige farver kølervæske...det anede jeg ikke, og lige nu kan der meget vel være op til 3 forskellige farver kølervæske i systemet. |
hvis du tømmer hele kølersystemet fuldstændig for væske,..
og efterfølgende påfylder én type kølervæske,.. ved du med sikkerhed hvad der er i dit kølersystem,
og undgår evt. skader på motoren,... dermed ikke sagt at der nødvendigvis sker noget,
bare for at være sikker.
omvendt,.. hvis du har haft,.. passet og plejet / vedligeholdt bilen fra ny,.. burde du vel vide hvad der er hældt på kølersystemet gennem årene.
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 26-10-12 10:26 |
|
Det eneste der med garanti ikke skal i er rent vand.
Hvis beholderen er til hydralik for styreservo, affjedring eller lignende kan du gøre stor skade ved at komme kølervæske eller noget andet forkert i.
Det eneste gode råd er at køre hen til et mærkeværksted og spørge. Den slags plejer de at kunne oplyse uden betaling.
Der er ingen som ud af billedet alene kan se hvad beholderen, du er i tvivl om er til.
Nogle af svarene ovenfor er ret vildledende.
| |
| Kommentar Fra : Cortina01 |
Dato : 26-10-12 12:15 |
|
Transor: Hvis du har bare et minimum af kendskab til vw kan du lynhurtigt identificere de beholdere, ligesom ejeren selv har gjort.
Det ER en ekspansionsbeholder til kølervæske. Den sidder i både Golf, Passat m.fl. og spørgsmålet gik på hvad der skal i hvad. Rent vand i en periode med risiko for frost vil næsten uvægerligt føre til havari, ligesom det fortynder den kølervæske der er i systemet med fare for frostsprængning.
Og hvis der påfyldes en passende blanding i den omtalte beholder til max. mærket vil det på ingen måde udgøre nogen fare. Manglende kølervæske vil udgøre en større risiko for ødelagt toppakning m.v.
| |
| Kommentar Fra : pims |
Dato : 26-10-12 14:44 |
|
Den kuglerunde beholder er til kølervæske. Det skal blandes med lige dele demineraliseret vand og kølervæske. Du kan godt bruge alm. vand, men du kan få problemer med tilkalkning.
Den lille beholder nede i højre hjørne er til servostyringen. Spørg hos forhandler eller værksted, om hvilken type servoolie du skal bruge.
Pims
| |
| Kommentar Fra : EA_HS |
Dato : 26-10-12 17:04 |
|
Citat En G12 kølervædske er silikatfri. Det er ganske rigtigt at den under INGEN OMSTÆNDIGHEDER må blandes med almindelig kølerglykol. VW har en fast procedure for skift mellem forskellige typer kølervædske og den beskriver gentagne gennemskylninger med vand med mellemliggende udtømning af kølersystemet med trykluft. Jeg har engang haft en kopi af denne procedure, men din forhandler kan sikkert hjælpe dig med en kopi.
Fordelen ved silikatfri kølervædske (som oftest er rød) er netop at den ikke kræver (så) hyppige skift. Min egen bil (Ford) skal derfor ikke have skiftet den silikatfri kølervædske i hele bilens levetid, men jeg ved at andre foreskriver skift for hver 10 år. |
Fordelen ved silikatfri kølervædske (som oftest er rød) er netop at den ikke kræver (så) hyppige skift. Min egen bil (Ford) skal derfor ikke have skiftet den silikatfri kølervædske i hele bilens levetid, men jeg ved at andre foreskriver skift for hver 10 år.
http://ing.dk/debat/6034
| |
| Kommentar Fra : transor |
Dato : 26-10-12 21:43 |
|
Cortina:
Hvis du kigger på billedet vil du se at ejeren har udpeget en anden beholder ,som ekspansions/påfyldning for kølervæske.
Det kan være at ejeren tager fejl, men det er ikke til at se medsikkerhed på billedet.
| |
| Accepteret svar Fra : Cortina01 | Modtaget 40 point Dato : 27-10-12 00:12 |
|
For, at der ikke skal være noget, at misforstå:
Den kugleformede beholder som ejeren har markeret med en rød pil og skrevet "Vand ? " er ekspansionsbeholderen og det korrekte påfyldnings sted for kølervæske.
Den beholder forrest i billedet - ligeledes markeret med en rød pil og " Kølervæske ? " er sandsynlgvis beholderen / reservoiret til servoolie. Den er i dette tilfælde uinteressant, men naturligvis skal der ikke påfyldes noget ukorrekt i den. Jeg synes bare ikke, at der er grund til, at skabe forvirring omkring dette. Motorolie, sprinkler og ekspansion er korrekt markerede - og derfor mit svar længere oppe.
Iøvrigt har mange biblioteker Haynes manualer på hylderne og det kan være en rigtig god ide, at låne og læse om pågældende køretøj.
| |
| Godkendelse af svar Fra : adorup |
Dato : 27-10-12 21:15 |
|
Tak for svaret Cortina01.
Jeg har påfyldt kølervæske blandet med demi. vand i beholderen og alt lader til at fungere som det skal. Mange havde gode svar og kommentarer, mens du var både præcis og sikker i dine svar tråden igennem.
Mange tak til alle jer andre for svar også. I er dejlige.
| |
| Du har følgende muligheder | |
|
Eftersom du ikke er logget ind i systemet, kan du ikke skrive et indlæg til dette spørgsmål.
Hvis du ikke allerede er registreret, kan du gratis blive medlem, ved at trykke på "Bliv medlem" ude i menuen.
| |
|
|